zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie criteria voor het vinden van de juiste coach

22 augustus 2011 - Werknemers willen graag begeleiding door een externe coach voor hun persoonlijke ontwikkeling. Meer dan de helft (52 procent) van de werknemers geeft aan dat dit een werkgever aantrekkelijk maakt. Daarnaast zegt 38 procent begeleiding door een interne coach te willen. Unique heeft deze gegevens achterhaald in een onderzoek onder ruim 4.000 respondenten.

"De overweldigende belangstelling voor begeleiding van een externe loopbaancoach is opvallend," vindt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. "Persoonlijke ontwikkeling is heel belangrijk voor de huidige generatie werknemers. Het hebben van een motivator of coach op de werkvloer geeft mensen vaak net een extra duwtje in de rug om stappen te zetten in hun persoonlijke ontwikkeling. Ook zijn tegenwoordig vaardigheden van een persoon vaak belangrijker dan de genoten opleiding, waardoor deze in belang kan dalen. Daarnaast kunnen werknemers via een coach hulp krijgen bij het plannen van werk en privé en bij het halen van energie uit het werk. Het voordeel van een externe coach is dat hij werknemers vanuit een veilige en onafhankelijke relatie helpt. 



Drie criteria
Maar waar vindt u een geschikte coach die u daadwerkelijk kan verder helpen op het pad van persoonlijke groei? Hieronder een aantal criteria die een handige leidraad kunnen vormen voor de juiste keuze.
1. Walk your talk
Een coach is pas echt geloofwaardig, als hij zelf naleeft wat hij verkondigt. U hebt niets aan 'mentaal geleuter'. Al in het eerste gesprek moet duidelijk zijn dat u te maken hebt met iemand die uit ervaring weet waar hij het over heeft.
2. Gedegen opleiding
U kunt tegenwoordig al in drie weekenden een 'gecertificeerde coach' worden. Wellicht is dit voor een enkeling weggelegd, maar de meesten zullen moeten leren door ervaring. Een echte opleiding bestaat uit een goede mix van twintig procent theorie, 30 procent feedback en 50 procent praktijk. Hiermee vallen dus veel schriftelijke opleidingen ook af.
3. Strak plan.
In het coachingstraject moet er een duidelijk omschreven stappenplan zitten. Hoe gaat u van de huidige situatie naar de gewenste situatie? Daar horen concrete acties bij. Het 'probleem' dient opgelost te worden in drie stappen; bewust worden, eigen verantwoordelijkheid nemen en keuzes maken.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Coachend leidinggeven is een illusie
 Mentor is goed voor uw carrière
 Online coaching is snel, effectief en goedkoop
 Zeven gewoontes van slechte coaches
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
22-08-2011
 | 
08:52 uur
Een heel strak artikel, nuchter, Chapeau.

Ik zou er graag eerst één voor willen plaatsen. Menig 'selfproclaimed' 'coach', althans zomaar een 99%, heeft geen enkel idee wie de persoon is die hij/zij moet coachen. Laat staan dat deze in staat moet worden geacht een duidelijke 'route', zo je wil' af te moeten leggen.

Ook is zeker een 'Must', dat de betreffende coach anciënniteit en senioriteit met zich mee brengt binnen de discipline waar het betreft. Nu denkt menig 'coach', die dit tot zich neemt dat......... er wel honderd redenen zijn om dit niet voor juist aan te nemen want .......

Je zult, wanneer je jezelf als coach serieus wilt nemen, mensenkennis moeten bezitten. Je moet het in je hebben om te kunnen zien wat de persoonlijkheid van de ander is, los van hetgeen die of gene tot dan toe heeft geleerd en ervaren. Kun je dit niet, dan heeft coachen weinig zin. Je bent dan alleen maar bezig met een mentaal Q&A spelletje die uiteindelijk nergens toe gaat leiden.

Assessment methodiek
Ook dit is een vaak gepersifleerde methode te roepen dat die de basis voor coachen zal leggen. Ook hier kunnen we helder zijn. 99% van de assessment methoden zijn van dezelfde stam afkomstig en tonen slechts een momentopname.

De grote afwezige, en tegelijk wel het allerbelangrijkste, is het inzicht in de latenties van de betreffende. Die latenties zijn zijn of haar natuurlijke aanleg. Als je die niet inzichtelijk weet te maken, heb je alleen te maken met allerlei 'dynamische' factoren doch geen solide of onafhankelijke basis.

1. Weet welke latenties diegene die je wil coachen heeft, maak die inzichtelijk.

2. Baseer plan of pop op persoonlijkheid en realiseerbare doelen.

3. Werk in repeterende modellen in kleine stappen.

4. Beperk je als coach tot het werken met de latenties van de betrokkene.

Echte coaches zijn namelijk op hoogstens twee handen te tellen. Die doorzien en hebben inzicht in, niet alleen de kunde binnen de bedoelde discipline, maar ook in mensen. Echte coaches hebben een duidelijk en realistisch beeld van wat iemand kan, en wat het werkelijke potentieel is.

80% van wat een coach moet zien moet deze al op voorhand kunnen vastleggen en aan de te coachen, inzichtelijk maken. 20% is dan nog het werk voor coach en de te coachen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10