zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gestage groei van de consumentenuitgaven op de meeste EU-markten

8 september 2011 - Over het tweede kwartaal (Q2) van 2011 zijn de consumentenuitgaven met 2,5 procent op jaarbasis gestegen, een voortzetting van de groei met 2,5 procent die voor het eerste kwartaal werd opgetekend. Daarmee laat het eerste halfjaar van 2011 de grootste groei van de consumentenuitgaven in vijf jaar zien, al zouden de vooruitzichten voor de rest van het jaar wel eens minder positief kunnen zijn, gelet op de recente gebeurtenissen in de EU.

Het niveau van de consumentenuitgaven is nu zeven kwartalen achtereen gestegen. De grootste groei over Q2 is voornamelijk te danken aan de consumenten in Midden- en Oost-Europa: in Letland en Estland werd een groei met dubbele cijfers genoteerd van respectievelijk 12,6 procent en 10,2 procent. Verder werd ook een krachtige groei op jaarbasis opgetekend in de Tsjechië (8,9 procent), Polen (7,0 procent), Slowakije (6,6 procent) en Litouwen (6,5 procent). 



Bescheiden groei in grootste economieën
Wat de grootste economieën in de EU betreft, werd een bescheiden groei genoteerd in Frankrijk (2,6 procent) en Duitsland (3,4 procent), terwijl Spanje zelfs een veel groter dan verwachte stijging van 4,3 procent liet zien. De geplaagde perifere landen van de EU, waaronder Portugal en Ierland, zagen hun consumentenuitgaven inkrimpen. Na een jaar van ernstige inkrimping liet het door bezuinigingsmaatregelen getroffen Griekenland over Q2 van 2011 een min of meer constant uitgavenniveau zien. 

Barometer gebaseerd op werkelijke uitgaven

Visa Europa's barometer van de EU-consumentenuitgaven is gebaseerd op werkelijke uitgaven en niet op sentimenten of indrukken. De gegevens worden vervolgens gecorrigeerd waarbij rekening wordt gehouden met de uitgifte van Visa betaalkaarten, de betalingsvoorkeuren van de consument en inflatie. De barometer is een betrouwbare economische indicator, aangezien die een zeer nauwkeurig en uitgebreid inzicht biedt in de consumentenuitgaven in de EU. Anders dan overige indices of onderzoeken die uitgaan van sentimenten of indrukken in bepaalde sectoren, vormt de barometer een nauwkeurige weerslag van de werkelijke consumentenuitgaven in de gehele EU op basis van de toenemende voorkeur van consumenten voor betaalkaarten. 

Uitgaven met Visa betaalkaarten

De ongecorrigeerde uitgaven met alle Visa betaalkaarten in de Europese Unie is over Q2 opnieuw gestegen met dubbele cijfers: 13,4 procent. Dit komt neer op totale uitgaven van 254 miljard euro gedurende dat kwartaal. "Gedurende het tweede kwartaal hebben wij in de meeste markten een gestage groei gezien," aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: "Gezien de gebeurtenissen van de afgelopen weken, waarin de mondiale aandelenmarkten weer zijn ingezakt en de Europese politici bijeenkwamen voor crisisoverleg over de staatsschulden, lijken de bevindingen voor Q2 haaks te staan op het nieuws. Het is moeilijk in te schatten in welke mate het consumentenvertrouwen in de toekomst een deuk oploopt door de recente gebeurtenissen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Menselijk kapitaal kan westerse economieën redden
 Consumentenvertrouwen in economie neemt weer af
 Nederlander is best onzeker over de toekomst
 CFO: herstructurering Griekse staatsschuld onontkoombaar
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10