zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hotelovernachting steeds goedkoper

8 maart 2012 - De kosten van een hotelovernachting dalen nog steeds in prijs. Zo blijkt uit een vergelijkend onderzoek op boekingssite HotelSpecials.nl dat de gemiddelde hotelkamerprijs in 2011 met twee procent daalde ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook in het begin van 2012 zet deze trend door. Reden: de economische crisis.

In het onderzoek is de gemiddelde prijs die de gast in 2011 betaalt voor een hotelovernachting in de Benelux, Duitsland en Frankrijk vergeleken met de prijs van hotelkamers in dezelfde periode een jaar eerder. Uit de gegevens is vanaf juli 2011 een duidelijke prijsdaling zichtbaar ten opzichte van 2010. Vanaf dat moment constateren we dan ook de ontwikkeling van een trend.



Nederlander zoekt vakantie dichter bij huis
Volgens R. Hofstede, managing partner van Hotel Booker B.V. is de economische crisis de oorzaak van deze trend. "Hotels zijn hier door genoodzaakt hun kamerprijzen te verlagen. Daarnaast proberen ze door extra korting op langere verblijven te bieden, de consument te verleiden voor een vakantie dichter bij huis."

Duitsland grootste daler
Bij vergelijking tussen de bestemmingslanden op HotelSpecials.nl is de gemiddelde kamerprijs in Duitsland het meest gedaald. In 2011 betaalt de consument bij onze oosterburen maar liefst zeven procent minder voor een hotelkamer. Ook in de andere bestemmingslanden op de boekingssite is een duidelijke afname in prijs zichtbaar. Zo nemen Nederland en Luxemburg een gedeelde tweede plek in met een daling van drie procent.

Kamerprijs Vlaanderen in de lift
Opvallend is dat ten opzichte van 2010 in 2011 de gemiddelde kamerprijs in bestemming Vlaanderen juist een fikse stijging ondergaat. Voor een hotelkamer groeit de prijs in een jaar tijd met maar liefst 6 procent. Aanleiding hier van is een sterkere aantrekking vanuit de zakelijke markt waardoor de Vlaamse hotel business niet langer afhankelijk is van een toestroom aan vrijetijdsgasten.

Vooruitzicht 2012: einde nog niet in zicht
Ook in het begin van 2012 blijven we een daling in prijs zien. De gemiddelde prijs voor een hotelovernachting ligt dan ook vijf procent lager dan in 2011 in dezelfde periode. Dit geldt voor alle bestemmingslanden op HotelSpecials.nl, maar de grootste daler is en blijft Duitsland. Kortom: hotels blijven de Nederlander verleiden door hun prijzen aan te scherpen.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakenreiziger kiest vaker voor bed & breakfast
 Europese bedrijven managen hoteluitgaven niet
 Zakelijke reiziger laat Nederlands hotel links liggen
 Hotelkamer op zakelijke bestemmingen duurder
 
 
reacties
 
Vakantie 2013  |   | 
31-08-2012
 | 
09:22 uur
Ben benieuwd of de dalende prijs ook zal gelden voor vakantie overnachtingen in bijv. resorts. Zou mooi zijn.
Fem van Ende  |   | 
3-09-2012
 | 
19:06 uur
Ik overnacht nog wel eens in Duitsland bij een bekende hotelketen maar daar zijn de prijzen het laatste jaar toegenomen gemiddeld met 6 euro per nacht, merk dus niets van die prijsdaling.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10