zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wereldwijd gebruik Business Analytics groeit

6 oktober 2011 - Onderzoek van Bloomberg/BusinessWeek onder 930 respondenten op directieniveau wijst uit dat de inzet van business analytics door organisaties is toegenomen. Dit onderzoek is wereldwijd uitgevoerd samen met SAS. 58 Procent van de respondenten geeft aan dat in de laatste twaalf maanden meer gebruik is gemaakt van business analytics voor besluitvorming. In Nederland is dit al 65 procent.

Opvallend is dat wereldwijd 59 procent van de organisaties inzichten uit business analytics gebruiken voor het vaststellen van hun strategie en planning. In Nederland is dit percentage met 26 procent beduidend lager. Hier wordt het meer voor specifieke processen zoals supply chain en financiële rapportage gebruikt. Wereldwijd is er een tendens om business analytics bedrijfsbreed toe te passen, terwijl het in Nederland meer per business unit of bedrijfsproces wordt ingezet. 



Analytisch talent
Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat het aantrekken van analytisch talent een uitdaging vormt. Slechts veertien procent van de Nederlandse respondenten zegt genoeg analytische vaardigheden in huis te hebben. Dit legt meer druk op het aantrekken en opleiden van analytische talenten, maar ook op de gebruiksvriendelijkheid van software die voor meer gebruikers eenvoudig bruikbaar is. Wereldwijd staat er druk op het ontwikkelen en aantrekken van talent, maar in Nederland is deze druk nog groter. 

The Power of Analytics

Organisaties zoeken continu manieren om zich te verbeteren. Om beter met klantwensen om te gaan, voor betere financiële sturing, betere afstemming van vraag en aanbod, en het beter omgaan met risico’s. Met als doelstelling te groeien, meer rendement te behalen en/of het realiseren van hogere klanttevredenheid. Dit vraagt wel om een goed inzicht in waarin en hoe te verbeteren. En dit inzicht moet vaak uit veel verschillende informatiebronnen komen.
Karel Kinders, algemeen directeur SAS Nederland: "SAS wil de bezoekers van SAS Forum 2011 meegeven dat organisaties nu de 'power of analytics' moeten aangrijpen om uit grote hoeveelheden beschikbare en bruikbare informatie nieuwe mogelijkheden voor groei te identificeren. En tegelijkertijd gerichte acties bepalen om zo continue groei en maximaal resultaat voor de gehele organisatie te realiseren. Ze worden op SAS Forum geïnspireerd door verschillende organisaties die al zijn begonnen om hun strategie te bepalen aan de hand van inzichten die zij uit business analytics genereren."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft managers stuurt niet op informatie
 Negen tips voor een goed lopend managementinformatiesysteem
 Drie mythes over besluitvorming
 Koppelen van doelen aan bedrijfsstrategie leidt tot betere financiële prestaties
 
 
reacties
 
Koen  |   | 
10-11-2011
 | 
13:51 uur
Volgend artikel (september 2011, MIT Sloan Management Review) is een interessante aanvulling:

(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10