zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarden? Welke waarden?

17 oktober 2011 - Menig CEO vertelt graag over de waarden van zijn organisatie en hoe die waarden het personeel inspireren en motiveren. Volgens het TheHOW Report, een onderzoek van LRN onder mee dan 5.000 fulltime werknemers in 2.000 Amerikaanse organisaties, is de werkelijkheid vaak anders. Maar liefst 84 procent van de werknemers zegt niets te merken van organisatiewaarden en niet betrokken te worden bij missie en doelstellingen.

Zij werken omdat ze moeten werken, niets meer, niet minder. Twaalf procent wordt nog gemotiveerd door een of andere beloning die ze in het vooruitzicht gesteld krijgen en slechts vier procent door een hoger doel van hun organisatie. Dit in sterk contrast met wat de CEO denkt. 



Grote winst
Het onderzoek vergeleek de effectiviteit (in termen van zakelijke opbrengsten) van verschillende leiderschaps- en cultuurmodellen en het gedrag van management en werknemers. Wat vaak gemeten wordt is ‘hoe veel’: hoeveel winst, omzet, marktaandeel, middelen, schuld, enzovoort. Wat even vaak vergeten wordt is het ‘hoe’ – het geloof dat wat we doen niet half zo belangrijk is als hoe we het doen. Organisaties die hun mensen middels geïnspireerd leiderschap en gedeelde waarden dusdanig weten te inspireren dat de medewerkers zich als het ware uit zichzelf inzetten, kunnen daar echter aanzienlijke winst uit behalen. Deze organisaties zijn innovatiever, kennen minder personeelsverloop, hebben tevredener klanten en krijgen minder klachten. Ook financieel presteren ze beter. Toch stelt slechts drie procent van de respondenten dat ze werken voor organisaties waar hogere doelen en waarden aan de basis staan van het besluitvormingsproces en richting geven aan gedrag. 

Angst
Bijna zes op de tien zeggen dat kortetermijndenken binnen hun organisatie overheerst en zeven van de tien klagen dat hun organisatie gefocust is op traditionele manieren om succes te bepalen –  de winst dus – en niet op lange termijn doelstellingen. Met dit in gedachten, kun je niet anders dan de conclusie trekken dat bij de grote meerderheid van de Amerikaanse bedrijven het gedrag van de medewerkers niet gestuurd wordt door waarden, maar door angst. 

Ethiek
De gevolgen hiervan voor de productiviteit en financiële prestaties zijn enorm. Bijvoorbeeld: maar liefst 94 procent van de respondenten heeft niet het gevoel vrijuit te kunnen spreken als ze dingen zien die misgaan of als ze vinden dat iets anders of beter kan. In organisaties waar waarden wel hoog in het vaandel staan, melden negen van de tien werknemers onethisch gedrag direct.
Organisaties die draaien om waarden staan vijf keer vaker open voor nieuwe ideeën, rapporteren een negen keer hogere klanttevredenheid en hun werknemers zijn er twee keer zo vaak van overtuigd dat hun bedrijf een goede reputatie heeft. Ten gevolge hiervan zullen deze werknemers hun organisatie drie keer zo vaak aanbevelen aan vrienden. Al met al leidt dit tot betere financiële resultaten. 

Cultuur
Redenen genoeg voor het bedrijfsleven om eens goed naar zichzelf te kijken en hun mooie woorden over waarden om te zetten in een cultuur die die waarden daadwerkelijk onderstreept. Om dat te doen moeten organisaties allereerst af van een hardnekkig misverstand omtrent cultuur, namelijk dat die vanzelf ontstaat en niet gevormd kan worden, dat die los staat van tastbare resultaten en dat je er alleen het geluk en welzijn mee kunt meten. Cultuur is echter de som van het gedrag van iedereen in de organisatie, stellen de onderzoekers. En het is dat gedrag – hoe beslissingen worden genomen, hoe mensen worden behandeld, hoe de dagelijkse praktijk is – dat aan de basis staat van zakelijke resultaten. De cultuur en het leiderschap opnemen in een bewuste lange termijnstrategie is daarmee de sleutel tot differentiatie, succes en inhoud. Organisaties en leiders die daar nu al mee aan de slag gaan, plukken daar straks de vruchten van.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 High potential moet zich thuis voelen om te presteren
 Leiders moeten zich herbronnen op kernwaarden
 Nederlandse organisaties: liever betrouwbaar dan ondernemend
 Topbestuurders moeten zich meer bezighouden met bedrijfscultuur
 
 
reacties
 
Stegman Kerstpakketten  |   | 
17-10-2011
 | 
15:11 uur
De tekst '' hun mooie woorden over waarden om te zetten in een cultuur die die waarden daadwerkelijk onderstreept'' sluit mooi aan bij de gedachte dat je steeds vaker in Marketing je USP moet hard maken met bewijzen. Iets roepen is tegenwoordig niet meer genoeg, je moet iets doen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10