16 april 2012 -
Managers hebben een veel positievere inschatting over hun inzicht in de leefwereld van hun werknemers dan bij het personeel wordt aangevoeld. Dat is de conclusie van een enquête van het webmagazine SmartBrief on Leadership zo meldt Express.be.
De enquête geeft immers aan dat twee op drie managers ervan overtuigd is te begrijpen wat de werknemers doormaken, maar daar is amper één op vijf werknemers mee akkoord. Bovendien zegt minder dan één op honderd managers in een ivoren toren te leven, maar volgens ruim één op drie werknemers is dat in praktijk wel degelijk het geval.
Inzicht
Uit de enquête bleek dat 13,5 procent van de managers ervan overtuigd is een uitzonderlijk goed inzicht te hebben in de leefwereld van hun werknemers. Bovendien zegt 51,48 procent het personeel in het algemeen goed te begrijpen. Een groep van 31,5 procent geeft toe dat mogelijk een aantal kleine details aan hun aandacht ontsnappen. Slechts 3,09 procent zegt eigenlijk niet voldoende te weten wat er bij het personeel op de werkvloer omgaat. Amper 0,42 procent beseft van zichzelf in het ivoren toren te leven.
Leefwereld
De mening op de werkvloer geeft echter een compleet ander beeld. Daar zegt amper 5,23 procent dat het management een uitzonderlijk goed inzicht heeft in de leefwereld van de werknemers, terwijl 14,24 procent aangeeft dat de bedrijfstop het personeel eigenlijk wel goed begrijpt. Volgens 36,07 procent heeft het management wel een inzicht in de grote lijnen, maar worden een aantal kleinere details over het hoofd gezien. Volgens 28,18 procent daarentegen heeft het management weinig inzicht in de werkvloer en volgens 36,02 procent leeft de bedrijfstop in een ivoren toren.
Bron:Express.be
Interessant onderzoek, het sluit mooi aan op mijn research voor het boek “De gebruiksaanwijzing van uw medewerker”. Veel managers denken te beschikken over een goede mensenkennis maar in de praktijk scoren ze maar een mager 6je. Iedereen is het er overigens wel over eens dat mensenkennis de belangrijkste succesfactor in de carrière van een managers is. In mijn boek toon ik aan dat mensenkennis eenvoudig te leren is, al na een paar uur kent u de gebruiksaanwijzing van uw medewerkers, klanten en collega’s. De gebruiksaanwijzing van uw medewerker, instant mensenkennis voor managers.
Hans Faas
S.C.
|
|
16
-
04
-
2012
|
15
:
11
uur
Hallo Hans,
Interessant wat je erneer ze over mensenkennis,
Geef eens een tip, hoe jij het zo snel door hebt? Hoe doe of zie je dat?
Henk
|
|
16
-
04
-
2012
|
19
:
57
uur
Mooi om een boek gratis te promoten maar mensenkennis doe je niet even op door een boekje te lezen hoor.
De schrijver van een boek geeft meestal het standpunt weer waar hij zich in herkent.
Oftewel je kunt ook over dit onderwerp ook weer bibliotheken volschrijven hetgeen ook is gebeurd zie de agogenhoek boeken.....oeverloos.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het aan te raden is om je te ''verdiepen''.
S.C.
|
|
16
-
04
-
2012
|
20
:
34
uur
Hallo Henk,
Hoe is of gaat het volgens jou?
Zegt het boek... Menskennis voor Managers, jou iets?
Iedereen ervaart de wereld om zich heen op zijn eigen individuele wijze, naar eigen inzichten en overtuigingen.
Ik geloof niet dat je door het lezen van een boek, de sleutel tot mensenkennis in handen hebt.
Als je goed wilt weten hoe jouw werknemers hun werk en werkomgeving ervaren zal je met ze in dialoog moeten. Hier geld ook weer, dat ieder persoon anders is, dus ook anders benaderd moet worden om tot eerlijke inzichten te kunnen komen.
Ik ken bedrijven waar de managers wel een redelijk goed beeld hebben van hun mensen. Dit zijn bedrijven waar ze b.v.'tien minuten' gesprekken' voeren met hun personeel, hun personeel meer betrekken bij innovatie en/of waar ze jaarlijks een enquête houden. Als dit goed gebeurt en de juiste opvloging krijgt, krijg je vertrouwen van -en inzicht in jouw personeel.