Gestage groei van de consumentenuitgaven op de meeste EU-markten
8 september 2011 -
Over het tweede kwartaal (Q2) van 2011 zijn de consumentenuitgaven met 2,5 procent op jaarbasis gestegen, een voortzetting van de groei met 2,5 procent die voor het eerste kwartaal werd opgetekend. Daarmee laat het eerste halfjaar van 2011 de grootste groei van de consumentenuitgaven in vijf jaar zien, al zouden de vooruitzichten voor de rest van het jaar wel eens minder positief kunnen zijn, gelet op de recente gebeurtenissen in de EU.
Het niveau van de consumentenuitgaven is nu zeven kwartalen achtereen gestegen. De grootste groei over Q2 is voornamelijk te danken aan de consumenten in Midden- en Oost-Europa: in Letland en Estland werd een groei met dubbele cijfers genoteerd van respectievelijk 12,6 procent en 10,2 procent. Verder werd ook een krachtige groei op jaarbasis opgetekend in de Tsjechië (8,9 procent), Polen (7,0 procent), Slowakije (6,6 procent) en Litouwen (6,5 procent).
Bescheiden groei in grootste economieën
Wat de grootste economieën in de EU betreft, werd een bescheiden groei genoteerd in Frankrijk (2,6 procent) en Duitsland (3,4 procent), terwijl Spanje zelfs een veel groter dan verwachte stijging van 4,3 procent liet zien. De geplaagde perifere landen van de EU, waaronder Portugal en Ierland, zagen hun consumentenuitgaven inkrimpen. Na een jaar van ernstige inkrimping liet het door bezuinigingsmaatregelen getroffen Griekenland over Q2 van 2011 een min of meer constant uitgavenniveau zien.
Barometer gebaseerd op werkelijke uitgaven Visa Europa's barometer van de EU-consumentenuitgaven is gebaseerd op werkelijke uitgaven en niet op sentimenten of indrukken. De gegevens worden vervolgens gecorrigeerd waarbij rekening wordt gehouden met de uitgifte van Visa betaalkaarten, de betalingsvoorkeuren van de consument en inflatie. De barometer is een betrouwbare economische indicator, aangezien die een zeer nauwkeurig en uitgebreid inzicht biedt in de consumentenuitgaven in de EU. Anders dan overige indices of onderzoeken die uitgaan van sentimenten of indrukken in bepaalde sectoren, vormt de barometer een nauwkeurige weerslag van de werkelijke consumentenuitgaven in de gehele EU op basis van de toenemende voorkeur van consumenten voor betaalkaarten.
Uitgaven met Visa betaalkaarten
De ongecorrigeerde uitgaven met alle Visa betaalkaarten in de Europese Unie is over Q2 opnieuw gestegen met dubbele cijfers: 13,4 procent. Dit komt neer op totale uitgaven van 254 miljard euro gedurende dat kwartaal. "Gedurende het tweede kwartaal hebben wij in de meeste markten een gestage groei gezien," aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: "Gezien de gebeurtenissen van de afgelopen weken, waarin de mondiale aandelenmarkten weer zijn ingezakt en de Europese politici bijeenkwamen voor crisisoverleg over de staatsschulden, lijken de bevindingen voor Q2 haaks te staan op het nieuws. Het is moeilijk in te schatten in welke mate het consumentenvertrouwen in de toekomst een deuk oploopt door de recente gebeurtenissen."