zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers moeten zich meer verdiepen in social media

24 juli 2012 - Steeds meer bedrijven ontdekken de voordelen van social media. Opvallend is echter dat de bestuurders van deze organisaties maar zelden gebruik maken van social media. Terwijl leidinggevenden binnen organisaties een voorbeeldfunctie hebben en kunnen zorgen voor meer openheid, transparantie en betrokkenheid. Deze aspecten zijn immers uiterst belangrijk voor een goede bedrijfsvoering.


Mark Raben, Director Innovation & Product Strategy bij SAP Nederland zegt: "Als zij zich onvoldoende in social media verdiepen, dan laten ze grote kansen liggen. Juist in deze tijd is het belangrijk om concurrerend te blijven en de organisatie aan te kunnen passen aan plotselinge veranderingen in de markt. Het is daarom van groot belang dat directeuren en managers ‘social’ worden." 



Open omgeving
Leidinggevenden kunnen volgens hem door het inzetten van social media een open omgeving creëren binnen hun organisatie, waarbij medewerkers worden aangemoedigd van zich te laten horen, persoonlijk initiatief te nemen en kunnen connecten met collega’s. Deze aspecten zijn erg belangrijk om als bedrijf innoverend te kunnen zijn. Daarnaast zorgt de openheid, transparantie en betrokkenheid ervoor dat managers toegankelijker en persoonlijker worden en de kloof tussen directie en werknemers kleiner wordt.
Helaas is het bij de meeste bedrijven niet direct vanzelfsprekend dat managers zich bezig houden met social media. Zij blijven liever expert op hun gebied, vaak uit angst om de controle te verliezen. Maar daardoor sluiten zij wel hun ogen voor deze ontwikkelingen. Raben: "Ik hoor vaak van bestuurders dat het inzetten van social media ze extra tijd kost, tijd die ze niet hebben. Diegenen die wel social media inzetten in hun bedrijfsvoering merken echter dat het geen tijd kost, maar juist extra tijd oplevert. Ze hoeven hun boodschap namelijk niet meer te herhalen en hetzelfde verhaal op verschillende momenten te communiceren aan meerdere personen." 

Contact onderhouden
Met de inzet van social media kan eenvoudig contact worden onderhouden met klanten, toeleveranciers, partners en eigen medewerkers. Deze partijen zijn zelf ook bijna allemaal verbonden met social media en communiceren via dit kanaal. "Er zitten zelfs partijen tussen, denk hierbij aan de eigen werknemers, die behoefte hebben om een vertrouwen op te bouwen en de strategie van de organisatie helder te krijgen," constateert Raben. "Wat helaas in veel organisaties gebeurt, is dat de verantwoordelijkheid voor social media, zowel intern als extern, bij bijvoorbeeld de marketing- of communicatieafdeling wordt neergelegd. Terwijl het de managers zijn die de cultuur van een organisatie bepalen. En wie kunnen beter duidelijk maken waar het bedrijf voor staat dan zij?" 

Get social
Waarom laten zowel grote bedrijven als het MKB de kansen van social media in veel gevallen dan onbenut? Directies en bedrijven krijgen een mooi instrument in handen om de band met medewerkers, klanten en relaties te versterken en te beïnvloeden. Als ze zelf niet deelnemen en het gebruik ervan niet bevorderen, is dit een gemiste kans voor de hele organisatie. Er staat veel op het spel. "Als leidinggevenden zich niet beter gaan verdiepen in social media, kan het zijn dat de organisatie straks niet meer concurrerend genoeg is," waarschuwt Raben. "Er zijn namelijk concurrenten die hier wel in meegaan. Dus managers, het is hoog tijd om gebruik te maken van nieuwe ontwikkelingen: get social!"

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Stakeholderscommunicatie onderschat door bedrijfsleven
 Social media bezig aan sterke opmars op de arbeidsmarkt
 Effectief benutten social media prioriteit in 2012
 Bedrijven worstelen met Social Media en laten kansen liggen
 
 
reacties
 
Pieter  |   | 
24-07-2012
 | 
09:43 uur
Dat is inderdaad erg zonde, levert veel gemiste kansen op en uiteindelijk betekent het stilstand of voor de organisatie of voor de expert zelf.

Wij deden hier vorig jaar ook al onderzoek naar en in veel gevallen loopt het gebruik van social media voor werkdoeleinden spaak bij directie/management en het gebrek aan visie. Uit ons onderzoek kwam dat juist op de werkvloer mensen gewoon beginnen en dat veel vruchten afwerpt, maar dat ze zich toch vaak beschaamd voelen omdat het niet van bovenaf gesteund wordt.

Maargoed, straks zal iedereen inzien dat je niet meer zonder kan, net zomin je niet meer zonder telefoon en e-mail kan.
Elmer den Braber  |   | 
25-07-2012
 | 
17:42 uur
Goed artikel!
Bedrijven en managers laten inderdaad nu erg veel kansen liggen.
Een manager is een boegbeeld van de organisatie en van hen wordt binnen nu en 3 jaar niet anders verwacht dan dat ze ook via social media communiceren.
Personen die zelf al langer actief zijn op social media en dus weten welke enorme toegevoegde waarde het heeft, fronzen bij de wetenschap dat hun managers social media vooralsnog aan zich voorbij laten gaan.
Verder is de beste strategie als meerdere personen binnen een bedrijf, naast de managers, zich bezighouden met social media, de functie van de medewerker is hierbij niet van belang. Zo krijg je een organisch geheel dat laat zien hoe open en eerlijk een organisatie is en hiermee wordt in de breedst mogelijke zin van het woord getoond dat er vertrouwen is. Een bedrijfsaccount kan daarbij prima worden beheerd door de communicatieafdeling of zelfs(deels) worden uitbesteed.
Bij uitbesteding is het van belang dat er duidelijke afspraken worden gemaakt en er offline korte lijnen zijn.
Patrick Tyc  |   | 
26-07-2012
 | 
19:32 uur
Hoewel ik zeker met het artikel eens ben, vind ik dat er over het algemeen te makkelijk over gedacht wordt.

De strekking is altijd: ''Je doet te weinig aan Social, je laat kansen liggen.''

Hoe vaak kom je dan niet uit dat je enkel gaat zenden? En dat interactie ontbreekt omdat je simpelweg een saai product verkoopt.

We proberen nog in te spelen op herkenning / humor / tips maar echt dieper kunnen wij niet ingaan op het product.

Je komt dan weer terecht in het ''klassiek'' ondernemen, waarbij Social een zeer goede aanvulling is, maar dat is dan ook echt alles.
Floris ten Kate  |   | 
30-07-2012
 | 
13:52 uur
Mooi artikel.Ik voeg daar graag nog aan toe dat
social media tot meer leidt dan tot transparante communicatie; door alle betrokkenen binnen een organisatie/bedrijf met relaties te laten communiceren ontstaat er meer ''ownership'' en betrokkenheid bij het werk. Wat is er nu mooier voor een manager dan dat mensen betrokken zijn en meer wil doen dan ''een salaris verdienen''? Dit staat nog los van de efficiencyslag die je maakt. Want, de aanwezige kennis binnen de organisatie wordt nu eerder herkent en aanspeelbaar.

Maar nog niet iedereen is klaar voor vernieuwing en innovatie. Verandering is voor velen een bedreiging. Social media wordt pas kansrijk door er bovenin of in het midden van de organisatie heel voorzichtig mee aan de slag te gaan, ervaring mee op te doen. Eerst een beetje proeven. Dan zit iedereen straks ''aan tafel''.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10