zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verkiezingen zorgen voor korte opleving in consumentenemoties

15 oktober 2012 - Terwijl consumenten al geruime tijd in mineur zijn, was er tijdens de verkiezingen sprake van een korte, felle opleving in consumentenemoties. Consumenten voelden zich in de nasleep van de verkiezingen veel minder negatief als ze dachten aan hun financiële toekomst.

Het vertrouwen in politici dat in het afgelopen jaar afnam, was daarbij even terug. Blijvend vertrouwen in politieke daadkracht kan het voorzichtige herstel van de binnenlandse consumptie ondersteunen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Tilburg Consumer Outlook Monitor (TILCOM) van Tilburg University en CentERdata onder Nederlandse consumenten. 



Ecomotion-index
De TILCOM-barometer van consumentenemoties, de zogenaamde Ecomotion-index, kwam in september 2012 uit op 23,7; exact hetzelfde als een kwartaal ervoor. Dat betekent dat Nederlanders 23,7 procent meer positieve dan negatieve emoties ervaren als zij over hun financiële toekomst denken. Een jaar geleden lag de index nog aanzienlijk hoger, rond 35. Waar het niveau van de index nog steeds laag ligt, werd in de periode na de verkiezingen op 12 september echter een korte, maar sterke opleving in consumentensentimenten opgetekend. Nederlanders waren als gevolg van de verkiezingen minder negatief gestemd, gevoelens van pessimisme, onzekerheid en boosheid zwakten af. Jorna Leenheer van CentERdata: "Dit illustreert de invloedrijke rol die de politiek in de crisis heeft. Zonder dat er specifieke beleidsmaatregelen worden genomen, kan het vertrouwen in politici de emoties over de eigen financiële situatie beïnvloeden. Deze consumentenemoties hebben vervolgens een direct effect op consumentenbestedingen en dus de reële economische ontwikkelingen."
Het vertrouwen in politici ligt op een vrij laag niveau in vergelijking met andere beroepsgroepen (huisartsen, ondernemers, professoren) en staat sinds 2011 verder onder druk. Leenheer: "Het is nodig dat de nationale politiek vertrouwen terugwint, met name onder Nederlanders vanaf pakweg 35 jaar. Dit is niet enkel voor de politiek zelf essentieel, maar evenzeer voor het herstel van de economie." 

Snelle formatie gewenst

In het afgelopen kwartaal begonnen de aankoopplannen van consumenten heel voorzichtig aan te trekken. De kans op de aankoop van een huis in het komend jaar ligt op 4 procent, een half procentpunt hoger dan in het voorgaande kwartaal. Waar de aankoopkans nog lang niet op het oude niveau ligt, is deze opleving hoopvol voor het herstel van de economie. Leenheer: "Het is te hopen dat de stijging van de BTW (per 1 oktober) de opleving in consumptieplannen in het komend kwartaal niet ongedaan maakt. De politiek kan de binnenlandse consumptie ondersteunen met duidelijkheid en daadkracht, een snelle formatie is vanuit dat oogpunt gewenst."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Samsom en Albert Heijn scoren op geloofwaardigheid
 Financiële professionals kiezen voor Rutte en VVD
 Ontslagrechtversoepeling reden om stemgedrag aan te passen
 Verkiezingsprogramma’s: arbeid wordt flexibeler
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10