zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumentenuitgaven EU dalen verder

18 september 2012 - De consumentenuitgaven in de Europese Unie over het tweede kwartaal van 2012 (Q2) lagen 2,3 procent lager in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Deze daling volgt op de lichte daling van het eerste kwartaal (Q1), waarin de uitgaven daalden met 0,2 procent ten opzichte van Q1 2011. Deze cijfers wijzen op een toenemende daling van de consumentenuitgaven in de gezamenlijke 27 lidstaten.

Ondanks de algehele neergang van de consumentenuitgaven, blijkt uit de gegevens ook dat veertien landen op jaarbasis juist een toename van de uitgaven noteerden. Een van de landen waar de uitgaven over het tweede kwartaal groeiden, was Duitsland, de grootste economie van de EU, waar de uitgaven stegen met 0,4 procent.


Oost-Europa is nog altijd het brongebied van de EU met de sterkste groeicijfers: Letland, Litouwen en Slovenië lieten stuk voor stuk een groeitempo met dubbele cijfers optekenen. 

Verslechterende trend

Overeenkomstig de aanhoudende recessie in die landen, noteerden Italië (-7,0 procent), Spanje (-3,8 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-4,7 procent) alle drie een duidelijk verslechterende trend in de consumentenuitgaven. Ook Frankrijk liet over Q2 2012 een daling van de consumptie op jaarbasis zien, zij het gematigder en wel met 1,0 procent. 

Duikvlucht Griekenland

Elders lieten lidstaten die in het brandpunt van de eurocrisis verkeren, eveneens een aanhoudende daling van de uitgaven optekenen. In Griekenland werd een specifiek scherpe daling van de consumptie genoteerd, terwijl ook Ierland en Portugal de uitgaven over het kwartaal duidelijk zagen dalen. 

Daling bruto binnenlands product

De algehele afname van de uitgaven van huishoudens, zoals die grofweg het afgelopen jaar uit de barometer van de EU-consumentenuitgaven naar voren kwam, komt overeen met een vergelijkbare trend in de bbp-gegevens van de EU van Eurostat. De voorlopige cijfers voor het tweede kwartaal van 2012 geven aan, dat het cijfer ten opzichte van vorig jaar met -0,2 procent daalt, de eerste afname in tweeënhalf jaar. 

Krimp versneld

"De consumentenuitgaven van Duitsland, de grootste economie van de EU, zijn over het tweede kwartaal gegroeid, terwijl er ook nog altijd een krachtige groei wordt genoteerd in een aantal Oost-Europese lidstaten," aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: "Dit bleek echter onvoldoende om de terugvallende uitgavenniveaus in een aantal grote economieën, zoals Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, te compenseren. De inkrimping van de consumentenuitgaven in de gehele EU die wij reeds over het eerste kwartaal hebben geconstateerd, is over het tweede kwartaal alleen maar versneld."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouwen in financiële sector daalt verder
 Winkelen lang niet zo populair als gedacht
 Gebruik angst of idealen om consumenten te verleiden
 Consumentenuitgaven getemperd na twee kwartalen zonder groei
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10