zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verplicht verstandigheid leren voor studenten

10 november 2011 - Een van de belangrijkste lessen uit de financiële crisis, is dat het ons in grote mate ontbreekt aan ‘smart girls and guys’ die kunnen denken en werken vanuit een houding van verstandigheid en betrokken toewijding. Studenten zouden dan ook verplicht een aantal vakken uit de ‘nutteloze sfeer’ van filosofie en cultuurwetenschappen moeten volgen. Dáár leren zij de kunst van het afwegen en het naar waarde schatten gericht op de langere termijn.

Dit stelt prof. dr. Wil Derkse in zijn oratie Van kennis naar verstandigheid, die hij uitspreekt op 11 november als bijzonder hoogleraar wijsbegeerte aan de Open Universiteit



Van kennis naar verstandigheid
In het publieke debat klinkt veelvuldig de mantra van de ‘kenniseconomie’. In de beleidsagenda voor 2012 hanteert het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie letterlijk het motto: kennis (de universiteit), kunde (het bedrijfsleven) en kassa (economische groei). Wil Derkse kiest liever voor een alternatieve trits: kennis, verstandigheid en betrokken toewijding. "Smart guys, waaronder twee Nobelprijswinnaars, ontwikkelden in aanloop naar de huidige mondiale financiële en economische crisis, heel slimme financiële producten en vermeende zekerstellingen daarvan. Maar verstandig waren zij geenszins. En dit is slechts één voorbeeld van hoe een crisis is ontstaan, er zijn er in de geschiedenis veel meer." 

Academische vorming
De houding van verstandigheid en betrokken toewijding is geen luxe maar pure noodzaak. Verstandigheid is de kunst van het afwegen, het naar waarde leren schatten, gericht op de lange termijn. Betrokken toewijding betekent met hart voor ‘het doel’ willen denken en werken. Om die reden zijn in de academische vorming van de ‘smart girls and boys’, wijsgerige reflectie en het contact met waardecontexten, levensbeschouwelijk gedachtegoed en voorbeelden van betrokken toewijding, van maatschappelijk belang. Die vorming kan worden opgedaan in het filosofische en cultuurwetenschappelijke onderwijs. Wil Derkse schreef hierover in een recent advies van de Nederlandse Onderwijsraad. "Het kan absoluut geen kwaad, als studenten aan de horizon een paar lichtpunten hebben die wat langer meegaan dan de kennis van nu die soms sneller vergankelijk blijkt."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf succesfactoren om te overleven in slechte tijden
 Einde bonuscultuur en korte termijn winstbejag
 Management: liever navelstaren dan naar buiten kijken
 Leeft u voor de korte of voor de lange termijn?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10