zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Koppel beloning CEO aan prestatie

30 augustus 2012 - Driekwart (76 procent) van de Nederlandse ondernemers vindt dat aandeelhouders méér inspraak moeten hebben in het beloningsbeleid voor bestuurders van beursgenoteerde organisaties. Een vergelijkbare groep (68 procent) is van mening dat CEO’s en Senior Executives te veel betaald krijgen voor het werk dat zij verrichten.

Dat blijkt uit een nieuw Internationaal Business Report (IBR) van Grant Thornton onder leiders van (middel)grote organisaties. 



Conclusies omtrent beloningsbeleid
Grant Thornton International onderzocht hoe bestuurders van (middel)grote organisaties wereldwijd aankijken tegen het beloningsbeleid en de individuele beloningen van bestuurders van beursgenoteerde organisaties. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
- Het merendeel (92 procent) van de respondenten in Nederland, voorloper als het gaat om (transparant) beloningsbeleid, is van mening dat beursgenoteerde organisaties het beloningsbeleid en de hoogte van individuele beloningen van bestuurders bekend moeten maken. Wereldwijd is 77 procent van de respondenten het hier mee eens.
- Tweederde van de Nederlandse ondernemers (68 procent) denkt dat bestuurders te veel betaald krijgen voor het werk dat zij verrichten. Wereldwijd gaat dit om 66 procent. Uitschieters in de ranking zijn Italië en Zwitserland, waar respectievelijk 90 procent en 88 procent deze mening deelt. De Scandinavische landen (37 procent) vormen een uitzondering, met name Denemarken; daar vindt slechts 30 procent dat bestuurders te veel betaald krijgen.
- In Nederland is 76 procent ervan overtuigd dat aandeelhouders méér inspraak moeten hebben in het beloningsbeleid voor CEO’s en Senior Executives van beursgenoteerde organisaties. Wereldwijd is 67 procent het daar mee eens.
- Tegelijkertijd dient de beloning van een bestuurder gekoppeld te worden aan prestatie, aldus 70 procent van de Nederlandse respondenten. Wereldwijd denkt 90 procent er ook zo over. In Denemarken (56 procent) en Zweden (41 procent) is men minder overtuigd van prestatiebeloningen.
- Opvallend is dat 88 procent van de Nederlandse ondernemers vindt dat ‘de rollen’ van CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur gesplitst moeten worden, zodat er meer en intensiever intern toezicht ontstaat. Wereldwijd gaat het om een percentage van 80 procent.

Maatschappelijke weerstand hoge beloningen gegroeid
"De afgelopen jaren is de transparantie voor wat betreft bestuurdersbeloningen toegenomen, mede op aandringen van de aandeelhouders en andere stakeholders. Ironisch genoeg heeft dit geleid tot hogere beloningen voor bestuurders terwijl de bedrijfsresultaten daar geen aanleiding toe gaven," aldus Bart Jonker, partner bij Grant Thornton. "De maatschappelijke weerstand tegen deze hoge beloningen, vooral bij banken en andere financiële instellingen, is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. De verschillen tussen ‘gewone’ medewerkers en bestuurders namen significant toe. Aandeelhouders hebben in Nederland een beslissende stem bij bepaling van het beloningsbeleid. Het is belangrijk dat vooral zij kritisch blijven beoordelen of de hoogte van bestuurdersbeloningen in lijn is met de prestaties van het bedrijf."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
 Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
 Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Verlies lijkt bonus aan Raad van Bestuur niet te hinderen
 Jaarverslagen te eenzijdig gericht op financiële prestaties
 De bonus is een 'hygiëne factor'
 Mannen worden voor potentieel beloond, vrouwen voor prestaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Moderne beoordelingsprocessen geven boost aan werknemersbetrokkenheid
Bespaar uw medewerkers de eindejaarsgesprekken
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe gaan we op een verstandige manier om met kunstmatige intelligentie?
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
meer top 10