zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantcontact steeds vaker via nieuwe media

23 juni 2011 - Organisaties vervangen hun traditionele contactcenters steeds vaker door Customer Management Centers. Uit het '2011 Global Contact Centre Benchmarking Report' van Dimension Data blijkt dat van de 546 onderzochte contactcenters in 66 landen 64 procent ook internetvragen afhandelt. 40 procent van de contactcenters handelt sms-berichten af en 25 procent draagt zorg voor webchats.

Iets meer dan achttien procent van de respondenten geeft aan deze interacties al af te handelen. Bijna een derde – 32 procent – geeft aan dat dit de komende twee jaren zal gebeuren. Doordat producten steeds minder onderscheidend zijn, is dienstverlening de nieuwe differentiator. Organisaties erkennen dat het contactcenter daarom in het hart van de organisatie thuishoort. 



Full-service
"De evolutie van het contactcenter naar een full-service Customer Management Center onderstreept dat organisaties hun contactcenters als winstgenerering beschouwen," zegt Wouter Bakker, Line of Business Manager Unified Communications bij Dimension Data Nederland. "Terwijl contactcenters eerder vooral gezien werden als kostenposten, zegt nu bijna de helft van de respondenten, te weten 47,9 procent, het contactcenter te zien als profitcenters. Van deze groep baseert 18,4 procent zich op gegenereerde omzet. In het rapport over 2009 was dat nog 8,6 procent." 

Slimme applicaties
De uitkomsten van het onderzoek laten ook zien dat het verbeteren van de service dit jaar het belangrijkste doel is van contactcenters. Bakker: "Het begeleiden van deze ontwikkeling vereist een sterke focus op procesautomatisering. Slimme apparatuur verandert het communicatielandschap en stelt steeds meer consumenten in staat om zichzelf te helpen. Zij bepalen zelf wanneer en hoe zij een relatie met een organisatie aangaan. Organisaties moeten dan ook slimme applicaties inzetten, zodat transacties nog makkelijker zijn voor hun klanten. Zelfservice is snel in opkomst als standaard voor de manier waarop consumenten contact leggen met leveranciers." 
 
Customer Lifetime Value-management
Voor contactcenters is het de uitdaging om klanten te stimuleren van zelfservicekanalen gebruik te maken. "We zien een nieuwe focus op Customer Lifetime Value-management wat door veel respondenten als een belangrijk onderwerp is aangemerkt. Dit gecombineerd met verbeteringen in klantenservice, zal kostenreductie vervangen als belangrijke stimulans van zelfservice. Het onderstreept een nieuwe focus op overall winstgevendheid."
Als gevolg van deze ontwikkeling is er een significante toename in het aantal infrastructuurupgrades die gepland staan, nu technologieën betaalbaarder worden en nieuwe mogelijkheden tot meer flexibiliteit leiden. "Bedrijven reageren proactief op klantvragen en onderkennen betere service als een belangrijke commerciële stimulans. Zij zetten dan ook Customer Management Centers in als middel om betere service te bieden en nieuwe omzetmogelijkheden te creëren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klantinteractie is inmiddels een kritische succesfactor
 Steeds meer offshore contactcenters in Suriname en Turkije
 Contactcenters halen steeds meer klanten binnen
 Consument mijdt spraakherkenningssysteem
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10