zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fabrikanten zouden complexiteitsprobleem moeten omarmen

4 april 2012 - De afgelopen vijf jaar is de productiecomplexiteit toegenomen en zal naar verwachting de komende drie jaar nog groter worden, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek van IDC Manufacturing gesponsord door Infor onder 378 fabrikanten in de automotive, lucht- en ruimtevaart, high-tech elektronica en industriële installatiebranche.

In de whitepaper In Pursuit of Operational Excellence: Accelerating Business Change Through Next Generation ERP komt de noodzaak voor fabrikanten naar voren om niet alleen de complexiteitkwesties aan te pakken maar ook om de kans van snelle innovatie aan te grijpen om concurrentievoordeel te behalen. 



Fabrikanten erkennen toename van complexiteit
Volgens de fabrikanten in alle sectoren en regio’s zijn ze echter niet uitgerust met de juiste instrumenten om dit doel te bereiken. Volgens de whitepaper erkennen fabrikanten de toename in complexiteit. Maar verschillen de strategieën om het te beheren sterk tussen de verschillende sectoren vanwege unieke uitdagingen in iedere branche. Automotive en ruimtevaart kijken naar betere planning van de vraag (respectievelijk 60 en 57 procent) om de operationele efficiëntie te verbeteren terwijl high-tech elektronica kiest voor meer inkoop in lagelonenlanden (49 procent) en betere afstemming tussen IT en business (49 procent). Ondertussen kijkt de industriële machinebranche naar strategieën die zich vooral richten op het verbeteren van de klanttevredenheid (53 procent). De gemeenschappelijke noemer volgens tweederde van de fabrikanten is dat bedrijfsprocessen en IT-systemen niet volstaan in de omgang met de huidige complexiteitsniveaus. 

Overzicht van de uitkomsten
 
• Voortbordurend op een vergelijkbare whitepaper gesponsord door Infor, blijkt uit de huidige resultaten dat volgens 53 procent van de fabrikanten de complexiteit in de laatste vijf jaren is toegenomen. Een meerderheid van de fabrikanten (57 procent) claimt dat het de komende drie jaren zal toenemen. Het restant verwacht dat het complexiteitsniveau hetzelfde zal blijven waarbij niemand erop in zal spelen om het te verminderen.
• Alle sectoren anticiperen op complexiteit om snel te groeien in hun respectievelijke markten, op de voet gevolgd door hun interne processen. Luchtvaart, industriële machinebouw en high-tech elektronica ranken technologie als derde gebied dat waarschijnlijk complexer wordt, terwijl automotive bedrijven de complexe supply chain op de derde plaats zetten.
• Kijkend naar bedrijfsstrategieën om complexiteit de komende drie jaar aan te pakken, wijzen automotive- en luchtvaartbedrijven op betere demand planning en voorspelling (respectievelijk 60 en 57 procent), klanttevredenheid (49 en 50 procent), gevolgd door six sigma programma’s (45 procent) als hun belangrijkste initiatieven. Industriële machinebedrijven weerspiegelen deze trend maar plaatsen klanttevredenheid (53 procent) hoger dan betere planning van de vraag (51 procent), terwijl high-tech elektronicabedrijven de inkoop in lagelonenlanden prefereren (49 procent) als hun belangrijkste initiatief in het onder controle krijgen van complexiteit, samen met betere afstemming van IT met business (49 procent) en als derde betere klanttevredenheid (44 procent).
• Op de vraag over het onder controle krijgen van de complexiteit en het verbeteren van operational excellence wijzen deelnemers op een tekort aan agility in het adopteren van bedrijfsprocessen om te veranderen (66 procent) en op ineffectieve of inadequate IT-systemen (61 procent).
• Zwakke punten van IT-systemen omvatten slechte integratie met bestaande applicaties (44 procent), beperkte operationele capaciteiten (28 procent) en toenemende complexiteit en kosten (24 procent). 

Strikte discipline noodzakelijk
"Fabrikanten wereldwijd moeten strikte discipline handhaven over hun operations management om de winstgevendheid te verbeteren," zegt Pierfrancesco Manenti, Head of IDC Manufacturing Insights, Europe, Middle East & Africa. "Bedrijven moeten belangrijke uitdagingen zoals de verstorende complexiteit, direct aanpakken terwijl ze interne problemen verminderen dankzij consistente processen, beter geïnformeerde mensen en open communicatielijnen. De behoefte aan moderne applicaties, die nieuwe klantgedreven besturingsmodellen ondersteunen om fabrikanten te helpen innoveren en winstgevende groei te realiseren, neemt sterk toe." 

Keuze en differentiatie ook
"Vergelijkbaar met het onderzoek in 2010 blijft complexiteit hoog scoren op de prioriteitenlijst van fabrikanten. Zij zien in dat hun noodzaak om meer keuze en gedifferentieerde diensten te bieden ook voor meer operationele complexiteit zorgt en verborgen kosten om het te beheren," zegt Andrew Kinder, director, product marketing bij Infor. "De juiste enterprise applicaties en technologiestrategie moeten een belangrijke rol vervullen in het tackelen van de complexiteitsuitdaging met oplossingen die zorgen voor een betere en snellere besluitvorming, het toenemende aantal mobiele werkers ondersteunen en fabrikanten uitrusten met flexibiliteit in plaats van stugheid."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechte basis voor besluitvorming schaadt concurrentievermogen
 Innovatie cruciaal in huidige economie
 Merkartikelfabrikanten leveren bijna kwart winstmarge in
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10