zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cybercriminelen misbruiken bekende merken

19 april 2012 -  GFI Software maakt de uitkomsten bekend van het maandelijkse cybercrime onderzoek, waarbij de belangrijkste online dreigingen van de afgelopen maand in kaart worden gebracht. GFI Labs vond hierbij verschillende spam-aanvallen en malware-verspreidende e-mailcampagnes waarbij ten onrechte de suggestie werd gewekt dat de communicatie afkomstig was van een bekend bedrijf.

Ook wordt er vaak gedaan alsof het een aantrekkelijke aanbieding betreft van een populair product of dienst. Google, LinkedIn, Skype en de videogame Mass Effect 3 zijn enkele voorbeelden van merken die door cybercriminelen werden misbruikt. "Misbruik maken van de populariteit van bedrijven, bekendheden en grote evenementen is een tactiek die cybercriminelen blijven gebruiken omdat het werkt," stelt Christopher Boyd, senior threat researcher bij GFI Software. "Ze weten dat internetgebruikers iedere dag worden bestookt met e-mailberichten en maken misbruik van onze nieuwsgierigheid en reflex-reactie om berichten te openen die afkomstig lijken te zijn van een onderneming die wij vertrouwen." 



Google
Google werd als merk in ieder geval tweemaal misbruikt bij oplichtingspogingen die in maart door GFI Software werden ontdekt. Een SEO-aanval liet gebruikers weten dat ‘Google systems’ malware had gevonden op hun computer en verwees hierbij naar een link waarmee zij ongemerkt een nep-antivirusprogramma downloaden. Ondertussen overspoelden spammers mailboxen met misleidende berichten over ‘Google Pharmacy’, een niet-bestaande dienst die gepresenteerd wordt als een farmaceutische interface voor Google. De body van de e-mail bevatte slechts een afbeelding om zo de spamfilters te omzeilen. Slachtoffers die de URL die in de afbeelding is verwerkt aanklikten, werden doorverwezen naar Pharmacy Express, een website die al sinds 2004 in verband wordt gebracht met spam. 

LinkedIn-uitnodigingen
Gebruikers van de populaire sociale netwerksite LinkedIn ontvingen valse herinneringen aan uitnodigingen die verwijzen naar een BlackHole exploit die hun systeem infecteert met Cridex, een Trojan die zich richt op banken, sociale netwerken en CAPTCHA tests. Andere cybercriminelen richten zich op Skype-gebruikers met een spam-campagne waarbij zij gratis Skype-tegoeden aanbieden. Gebruikers worden echter naar een kwaadaardige website gestuurd die Java exploits verspreidt. 

Mass Effect 3
Tot slot werd er in maart door cybercriminelen erg veel gebruik gemaakt van de productlancering van Mass Effect 3, een van de meest populaire games van dit jaar. GFI Labs heeft gebruikers gewaarschuwd voor valse downloads van de game. De cybercriminelen maakte hierbij misbruik van eerdere aankondigingen van de makers om het einde, waarover behoorlijk werd gespeculeerd door gamers, toe te lichten. De downloads zouden alternatieve speleinden zijn, maar in werkelijkheid werden gebruikers naar valse vragenlijsten en andere affiliate marketing oplichtingstrucs geleid. 

Wees alert
"Als iets niet blijkt te kloppen, moeten gebruikers hun instinct volgen en op onderzoek uitgaan," vervolgt Boyd. "Wat iedereen moet onthouden is dat internet de mogelijkheid biedt om eenvoudig iedere link of attachment die we tegenkomen te controleren met een eenvoudige zoekopdracht. Wees alert op details, zoals de URL en wees kritisch als de link naar een andere pagina doorverwijst. Het is een kwestie van uw gezonde verstand gebruiken. Een kritische houding kan voorkomen dat u persoonlijke gegevens, kostbare tijd of geld verliest als gevolg van oplichting."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties nauwelijks voorbereid op digitale risico’s
 Vier tips om het risico op informatiediefstal van binnenuit te voorkomen
 Tien tips om u te wapenen tegen een cyberaanval
 Groeiende CO2-markt trekt aandacht fraudeurs
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
meer top 10