zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer betalen voor duurzaam? Alleen als duidelijk is waarom

12 december 2011 - Consumenten zijn bereid meer te betalen voor duurzaam voedsel. Voorwaarde hierbij is dat zij inzicht hebben hoe deze meerprijs tot stand gekomen is. Dat blijkt uit het Duurzaamheidkompas. Consumenten willen vooral meer betalen om kinderarbeid, slechte arbeidsomstandigheden en mensenrechtenschendingen te voorkomen, daarna volgen milieu- of diergerelateerde issues.

Op dit moment weet ruim acht op de tien Nederlanders niet hoe de prijs en margeverdeling bij voedingsmiddelen is opgebouwd. Consumenten denken dat supermarkten (42 procent), de horeca (40 procent) en de overheid (40 procent) vooral verdienen. Consumenten gaan er vanuit dat boeren in Nederland (één procent) of ontwikkelingslanden (0,35 procent) juist niet veel verdienen. 



Prijs nog steeds een belangrijke drijfveer

Driekwart van de consumenten kiest voor prijs, ondanks dat zij duurzaamheid belangrijk vinden. Om de consument bereid te vinden voor duurzaamheid te betalen, moet inzicht komen in waar de meerprijs heen gaat.
Ongeveer de helft van de consumenten legt geen relatie tussen prijs en duurzaamheid in algemene zin. Als daarentegen specifiek aan consumenten wordt gevraagd of zij bekend zijn met gevolgen van een lage prijs voor specifieke duurzaamheidsissues als kinderarbeid, ontbossing of weinig dierenwelzijn, dan blijken consumenten hier wel degelijk mee bekend. 

Inzicht in verbetering
Een grote meerderheid van consumenten, zeven tot negen van de tien, vindt deze gevolgen onacceptabel. Consumenten zijn ook bereid meer te betalen om hier iets aan te doen. Echter, zij willen dan wel zeker weten dat de meerprijs naar de betreffende verduurzaming toegaat. Bekendheid met de prijs en inzicht dat de verbetering plaatsvindt, zijn hiervoor noodzakelijk. Het blijkt dat consumenten hierbij onderscheid maken tussen de verschillende duurzaamheidsissues.
Bijna de helft van de consumenten vraagt zich geregeld af of de prijs van voedingsmiddelen niet zo laag is, dat de producenten er niet meer aan kunnen verdienen. Bijna acht op de tien consumenten is positief over meer aandacht voor duurzame producten via aanbiedingen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grondstofschaarste niet op agenda bedrijfsleven
 Duurzaamheid belangrijke overweging bij keuze werkgever
 Steeds meer bedrijven hebben duurzaamheidsstrategie
 Voedingsproducenten nog steeds sterk intern gericht
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
12-12-2011
 | 
13:38 uur
Prachtig artikel. Ook zeer inspirerend. Alleen wanneer men naar het consumerend gedrag alleen al in Nederland nemen, in een beetje grote stad, dan vraag je je werkelijk af of duurzaamheid wel zo leeft. Steeds meer mensen twijfelen aan zoiets als duurzaamheid en ik kan ze niet echt ongelijk geven.

Als we het hebben over een windhandel zoals de handel in Emissie rechten is bijvoorbeeld, dan moet je je wel haast af vragen in welk een era wij met zijn allen nu ongeveer zijn beland.

WAt is er eigenlijk aan de Hand?

Heel sec gesteld hebben we de economie tot een soort van afgod verheven waarbij consumptie nu eenmaal een noodzakelijk kwaad. Want, zonder consumptie geen handel en zonder handel geen opportunisme en zonder die opportunisme nu eenmaal geen minder vrolijke vlijtige kinderhandjes.

Dubbel

Overheden en organisaties worden steeds hypocrieter. Immers, we willen wel af van die vlijtige kinderhandjes die de producten juist steeds goedkoper maken, en tegelijkertijd doet men er van alles aan om zoiets als duurzaamheid te promoten. Diezelfde overheid is een enorme grootafnemer waar het allerlei burele zaken betreft zoals pennen, stiften, mappen, papieren zaken, meubels, onderdelen etc etc er op aan komt tegen de allerlaagste prijs.

Echo's

We horen een erudiet onbetrouwbare Balkenende kwelen dat hij boos stelde dat Nederland de VOC mentaliteit heeft verloren. Hij gaf zelf het beste voorbeeld. Geheel legaal kleedde hij de mensen uit om vervolgens met zijn arrogante achterwerk', voor dik belastinggeld uiteraard, immers E&Y zijn groot afnemers van overheidsopdrachten, uw en mijn belastinggeld beste lezer, om vervolgens te stellen dat de Balkenende norm voor hem niet meer gold want hij was toegetreden tot een private onderneming. Heel VOC JP, heel duurzaam ook.

Ontwikkelingssamenwerking

Vele miljoenen worden er besteed aan iets 'duurzaams' als ontwikkelingssamenwerking. Immers, Nederland moet koploper worden in duurzaam beleid. We doen er ook van alles aan van onrendabele windmolenparken in uw of mijn achtertuin tot leugenachtig goochelen met statistieken dat het een lieve lust is en anders haalt Jaqc Kramer AL Gore er vast nog eens even bij.

Duurzaamheid en feiten

Steeds meer komt er aan het daglicht dat het hele 'duurzaamheid', verordonneerd door een enorme milieu maffia opgetuigd, dat er is gesjoemeld met statistieken, met getallen, mensen afgeperst, monddood gemaakt, gelogen en bedrogen dat het een lieve lust was. Alles is het teken van de duurzaamheid. U en ik als belastingbetaler zijn gewoon 'de lul' want hoe we het ook wenden of keren ........

Ook hier spreken we even met een onwaarachtige JPB mee,'wij mogen de rekening van duurzaamheid niet bij dit kabinet neerleggen.' Heel goed JP, dat leg je bij de belastingbetaler neer en van al dat duurzame beleid? Daar komt niets van terecht?

Eenvoudige keten

Heel eenvoudig is is dat Nederland geen politici voort schijnt te kunnen brengen met ruggengraat, competentie en ballen. Ballen om te zeggen hoe het in de realiteit aan toe gaat. Balen te erkennen dat vele miljoenen niet eens meer traceerbaar zijn gebleken en dat ministeries niet eens meer inzichtelijk weten te maken voor de rekenkamer waar al die miljarden uiteindelijk terecht zijn gekomen.

Heel duurzaam toch Rutte? Verhage? Donner? de Jager? Iedereen verstopt zich graag achter anderen en regeltjes wanneer men op duurzaamheid wordt aangesproken. Het spotje van Eneco? Moeten wij het doen want wij wachten op beleid van deze regering. Right. Deze regering is heel duurzaam stupide geld daar te brengen waar het niet hoort en het hele duurzame economische beleid van deze generaties links te laten liggen. Heel duurzaam.

Realiteit?

China, Japan, India en Pakistan, samen genoeg voor de helft van de wereldbevolking, zijn de laatste vijf jaar, heel duurzaam, bezig een compleet continent duurzaam te ontwrichten. Door alle bronnen vrijwel, heel VOC, heel duurzaam, aan te kopen dan wel op andere slinkse wegen zichzelf toe te eigenen. Dat de wereld bevolking, door kerk, door duurzaam ontwikkelingssamenwerking, duurzame farmacie, is gegroeid tot 7 miljard terwijl een beetje weldenkend mens kan becijferen dat de bronnen van de wereld maar toereikend zijn voor misschien de helft.

Ja u leest het goed. Wellicht de helft. Maar mijn beste lezer, lezeres, niet getreurd. Er zijn in dit leven twee hele grote zekerheden. De dag dat u bent geboren, en de dag dat u ,dood zult gaan. Op welke wijze dat laatste dan ook moge geschieden. Dat is pas duurzaam.
En in die tussentijd? Ben u onderdeel van een stupide mondiale rattenrace die zijn weerga niet kent.

Juist, Balkenende, Bos en Zalm hebben u getoond hoe het moet. Wees duurzaam incompetent, stupide, veronachtzaam een democratische meerderheid, fêteer uzelf puissant op kosten van hen die u eigenlijk zou moeten dienen en u heeft vast wel, heel duurzaam en VOC, navolgelingen in de naam en vormen zoals Rutte, Wellink, de Jager, Donner.

Duurzaam betekend dat u rekening houd met een juiste biologisch balans tussen hetgeen u en uw medemens nodig heeft te kunnen leven, op een bepaald, door uzelf bepaald niveau, en dat vrijwel tot oneindig kan volhouden.

Duurzaam bestaat niet. Het is een loze kreet verzonnen om u en mij, heel duurzaam, op te laten draaien voor rekeningen door inhaligheid, schijnheiligheid, leugenachtigheid en erudiet mis representatie, en wetenschappelijke nonsens bedacht.

Denk daar maar eens over na.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10