zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Privé rijden zonder bijtelling mogelijk

12 september 2011 - Werknemers die met een auto van de zaak meer dan 500 kilometer privé rijden krijgen een forse fiscale bijtelling. Door als werknemer voor dezelfde auto zowel met de leasemaatschappij als de werkgever een leasecontract op te stellen kan de bijtelling echter worden vermeden. Werkgevers en werknemers kunnen daardoor duizenden euro’s op jaarbasis besparen.

Dat blijkt uit een nieuwe leaseconstructie die is bedacht door Care Dienstengroep en Accon AVM



Duaal leasecontract

De nieuwe leaseconstructie werkt als volgt: de werkgever leaset een auto en stelt deze alleen voor de zakelijke ritten ter beschikking aan de werknemers. Vervolgens rekent de werkgever met de leasemaatschappij alleen de zakelijke kilometers af. De werknemers sluiten tegelijk ook een leasecontract af met de leasemaatschappij en betalen voor de door hen privé gereden kilometers. Door een ict-toepassing wordt iedere rit geregistreerd per werknemer met een onderscheid in zakelijke - en privébestemming waardoor een sluitende kilometeradministratie ontstaat. Omdat registratie per werknemer plaatsvindt kan de auto door meerdere werknemers zowel zakelijk als privé worden gebruikt. 

Rekenvoorbeeld: Volkswagen Passat
Marcel Grob van Care Dienstengroep licht de werking toe: "Stel, iemand leaset conform het traditionele model een Volkswagen Passat bij zijn werkgever. De nieuwwaarde van de Passat bedraagt 35.000 euro, de bijtelling kost hem dan 4.550 euro. Wanneer de werknemer alleen voor zijn privékilometers betaalt en hij rijdt 5.000 kilometer per jaar privé, dan kost dit hem 2.250 euro. Hij bespaart daarmee dus 2.300 euro. Omdat de werkgever de privékilometers niet hoeft te betalen bespaart hij ook 2.250 euro." 

Voordelen voor werkgever en werknemer

De regeling biedt voordelen voor werkgever en werknemer. Grob: "Deze nieuwe constructie levert vooral voor werknemers die weinig privé rijden met een auto een groot financieel voordeel op. Daarnaast geeft het werkgevers een beter inzicht in het autogebruik wat tegelijkertijd tot lagere kosten leidt en een hoop minder administratieve rompslomp."

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
 Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
 Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zuinige leaseauto blijft voordelig
 Zwarte Doos een oplossing voor leaserijders?
 International leasing in opkomst
 Leaserijders frauderen voor miljoenen
 Leaseauto sneuvelt niet in crisis
 
 
reacties
 
Robert  |   | 
12-09-2011
 | 
13:36 uur
Goedemiddag,

Ik ben zeer benieuwd naar uw opinie. Ik ben MT-lid in een middengroot bedrijf en val direct onder de directeur. Mijn nieuwe leaseauto wordt in november geleverd; een BMW 5-serie.

Nu is er enige discussie ontstaan over belettering van de auto. Werkgever geeft aan de auto beletterd te willen zien. Vooralsnog weiger ik dit. Op de eerste plaats omdat ik niet bereid ben om in een reclame auto te rijden (ik rijd de auto ook privé), maar bovenal is het mijns inziens niet gebruikelijk op mijn functiegebied om een beletterde leaseauto te rijden.

Contractueel of in het personeelshandboek zijn geen afspraken gemaakt op dit onderdeel.

Graag jullie mening.

Groet,

Robert John
Marcel van der Schild  |   | 
12-09-2011
 | 
14:55 uur
Nou dat gaat volgens mij niet op.

Er is namelijk al een constructie waarbij de werkgever aan de werknemer de auto verhuurt voor de uren buiten werk tijd.
Echter, de rechter heeft besloten dat er DUS prive gereden wordt in die auto en dat er dus bijtelling moet zijn. De wet zegt er namelijk verder niets over.

In het geval dat ik omschrijf was het een directeur van een Holding die de auto aan de directeur verhuurde voor privé.

Ben bang dat de priverijders nu dubbel gaan betalen. Ik hoop dat ik de klok en de klepel.....

Verzon men gewoon een constructie waarbij je gewoon per km betaalt (gewoon via zo'n kastje) dan ben je af van die 500 km en ook af van dat gesjoemel van een hoop mensen. Dus bijtelling per km. Kan je ook mee sjoemelen, maar waarom zou je?
Heleen Elbert  |   | 
15-09-2011
 | 
15:36 uur
Gaat dit fiscaal wel goed? Mede gezien het feit dat de staatssecretaris in het verleden dubbele leasecontracten nadrukkelijk onder de bijtelling heeft geschaard. Zie voor de details het artikel op mijn website.
Met vriendelijke groet,
mr. H.A. Elbert, www.elbertfiscaal.nl, autobelastingspecialist
Eric  |   | 
18-09-2011
 | 
10:00 uur
Erg mooie constructie alleen denkt de fiscus hier toch echt anders over. De werknemer wordt met deze constructie nu dubbelgepakt nl door de baas/leasemij en de fiscus.
Bijtelling berekenen  |   | 
8-10-2011
 | 
01:58 uur
Bedankt! Deze ga ik zeker meenemen voor mijn website.
Jolanda  |   | 
14-05-2012
 | 
16:54 uur
Conclusie: ook een duaal leasecontract kost geld. Weliswaar de helft!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn
Significant meer mensen terug naar kantoor
meer top 10