zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wilt u meer salaris? Draag een luxe merk

21 juni 2011 - Veel consumenten gebruiken luxemerken om er een bepaalde status aan te ontlenen. Door luxemerken openlijk te gebruiken zouden anderen je zelfs met meer 'egards' benaderen. Maar is het nu echt zo dat u met luxemerken in aanzien stijgt, dat u er succesvoller mee wordt en er zelfs een hoger salaris mee kunt krijgen? Twee Nederlandse wetenschappers doen al jaren onderzoek naar het gebruik van luxemerken en rapporteren opmerkelijke uitkomsten.

Consumenten kopen luxemerken om er status aan te ontlenen. Maar ook om er (onbewust) macht mee af te dwingen. Zo toont onderzoek uit 1968 al aan dat – als de auto voor je bij een groen verkeerslicht niet optrekt – je minder snel toetert als dit een dure auto betreft. De Tilburgse wetenschappers Nelissen en Meijers hebben in een aantal onderzoeken vastgesteld welke effecten luxe-merken oproepen. Zij deden dit door het effect van luxe merkkleding te onderzoeken. 



Status en rijkdom
In een eerste experiment werd nagegaan of het gebruik van luxegoederen wordt geassocieerd met status. Respondenten kregen een foto van een man te zien met een shirt waarop het merk was weggelaten of was voorzien van een goedkoop of een duur merk. Dit onderzoek toont aan dat we denken dat iemand die een shirt van een luxemerk draagt, meer status heeft en rijk is. 

Succes
In een tweede onderzoek werd nagegaan of mensen die luxemerken dragen, succesvoller zijn. Een onderzoekster benaderde op twee verschillende dagen shoppers in een winkelcentrum met de vraag of ze aan een kort onderzoek wilden meewerken. De ene dag droeg de onderzoekster een luxe merkshirt en op de andere dag een zelfde shirt zonder zichtbaar merk. Als de onderzoekster het luxe merkshirt droeg, ging bijna 40 procent meer van de shoppers op haar verzoek in. Luxemerken bieden met andere woorden voordelen in sociale interactie. 

Hoger salaris
In een derde onderzoek werd studenten verteld dat de universiteit een nieuwe laboratoriumassistent wilde aannemen. Twee groepen van studenten keken gescheiden van elkaar naar twee video’s waarop dezelfde man in een sollicitatiegesprek te zien was. In de ene conditie droeg hij een shirt van een luxemerk en in de andere conditie droeg hij hetzelfde shirt maar dan zonder zichtbaar merk. De man met het luxemerk shirt werd ook hier een hogere status toebedicht, de studenten vonden hem geschikter voor de baan en gaven zelfs aan dat hij een hoger salaris moest krijgen dan dezelfde man met een niet-gemerkt shirt. 

Meer geld
In een vierde onderzoek wilden Nelissen en Meijers graag weten of respondenten zelf bereid zijn meer geld uit te geven aan iemand die een luxemerk draagt. Daartoe werden collectanten van de Hartstichting op pad gestuurd waarbij ze gemerkte shirts van Lacoste droegen of dezelfde shirts zonder zichtbaar logo. Collectanten met luxe merkkleding zamelden bijna twee keer zoveel geld in als collectanten zonder luxe merkkleding. 

Subjectief signaal
Luxemerken geven klaarblijkelijk een signaal af waardoor wij anderen niet langer objectief kunnen beoordelen. De vraag is echter of dit komt door het luxe-merk of door het feit dat er sowieso een zichtbaar merk op het kledingstuk is waar te nemen. In een vijfde onderzoek stelden de wetenschappers vast dat een luxemerk (Lacoste) ook tot financiële en statusvoordelen kan leiden ten opzichte van een mainstream merk (Slazenger). In een zesde onderzoek toonden zij vervolgens aan dat als u weet dat de ander tijdelijk een luxe merkshirt draagt dat niet van hem of haar zelf is, voornoemde effecten niet optreden. 

Gevoel van zelfverzekerdheid
De onderzoekers schrijven de effecten van het dragen van luxemerken vooral toe aan het gevoel dat de drager van het kledingstuk er mee opdoet. Klaarblijkelijk voelen mensen zich zelfverzekerder als ze duurdere merken dragen en gedragen ze zich daarom in positieve zin anders in sociale interactie. Dit effect zou overigens kunnen verdwijnen als de merkkleding te duur wordt.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 Topman of –vrouw beroep met meeste status
 
 Vier tips om uw status op de werkvloer te verhogen – en uw baan te houden
 
 
reacties
 
Barry Purimahuwa  |   | 
21-06-2011
 | 
13:22 uur
leuk stukje. Wat ik wel mis en merk is dat de groep waar ik mee te maken heb (voornamelijk werkloze jongeren) aan dure merken een pimp-status hangen.

Daarnaast is er ook onderscheid in dure merken. Dat mis ik ook in jullie stuk.

Ik zeg altijd maar, al draagt een aap een gouden ring. Het blijft een aap.
Dirk Kelder  |   | 
21-06-2011
 | 
16:28 uur
Ik geloof in dit principe. Alleen niet in het zelfverzekerde. Dat heeft er niks mee te maken. Hoe kan iemand bij het stoplicht nu zien dat een andere dure auto zelfverzekerd bereden wordt. Wat een onzin.
O.M.F.  |   | 
21-06-2011
 | 
23:00 uur
ik kan me wel vinden hierin. Laten we eerlijk zijn,ik voel me veel zelfverzekerder in mijn eigen (merk)kleren dan in bv mijn trainingspak als ik onder de mensen ben.
Natuurlijk heeft elk merk zijn eigen imago, een merk wat een niet bij mij past zal eerder onzeker maken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10