zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers die flirten, presteren beter

8 mei 2012 - Bert Overbeek schreef onlangs een artikel over de tien eigenschappen van goede managers. Een aantal van die eigenschappen heeft alles te maken met zakelijk flirten. Flirtcompany koos de vijf krachtigste eigenschappen van Overbeek op dit gebied en legde de link met contact maken, vertrouwen, verbinding en meer.

1. Managers zitten te ver weg van het proces.


Ze mogen wel wat dichter bij de uitvoering zitten en hun gezicht laten zien op de werkvloer, anders weten ze niet wat er gebeurt. Tegenwoordig ligt de focus binnen bedrijven op mailen, mailen, mailen. Dit terwijl 93 procent van de communicatie non-verbaal gebeurt. Wilt u dus als manager echt een vinger aan de pols houden, dan zult u zichtbaar moeten zijn. Pas als u uw medewerker recht in de ogen kunt kijken, komt u erachter of de verbale boodschap ook daadwerkelijk overkomt. 

2. Managers moeten goed luisteren en hun medewerkers voor zich zien te winnen.
Dit heeft alles te maken met de gunfactor. Om waardering te ontvangen zult u eerst oprechte aandacht moeten geven. Richt uw aandacht volledig op uw medewerker en vraag u af wat deze op een dieper niveau zou willen. Denk niet vanuit uzelf, parkeer uw eigen ‘doel’ en speel in op wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Luister en wees u bewust van de non-verbale signalen die uw werknemer uitzendt. 

3. Managers moeten gedreven specialisten de ruimte geven en een omgeving scheppen waarin ze hun ideeën kwijt kunnen en medeverantwoordelijk zijn.

Ruimte geven is inherent verbonden aan ‘vertrouwen geven’. Vertrouwen geven doet u door vertrouwen te hebben. Ofwel de controle loslaten en uitgaan van uw gevoel. Controle gaat over beheersbaarheid = iets van het hoofd. Vertrouwen = gevoel! 

4. Managers moeten hun medewerkers niet met angst motiveren. Dan verkrampen ze en dat is slecht voor de organisatie.
Dat wat u aandacht geeft dat groeit. Dat geldt voor negativiteit, maar ook voor positiviteit! Wees geen DIP-per (denker in problemen) maar een DIM-mer (denker in mogelijkheiden) En verleid uw team ook tot het vertonen van dit soort gedrag. Vergelijk de volgende uitspraken eens. Welke van de twee opent deuren? ‘Die opdrachtgever kiest nooit voor ons!’ of ‘Waarmee zouden we die opdrachtgever toch kunnen overhalen?’ 

5. Managers zijn er om afdelingen en organisaties te helpen om iets gedaan te krijgen. Ze zijn afhankelijk van anderen.

Citaat Rosabeth Moss Kanter: "Mensen hebben weerstand tegen veranderingen en daar hebben ze goede redenen voor. Luister dus goed naar ze, erken de weerstand en vier haar." Onbekend, maakt onbemind. Weerstand voor veranderingen komt vaak voort uit angst. Mensen hechten heeft veel waarde aan erkenning en vertrouwen. Wanneer de vertrouwde omgeving verandert, voelt dat onveilig. Er moet opnieuw vertrouwen ‘gewonnen’ worden. De manager moet hierop inspelen. Hierbij speelt aandacht (geven) een belangrijke rol.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op vijf luncht het liefst alleen
 Werkende Nederlander: 'Alleen kans op loonsverhoging door van baan te veranderen'
 Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien zakelijke flirtgeboden
 Nederlander ziet sollicitatiegesprek als flirt
 Zakelijk flirten is essentieel
 Tien zakelijke flirttips
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Collectieve zorgverzekering voor uw werknemers
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
reacties
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris (1) 
Zo voorkomt u keuzestress (1) 
5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst (1) 
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
top10
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken
Drie voorbeelden van CEO-fraude in Nederland
Nicoline van Leersum wint vijftiende editie van de Young Captain Award
Organisaties gaan Artificial Intelligence verder opschalen in 2020
Hoe kiest een groeibedrijf tussen vast of tijdelijk personeel?
Meer dan helft cybersecurity-meldingen krijgt niet voldoende aandacht
Hoe behoudt u medewerkers voor de organisatie?
Drie op tien werknemers vinden dat organisatie digitaal achterloopt
Perry van der Weyden is CIO of the Year 2019
Niet-lerende organisatie bestaat over tien jaar niet meer
meer top 10