zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Talentacquisitie moet juist in tijden van crisis op scherp staan

23 augustus 2012 - De crisis heeft net z’n vijfde verjaardag gevierd en het mag duidelijk zijn dat het vet er bij de meeste bedrijven inmiddels wel af is. Wil een bedrijf nog gezond blijven in deze tijden dan kunnen harde maatregelen niet uitblijven. Een van de posten waarin gesneden wordt zijn de personeelskosten.

Talentmanagementprogramma’s draaien overuren om een overzicht te krijgen van de personeelsleden die moeten blijven vanwege hun unieke kennis en kunde, wie er intern kunnen doorschuiven naar andere posities en van welke personen afscheid moet worden genomen. Voor actieve talentacquisitie is meestal geen budget meer beschikbaar. 



Bedrijven laten zich verrassen
 
Veel bedrijven laten zich verrassen als de vergrijzing binnen het personeelsbestand eerder toeslaat dan gedacht en het talent op de arbeidsmarkt schaarser blijkt te zijn geworden. HR-afdelingen zien niet dat heel veel informatie al voorhanden is, waarmee ze kunnen gaan plannen voor de toekomst. Door een goede analyse van het personeelsbestand in de eigen organisatie, zijn toekomstige hiaten snel gevonden.
Daar komt ook nog eens bij dat het talent van generaties die nu en in de toekomst toetreden tot de arbeidsmarkt op een andere manier naar organisaties kijken. Zij gebruiken internet en nieuwe kanalen zoals Social Media om informatie over een potentiële werkgever te verzamelen en baseren daarop hun keuze om wel of niet te solliciteren. De HR-afdeling kan via Social Media, zoals LinkedIn, geschikte kandidaten opsporen en voor een bepaalde periode volgen. Als de tijd zich aandient, kan er snel geschakeld worden. 

Gebrek aan kennis

"Het is niet nodig dat bedrijven zich zo laten verrassen. Het kan worden voorkomen door talentmanagement en talentacquisitie goed met elkaar te integreren. Alleen dan kan een bedrijf competitief blijven. Tevens moeten organisaties na een periode van inkrimping van het personeelsbestand snel kunnen omschakelen naar aanname van nieuw personeel, zodra de economie weer aantrekt. Zicht hebben op talent binnen en buiten de organisatie is daarom een continu proces," aldus Sander Kerkhoffs, Managing Director Benelux bij Lumesse. Maar hoe kunnen beide activiteiten zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd?
"Vaak blijken de HRM-systemen die organisaties gebruiken zowel talentmanagement- als talentacquisitiemodules te bevatten, maar worden ze niet volledig benut. Daar komt nog eens bij dat de koppeling met Social Media onvoldoende wordt gemaakt. Denk hierbij aan het zichtbaar maken van geschikte functies binnen het eigen online ontwikkelplan en het automatisch kunnen doorzetten van functies naar diverse externe jobsites of bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter. Vaak ontbreekt afstemming met het eigen Social Media beleid – als dat er al is - of is er een gebrek aan kennis over de mogelijkheden (blijkt uit eerder onderzoek van Lumesse)," vervolgt Kerkhoffs. 

Oplossing voorhanden

De oplossing is dus in veel gevallen al voorhanden maar begint bij de bewustwording van de eigen situatie in de organisatie. Daarnaast zijn talentmanagement en talentacquisitie geen aparte activiteiten, maar moeten integraal onderdeel uitmaken van het HR-beleid binnen een bedrijf. Zowel talentacquisitie als talentmanagement dienen juist in moeilijke tijden optimaal te functioneren. Daarbij is het cruciaal om voor nu en in de toekomst de mogelijkheden van Social Media beter te benutten. Alleen dan kunnen organisaties concurrerend blijven opereren en zijn ze klaar voor een betere toekomst.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Flexibel werken maakt bedrijven competitiever
 Explosieve groei in aantal aanvallen op populaire vergadertool
 Organisaties slagen er niet in waardevolle gegevens voldoende te beschermen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bent u klaar voor de eisen die Talentmanagement stelt?
 HR-manager: zijn uw medewerkers en uzelf wel wakker?
 Zeven zwaarwegende argumenten om talentmanagement te omarmen
 Talentmanagement, van papier naar praktijk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
A life changing event
Zaterdag 30 maart - Flora Boskoop - 10.00 - 16.00 uur. Een interactief seminar met Pieter Frijters met als onderwerpen: burn-out, paniekaanvallen, (spreek)angst, piekeren en assertiviteit. Bekijk de video voor een impressie van het seminar.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ontwikkelingen in de markt van drukwerk
Vergroot uw rendement in 2019 door reviews op NederlandReview Review marketing
reacties
Werk beďnvloedt privéleven negatief  (1) 
Nederlanders onderschatten beveiligingsrisico’s van computers (1) 
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel (1) 
Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS (1) 
Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie (1) 
Evenveel vrouwen als mannen met hbo- of wo-diploma (1) 
Kortsluiting bij energieleveranciers (2) 
top10
Een derde van de werkenden vindt zichzelf slimmer dan zijn of haar baas
Wat organisaties verwachten van de financiële afdeling van 2025
Klimaatakkoord kan ruim 70. 000 banen creëren
'Er is een cyberoorlog gaande'
Energie en klimaat prominent in provinciale verkiezingsprogramma’s
Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
Helft C-level leidinggevenden voert transformatie-initiatieven door zonder duidelijke strategie
Verzekeraars streng bij schade aan mobieltje
Fors minder jongeren gebruiken desktop pc om te internetten
Cao-afspraken opnieuw hoger
meer top 10