zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Talentacquisitie moet juist in tijden van crisis op scherp staan

23 augustus 2012 - De crisis heeft net z’n vijfde verjaardag gevierd en het mag duidelijk zijn dat het vet er bij de meeste bedrijven inmiddels wel af is. Wil een bedrijf nog gezond blijven in deze tijden dan kunnen harde maatregelen niet uitblijven. Een van de posten waarin gesneden wordt zijn de personeelskosten.

Talentmanagementprogramma’s draaien overuren om een overzicht te krijgen van de personeelsleden die moeten blijven vanwege hun unieke kennis en kunde, wie er intern kunnen doorschuiven naar andere posities en van welke personen afscheid moet worden genomen. Voor actieve talentacquisitie is meestal geen budget meer beschikbaar. 



Bedrijven laten zich verrassen
 
Veel bedrijven laten zich verrassen als de vergrijzing binnen het personeelsbestand eerder toeslaat dan gedacht en het talent op de arbeidsmarkt schaarser blijkt te zijn geworden. HR-afdelingen zien niet dat heel veel informatie al voorhanden is, waarmee ze kunnen gaan plannen voor de toekomst. Door een goede analyse van het personeelsbestand in de eigen organisatie, zijn toekomstige hiaten snel gevonden.
Daar komt ook nog eens bij dat het talent van generaties die nu en in de toekomst toetreden tot de arbeidsmarkt op een andere manier naar organisaties kijken. Zij gebruiken internet en nieuwe kanalen zoals Social Media om informatie over een potentiële werkgever te verzamelen en baseren daarop hun keuze om wel of niet te solliciteren. De HR-afdeling kan via Social Media, zoals LinkedIn, geschikte kandidaten opsporen en voor een bepaalde periode volgen. Als de tijd zich aandient, kan er snel geschakeld worden. 

Gebrek aan kennis

"Het is niet nodig dat bedrijven zich zo laten verrassen. Het kan worden voorkomen door talentmanagement en talentacquisitie goed met elkaar te integreren. Alleen dan kan een bedrijf competitief blijven. Tevens moeten organisaties na een periode van inkrimping van het personeelsbestand snel kunnen omschakelen naar aanname van nieuw personeel, zodra de economie weer aantrekt. Zicht hebben op talent binnen en buiten de organisatie is daarom een continu proces," aldus Sander Kerkhoffs, Managing Director Benelux bij Lumesse. Maar hoe kunnen beide activiteiten zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd?
"Vaak blijken de HRM-systemen die organisaties gebruiken zowel talentmanagement- als talentacquisitiemodules te bevatten, maar worden ze niet volledig benut. Daar komt nog eens bij dat de koppeling met Social Media onvoldoende wordt gemaakt. Denk hierbij aan het zichtbaar maken van geschikte functies binnen het eigen online ontwikkelplan en het automatisch kunnen doorzetten van functies naar diverse externe jobsites of bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter. Vaak ontbreekt afstemming met het eigen Social Media beleid – als dat er al is - of is er een gebrek aan kennis over de mogelijkheden (blijkt uit eerder onderzoek van Lumesse)," vervolgt Kerkhoffs. 

Oplossing voorhanden

De oplossing is dus in veel gevallen al voorhanden maar begint bij de bewustwording van de eigen situatie in de organisatie. Daarnaast zijn talentmanagement en talentacquisitie geen aparte activiteiten, maar moeten integraal onderdeel uitmaken van het HR-beleid binnen een bedrijf. Zowel talentacquisitie als talentmanagement dienen juist in moeilijke tijden optimaal te functioneren. Daarbij is het cruciaal om voor nu en in de toekomst de mogelijkheden van Social Media beter te benutten. Alleen dan kunnen organisaties concurrerend blijven opereren en zijn ze klaar voor een betere toekomst.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
 60’ers vaker inkomen, minder vaak uitkering of pensioen
 Een op de vijf financiële dienstverleners denkt niet aan GDPR-vereisten te voldoen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bent u klaar voor de eisen die Talentmanagement stelt?
 HR-manager: zijn uw medewerkers en uzelf wel wakker?
 Zeven zwaarwegende argumenten om talentmanagement te omarmen
 Talentmanagement, van papier naar praktijk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor (1) 
Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity (1) 
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties (1) 
top10
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe
Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
Vijf technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties
Rijksoverheid heeft informatiebeveiliging en IT-beheer nog niet op orde
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
meer top 10