zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HBO studenten niet klaar voor arbeidsmarkt

14 november 2012 - Starters en bedrijven in Nederland zijn niet tevreden met de aansluiting van het HBO op de arbeidsmarkt. Zij beoordelen deze aansluiting slechts met een 6,5. Om het HBO kwalitatief beter aan te laten sluiten op de praktijk, geven zowel starters, bedrijven als HBO docenten aan dat opleidingen meer stages in hun programma moeten opnemen.

Meer dan 1.300 respondenten gaven hun mening over de inhoud van HBO opleidingen in Nederland in een onderzoek uitgevoerd door StudentenBureau



Tevredenheid over de studierichting en de aansluiting op de arbeidsmarkt
Uit het onderzoek komt naar voren dat een HBO IT opleiding de beste keus is voor studenten als het gaat om tevredenheid over de studie-inhoud. 80 procent van de IT studenten zou opnieuw dezelfde studie kiezen en met een 7,1 zijn zij het meest tevreden over de aansluiting van hun studie op de arbeidsmarkt. Ook logistieke en technische opleidingen scoren goed. Bedrijfskundige en commerciële opleidingen sluiten het slechts aan op de arbeidsmarkt met respectievelijk een 6,6 en een 6,1. Studenten van de Fontys Hogeschool en Hogeschool Utrecht zijn bovengemiddeld tevreden over hun studierichtingkeuze vergeleken met andere opleidingen. Studenten en bedrijven beoordelen de aansluiting van het HBO op de arbeidsmarkt gemiddeld met een 6,5. Docenten zijn echter positiever over de inhoud van de HBO lesprogramma's; zij geven dit gemiddeld een 7,6. 

Kiezen voor een andere studie

De helft van de studenten zou achteraf een andere studiekeuze gemaakt hebben. Vooral HRM (57 procent)en bedrijfskundige/ commerciële (54 procent) studenten hadden achteraf een andere keuze gemaakt. De belangrijkste motieven hiervoor zijn andere interesses, een mindere kwaliteit van de opleiding en te weinig kansen op een goede baan. Opvallend is dat een derde van de studenten aangeeft dat de inhoud van de studie anders was dan vooraf verwacht. 

Overbrugging van het gat tussen HBO en arbeidsmarkt

62 procent van de starters heeft tijdens hun eerste baan een gat in kennis moeten overbruggen. Dit hebben ze opgelost door zelf de literatuur in te duiken (52 procent), maar ook door ondersteuning door middel van een inwerktraject (48 procent) en coaching on the job (42 procent) bij het bedrijf. 

Zoektocht naar een baan

Gemiddeld zoeken afgestudeerden 2,3 maanden naar een eerste baan; echter sluit deze niet altijd aan op het juiste studieniveau en studierichting. IT, technische en logistieke starters zoeken het kortst naar een baan (minder dan twee maanden) en werken meer op niveau dan andere starters. Starters die aan de Hogeschool Inholland hebben gestudeerd, hebben de meeste moeite met het vinden van een baan. Zij zoeken gemiddeld een maand langer naar een eerste functie dan studenten met een diploma van de Hogeschool Arnhem Nijmegen. 

Belangrijkste kansen ter verbetering van het HBO

Starters, bedrijven en ook docenten pleiten voor meer stages en praktijkervaring tijdens een HBO opleiding. Docenten roepen daarnaast meer hulp in vanuit de overheid: "Er blijft nu te weinig tijd over voor docenten om veelvuldig met het bedrijfsleven contact te onderhouden". Om stappen te zetten op weg naar een kwalitatief sterk HBO onderwijs dat aansluit op de behoefte van het bedrijfsleven, zoals ook het kabinet Rutte II als doelstelling heeft, moeten alle betrokkenen - studenten, bedrijven, docenten en de politiek - structureel tijd en prioriteit geven aan gesprekken met elkaar.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jong talent krijgt business-course
 Starters beginnen hun carričre het liefst bij de Rabobank
 Het nieuwe solliciteren: niet voor hoogopgeleid talent
 Werknemer ergert zich aan jonge collega’s
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken | Payrolling Works  |   | 
16-11-2012
 | 
14:57 uur
''Opvallend is dat een derde van de studenten aangeeft dat de inhoud van de studie anders was dan vooraf verwacht.'' Opleidingen proberen ook de studies als een product te verkopen. Als ze dat niet zouden doen lopen ze toch studenten mis en dus ook inkomsten.

Maar, dat is niet de reden van het gat dat tussen een HBO-er en de arbeidsmarkt zit. Ik ben alleen bang dat door alle bezuinigingen het gat alleen maar groter wordt.

ik ben wel van mening dat als er meer geďnvesteerd wordt in de kwaliteit van de opleidingen, dat het gat gedicht wordt en dat de afgestudeerden sneller een baan vinden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10