zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe auto kiezen blijft serieuze aangelegenheid

6 september 2011 - Nederlanders gaan niet over één nacht ijs als het om de keuze van een nieuwe auto gaat. Vrouwen doen er gemiddeld vijf weken over om hun keus te maken, mannen zelfs meer dan anderhalve maand. Vrouwen oriënteren zich duidelijk vaker op een kleinere auto, mannen doorgaans op een wat grotere middenklasser.

Dat blijkt uit het ‘LeasePlan Instapweken Onderzoek’ onder 1.000 autobezitters.


Een nieuwe auto draagt ook wezenlijk bij aan het geluksgevoel van de gemiddelde Nederlander. Maar liefst 84 procent van de ondervraagden zegt gelukkig te worden van een nieuwe auto. Leaserijders spannen de kroon: 97 procent heeft een heerlijke dag als de sleutels van de nieuwe leaseauto worden overhandigd. De leaseauto voelt dus meer als een onbezorgd cadeau dan een auto in eigen bezit. 

Populaire merken
De merken Opel, Ford en Volkswagen zijn het meest populair bij zowel mannen als vrouwen, maar in de vrouwen top tien doen ook de kleinere auto’s van Suzuki het goed. Opvallend is het lage aandeel SUV’s: bij niet meer dan twee procent van de ondervraagden gaat de voorkeur uit naar een ‘PC Hooft tractor’.
Uit het onderzoek blijkt verder dat autobezitters een kleine tot middenklasse auto kiezen als ze zouden gaan leasen. En omgekeerd kiest de Nederlander die van de leaseauto zou overstappen naar een privéauto er voor om juist kleiner te gaan rijden. Erik Staat, marketing directeur van LeasePlan vindt dat opvallend: "Bij niet-leaserijders heerst kennelijk het idee dat leasen duur is en dat u zich dus maar beter kunt beperken. Bij leaserijders is het precies andersom: die weten dat het hebben van een eigen auto duur is en dat u zich dan dus maar beter kunt inhouden." 

Hardnekkig vooroordeel

Die conclusie blijkt ook uit de verdere onderzoeksuitkomsten van het ‘LeasePlan Instapweken Onderzoek’. Zo blijkt dat de meeste Nederlanders eigenlijk geen idee hebben wat ze per maand kwijt zijn aan hun eigen auto. Staat: "Het is een hardnekkig vooroordeel dat het bezit van een eigen auto financieel voordeliger is dan het rijden van een leaseauto. Maar leasen is goedkoper dan u denkt. In de prijs van de laatste zit alles verdisconteerd: onderhoud, schade, pechhulp, brandstof, verzekering, afschrijving enzovoorts. Dat sommetje maken de meeste mensen niet als het om de eigen auto gaat."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
 Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
 Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zuinige leaseauto blijft voordelig
 Nederlander heeft geen idee wat auto maandelijks kost
 Zakelijk rijder wil eigenlijk geen kleinere auto
 Manager wil vaak Duitse auto
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn
Significant meer mensen terug naar kantoor
meer top 10