zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe échecs als bij Ahold, KPN en Numico kunnen gebeuren

5 maart 2003 - Waarom waren er op het 'moment suprême' geen krachten binnen Ahold, KPN en Numico die de bedrijfsleiding waarschuwden tegen de risico's van hun risicovolle investeringen in respectievelijk US Foodservice, de bijna onbetaalbare UMTS-licenties en de belangen in de krimpende vitamine-industrie. Volgens Paul van der Marck is het een fenomeen dat in de politicologie Group think wordt genoemd.

Group think is een soort van collectieve extase waarin een groep kan raken, waarbij het belangrijker is om unanimiteit te bereiken dan het realistisch bestuderen van alternatieven. Een dergelijke situatie doet zich doorgaans voor bij een acute crisis (zoals de Cuba-crisis), maar de auteur stelt dat hetzelfde kan gebeuren bij een extreme euforie.



Bejubeld
Daarvan was bij Ahold, KPN en Numico sprake. De drie bedrijven waren op het moment dat de spectaculaire overnames werden voorbereid helden van de beurs. Zowel de leiding van KPN als van Ahold werden ronduit bejubeld. Dat is een prima voedingsbodem voor Group think.

Kenmerken van group think
Kenmerken van Group think zijn onder meer de volgende:

1. De illusie van onkwetsbaarheid
2. Denken in stereotypen ('Buitenstaanders zijn lastig')
3. Geloven in het eigen gelijk
4. Oprecht geloof in de morele rechtvaardiging van de eigen acties
5. Onbewuste zelf-censuur om de moraal niet te verstoren

Hoe kan het anders?
Bestuurders, commissarissen en accountants lijken in het Nederlandse model (gezien de recente gebeurtenissen) gemakkelijk in een group-think-situatie te kunnen belanden. Het corporate governance model in Nederland behoeft dan ook aanpassing, aldus Van der Marck, zodat er meer ruimte is voor een kritische blik van buitenaf.

Artikel lezen
In een artikel op M@n@gement zet Van der Marck, adviseur bij Ordina, zijn betoog uiteen. Klik hier om het hele artikel te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10