zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf social media trends voor 2012

25 januari 2012 - Volgens de Consumer Practice Group heeft de veranderende rol van social media en andere online communicatiekanalen grote invloed op de werkwijze van communicatieprofessionals. Will Ostedt, voorzitter van de Worldcom Consumer Practice Group: "Consumenten verwachten alleen informatie te ontvangen die relevant is voor hen, andere informatie wordt genegeerd. Consumenten-PR staat of valt dan ook met relevante, op maat gemaakte boodschappen die via de juiste kanalen naar de consument gestuurd worden."


Een en ander komt naar voren na onderzoek naar de veranderende rol van social media in consumentenbinding. Dit onderzoek voerde de Worldcom Consumer Practice Group uit in opdracht van de Worldcom Public Relations Group



Vijf trends
De practice group signaleert vijf trends waarvan men verwacht dat ze de aanpak van consumentencampagnes drastisch beïnvloeden:

1. Locatie
Er is een verschuiving te zien naar meer gelokaliseerde social media-programma’s, die sterker gericht zijn op de unieke waarden en culturen van een specifieke doelgroep. Deze programma’s zijn er niet alleen op gericht om de voorkeur voor een bepaald merk te laten delen, maar ook om de mensen hun geld bij de plaatselijke retailer te laten uitgeven. 

2. Het filteren van ruis

Consumenten leren hoe zij social media kunnen afstemmen op hun persoonlijke behoeften door ruis te filteren. Applicaties zoals Google+ helpen de consument informatie te selecteren, waardoor het lastiger wordt hen te bereiken. Organisaties moeten hierdoor steeds andere manieren bedenken om relevant te blijven voor de doelgroep en hun boodschap over te brengen. 

3. Kwaliteit boven kwantiteit

Lag de focus voor de consument vroeger nog op het verzamelen van zoveel mogelijk vrienden en volgers op de verschillende platformen, nu is er een verschuiving zichtbaar waarbij de social media-gebruiker zich beperkt tot de mensen die dezelfde levensstijl en interesses delen. 

4. Mobiel versus PC

De grote opkomst van smartphones, tablets, eReaders en andere mobiele apparaten heeft de manier waarop consumenten communiceren ingrijpend veranderd. Consumenten kunnen op ieder gewenst moment op zoek gaan naar informatie. Voor organisaties is het van belang dat ook zij permanent aangesloten zijn op de verschillende kanalen om in deze behoefte te voorzien. 

5. Twitter-golf

In 2011 werd iOS 5 van Apple groots onthaald als hét nieuwe besturingssysteem waardoor veel mobiele gebruikers overstapten op dit Apple-OS.Ofschoon de directe Twitter-integratie van iOS5 werd overstemd door conversaties over de cloud, zorgt deze integratie voor een bredere acceptatie van Twitter als dagelijkse communicatie-tool. 

Consumentenbinding in plaats van content creatie
"Als de groei van social media doorzet in 2012 doen communicatieprofessionals er goed aan om meer te investeren in consumentenbinding in plaats van in louter ‘content creation’. Ook is het raadzaam relevante discussies te blijven voeren op de kanalen die bijdragen aan deze klantenbinding," besluit Dawn Doty, co-voorzitter van de Worldcom Practice Group en vice president en partner van Linhart Public Relations in de Verenigde Staten."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
 Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
 Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De Toekomst van Privacy in twaalf interessante punten
 Zakelijk gebruik social media stijgt
 Online Nederlander alleen goed te benaderen tijdens het shoppen
 Klanten zoeken steeds meer contact via internetfora en social media
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
25-01-2012
 | 
08:30 uur
Ik voorzie ook dat consumenten zich massaal gaan verzetten tegen de geweldige toename van marketing spam op de sociale media. De sociale media worden momenteel al gebruikt als spam-tool door marketeers en de consument heeft daar inmiddels de buik vol van, getuige onder meer de reactie op de spam van McDonalds via Twitter.
Daarnaast zal de consument de sociale media voorzichtiger gaan gebruiken nu keer op keer blijkt dat de media zich weinig aantrekken van de privacy.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
meer top 10