zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Collega's maken werkgever populair

10 augustus 2011 - Uit het 'Beste Werkgeversonderzoek' van Effectory blijkt dat bij de 100 beste werkgevers van Nederland het contact met collega's met name hoog gewaardeerd wordt. Dit contact wordt beoordeeld met een 7,7 en is van grote invloed op de populariteit van de werkgevers.

Aan het onderzoek deden ruim 190.000 respondenten uit 300 organisaties mee. Zij zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega's, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden. De 100 hoogst scorende organisaties zijn genomineerd voor de titel 'Beste Werkgever van Nederland'. 



Belang sociaal contact

Dat het contact met collega's zoveel invloed heeft op de beoordeling van een werkgever, is volgens Guido Heezen, directeur en HR trendwatcher, niet zo verwonderlijk. "Bij de 100 beste werkgevers van Nederland heerst een positieve, productieve werksfeer. Contact met collega's is hier een van de belangrijkste oorzaken van. Het zorgt voor plezier, betrokkenheid en een soepele samenwerking. Zonder dit contact zijn goede prestaties onmogelijk." 

Invloed van de werkgever

Heeft een werkgever zelf invloed op het contact tussen collega's? "Absoluut," vertelt Heezen. "De werkgever kan ruimte maken voor collegiaal contact. Dit begint door zelf het goede voorbeeld te geven: toon belangstelling voor uw medewerkers en hun situatie, dan zullen zij dat onder elkaar ook doen. Geef uitleg over de besluitvorming en de gevolgen hiervan, ongeacht of deze goed of slecht zijn. Open communicatie bevordert niet alleen de werksfeer en de samenwerking maar zorgt tegelijk voor vertrouwen in de organisatie. De 100 beste werkgevers van Nederland slagen hier uitstekend in." 

Een goed imago is goud waard

Hoe weten werkzoekenden hoe het gesteld is met het contact tussen collega's bij een werkgever? Heezen: "Dat soort informatie verspreidt zich snel. Tevreden medewerkers zijn geweldige ambassadeurs voor een werkgever, hun positieve verhalen versterken het imago van een organisatie op de arbeidsmarkt enorm. Hoe het precies is om ergens te werken weten werkzoekenden meestal niet, maar ze hebben wel een indruk en weten of je ergens 'goed zit' of niet. Met de komst van social media is het nog veel gemakkelijker geworden om te zien wie waar werkt en hoe enthousiast men is. Het imago van een werkgever is cruciaal voor het aantrekken van nieuw talent. Een positief imago als werkgever is goud waard."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Collega’s helpen? Alleen als het geen moeite kost
 Wees lief voor uw boze collega
 Aardige collega is belangrijker dan aardige manager
 Bevriende collega’s maken meer winst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10