zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers die flirten, presteren beter

8 mei 2012 - Bert Overbeek schreef onlangs een artikel over de tien eigenschappen van goede managers. Een aantal van die eigenschappen heeft alles te maken met zakelijk flirten. Flirtcompany koos de vijf krachtigste eigenschappen van Overbeek op dit gebied en legde de link met contact maken, vertrouwen, verbinding en meer.

1. Managers zitten te ver weg van het proces.


Ze mogen wel wat dichter bij de uitvoering zitten en hun gezicht laten zien op de werkvloer, anders weten ze niet wat er gebeurt. Tegenwoordig ligt de focus binnen bedrijven op mailen, mailen, mailen. Dit terwijl 93 procent van de communicatie non-verbaal gebeurt. Wilt u dus als manager echt een vinger aan de pols houden, dan zult u zichtbaar moeten zijn. Pas als u uw medewerker recht in de ogen kunt kijken, komt u erachter of de verbale boodschap ook daadwerkelijk overkomt. 

2. Managers moeten goed luisteren en hun medewerkers voor zich zien te winnen.
Dit heeft alles te maken met de gunfactor. Om waardering te ontvangen zult u eerst oprechte aandacht moeten geven. Richt uw aandacht volledig op uw medewerker en vraag u af wat deze op een dieper niveau zou willen. Denk niet vanuit uzelf, parkeer uw eigen ‘doel’ en speel in op wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Luister en wees u bewust van de non-verbale signalen die uw werknemer uitzendt. 

3. Managers moeten gedreven specialisten de ruimte geven en een omgeving scheppen waarin ze hun ideeën kwijt kunnen en medeverantwoordelijk zijn.

Ruimte geven is inherent verbonden aan ‘vertrouwen geven’. Vertrouwen geven doet u door vertrouwen te hebben. Ofwel de controle loslaten en uitgaan van uw gevoel. Controle gaat over beheersbaarheid = iets van het hoofd. Vertrouwen = gevoel! 

4. Managers moeten hun medewerkers niet met angst motiveren. Dan verkrampen ze en dat is slecht voor de organisatie.
Dat wat u aandacht geeft dat groeit. Dat geldt voor negativiteit, maar ook voor positiviteit! Wees geen DIP-per (denker in problemen) maar een DIM-mer (denker in mogelijkheiden) En verleid uw team ook tot het vertonen van dit soort gedrag. Vergelijk de volgende uitspraken eens. Welke van de twee opent deuren? ‘Die opdrachtgever kiest nooit voor ons!’ of ‘Waarmee zouden we die opdrachtgever toch kunnen overhalen?’ 

5. Managers zijn er om afdelingen en organisaties te helpen om iets gedaan te krijgen. Ze zijn afhankelijk van anderen.

Citaat Rosabeth Moss Kanter: "Mensen hebben weerstand tegen veranderingen en daar hebben ze goede redenen voor. Luister dus goed naar ze, erken de weerstand en vier haar." Onbekend, maakt onbemind. Weerstand voor veranderingen komt vaak voort uit angst. Mensen hechten heeft veel waarde aan erkenning en vertrouwen. Wanneer de vertrouwde omgeving verandert, voelt dat onveilig. Er moet opnieuw vertrouwen ‘gewonnen’ worden. De manager moet hierop inspelen. Hierbij speelt aandacht (geven) een belangrijke rol.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Arbeidsongeschikten melden vaakst slaapproblemen
 Helft Nederland overgestapt naar slimme meter
 Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien zakelijke flirtgeboden
 Nederlander ziet sollicitatiegesprek als flirt
 Zakelijk flirten is essentieel
 Tien zakelijke flirttips
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Bijna net zoveel vacatures als werklozen
Economisch beeld fractie minder gunstig
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
meer top 10