zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lady Gaga en Moeder Teresa zijn de nieuwe leiderschapsiconen

12 juli 2011 - Lagy Gaga en Moeder Teresa staan model voor de leiders van de toekomst. De eerste zal dit jaar 100 miljoen dollar verdienen; Moeder Teresa bouwde haar orde Missionarissen van de Naastenliefde van niets uit tot een wereldwijde organisatie. Er zijn vele verschillen tussen beide vrouwen, maar ook veel overeenkomsten, waarmee managers hun voordeel kunnen doen.


Dat stellen Ruma Bose en Lou Faust, auteurs van het boek ‘Mother Teresa, CEO’ en Jamie Anderson en Jörg Reckhenrich van de Antwerp Management School en Martin Kupp van de European School of Management and Technology, die een onderzoek aan de zangeres wijdden en dat publiceerden onder de titel ‘Lady Gaga: Born This Way?’. Express.be vergelijkt de twee publicaties en de twee vrouwen.



Drie overeenkomsten
1. Beide vrouwen staan voor een duidelijk herkenbaar merk, dat focust op outsiders
In het geval van Moeder Teresa de armen en zieken: mensen die door iedereen in de steek zijn gelaten. Gaga noemt zichzelf een freak, een buitenbeentje, een verloren ziel op zoek naar verwanten.
2. Beide vrouwen werken zich te pletter
De katholieke zuster stond dagelijks om 4.40 uur voor de mis; Lady Gaga spendeert kerstdag met haar ouders, maar voor de rest werkt ze non-stop
3. Beide vrouwen zijn meesters in communicatie
Of ze met een stervende leprapatient of een miljardair sprak, Moeder Teresa liet altijd een duidelijke boodschap achter die haar gesprekspartner verstond. De zangeres is dan weer een pr-machine en een van de eerste popsterren die haar carrière grotendeels via de sociale media opbouwde. 

Universele verhalen

Volgens Anderson, Kupp en Reckhenrich kan het succes van Lady Gaga verder gelinkt worden aan de drie universele verhalen die ze vertelt:
1. Wie ben ik?
De zangeres vertelt graag dat ze op school 'eng' werd gevonden, maar wel gedreven creatief.
2. Wie zijn wij?
Lady Gaga noemt haar fans 'mijn kleine monsters' en zichzelf 'Mama Monster' en ze communiceert voortdurend met haar monsters via Facebook en Twitter.
3. Waar gaan we naartoe?
Ze verheerlijkt zelfexpressie; ze vertelt haar fans dat ze samen de wereld kunnen veranderen.
Lady Gaga beheerst bovendien de kunst om haar fans emotioneel aan zich te binden, schrijft Jörg Reckhenrich. En dat is ook in het zakenleven steeds meer van belang.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leiders moeten zich herbronnen op kernwaarden
 Jongere verwacht meer van manager dan oudere werknemer
 Rolmodelprijs voor Heleen Cocu-Wassink
 'De leiders van de toekomst zijn bekend'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10