zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven aanwijzingen dat uw medewerkers hun respect voor u verliezen

17 mei 2011 - U hebt iets aan te merken op uw medewerkers? Zij waarschijnlijk ook op u. Dat is niet zo’n probleem, we zijn tenslotte allemaal mensen, maar als uw team u niet (meer)  respecteert, is er wel degelijk iets aan de hand. Respect is van essentieel belang om te kunnen functioneren als manager. Hebben uw medewerkers één of meer van onderstaande klachten over u, dan is het tijd voor actie.


1. U bent een mircromanager


Niemand houdt ervan als er altijd iemand over zijn schouder meekijkt. Uw medewerkers raken gefrustreerd, geïrriteerd, verliezen hun vertrouwen en raken ontmoedigd. Oog voor detail is een goede eigenschap maar als u over ieder detail iets aan te merken hebt of alles zelf wilt doen, gaat dat ten koste van de prestaties. Beter is het om een systeem in het leven te roepen waarmee medewerkers u op de hoogte kunnen houden van de voortgang. Zo weet u wat er speelt zonder overal met uw neus bovenop te zitten. 

2. U bent te afstandelijk

Dit is het andere uiterste: u spreekt uw teamleden juist nooit aan op hun verantwoordelijkheden. Het klopt dat de werknemer van nu onafhankelijk wil zijn, wil groeien en eigen verantwoordelijkheid wil. Tegelijkertijd hebben ze echter feedback en leiderschap nodig. Vind het evenwicht! 

3. U klaagt over financiële problemen

Uw medewerkers willen uiteraard weten wat er zoal speelt maar als u ze blijft bedelven onder uw zorgen over de economie of het gebrek aan financiële middelen, is hun moraal in no time verdwenen. Vertel dus niet alles. Ze hoeven ook niet alles te weten. Wees liever positief, sta klaar voor uw teamleden en stimuleer ze hard te werken. 

4. U hebt het continu over uw priveleven
Praat niet met uw medewerkers over uw privéproblemen. Zorg bovendien dat uw familie en vrienden niet steeds langs komen op het werk. Op het werk bent u om te werken. 

5. U doet niets aan probleemgevallen

Als u niet optreedt tegen medewerkers die de kantjes er van af lopen, onbeschoft zijn of anderszins problemen veroorzaken, reken er dan maar op dat de rest van uw mensen hun gedrag gaat kopiëren en dat u uiteindelijk geen greintje respect meer krijgt van uw team. Negeer een probleem met een enkele medewerker niet, daarmee wordt het alleen maar groter. Neem zo snel mogelijk maatregelen. 

6. U bent er nooit

Medewerkers moeten erop kunnen rekenen dat u klaar staat met advies en aanwijzingen. Als u vaak weg bent en afspraken steeds opnieuw verzet, frustreert en vervreemdt u uw medewerkers. 

7. U flipt

Als uw teamleden niet naar u toe durven te komen met hun vragen en problemen, dan heeft u een groot probleem. U kunt het merendeel van de tijd nog zo rustig en beheerst zijn, als u één keertje op spectaculaire wijze uw geduld verliest, is dat wat uw mensen bij blijft. Heel lang.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topman of –vrouw beroep met meeste status
 Tien tips voor managers die hun baas niet kunnen respecteren
 Maak u groot en win respect
 Succes begint met vertrouwen en respect van uw medewerkers
 
 
reacties
 
Leo  |   | 
17-05-2011
 | 
10:12 uur
Misleidende titel. Het zegt helemaal niet over aanwijzingen die je kunt waarnemen. Het klopt, dat dit belangrijke valkuilen voor managers zijn, en elke manager is wel eens in één of meer van die valkuilen gevallen. Helaas zijn het nu net die valkuilen waar medewerkers je niet snel op zullen aanspreken. Je verliest respect maar hebt ook niet (meer) de aansluiting waarin je wordt aangesproken. Als je geluk hebt vertelt iemand van buiten het team je dat dit aan de hand is, maar het gaat er vooral om dat je zelf alle antennes uit hebt staan of je de aansluiting hebt. En zo niet, dan inderdaad actie (zelf bespreekbaar maken en je optreden zichtbaar veranderen). Daar win je dan weer respect mee.
Cees Both  |   | 
17-05-2011
 | 
10:36 uur
Wel een open deur. Maar doe het als manager maar eens. En dat voor een aantal jaar, dan wordt het soms lastig.
Bart van der Meulen  |   | 
17-05-2011
 | 
17:57 uur
Het is echter veelal zo, dat menige middenmanager shocking klem zit tussen zijn eigen manager en zijn medewerkers. Helaas heb ik in mijn dertig jaar lange praktijk als interim manager maar al te vaak meegemaakt dat hoger geplaatste managers geen flauw benul hebben van wat er op de werkvloer afspeelt, maar wel hun eigen ondergeschikte managers volkomen klem zetten met onwerkelijke en onwerkbare opdrachten. Zo heb ik meegemaakt, dat een middenmanager een medewerker als 'de kantjes eraf lopend' dagelijks ervaarde. Zijn optreden tegen deze ondergeschikte werd hem verweten, omdat de manager van de manager een totaal ander beeld had. Dat uiteraard niet strookte met de ervaringen van de ondergeschikte manager en ook niet met die van de collega's van de medewerker. Die wel de manager verweten niet op te treden.
Onkunde, ongeschiktheid en wegens gebrek aan andere kandidaten boven komen drijven als general manager. De ondergeschikte manager moest het veld ruimen. De werksfeer was niet verbeterd, de onwelwillende collega werd nog onhandelbaarder en de onrust in het bedrijf nam toe. Tijd voor een interim manager, ALS de general manager als oppergod binnen het bedrijf tenminste zijn eigen valkuilen kan en wil zien. En helaas is dit de dagelijkse praktijk van duizenden middenmanagers. Een incompetente general manager, die wel de macht heeft om zijn eigen incompetentie op de functie van zijn ondergeschikten af te wentelen. Helaas ontleen ik, als interim manager, een bestaansrecht aan deze bedroevende situaties.
En dan kan je nog vele boekdelen vullen met voorbeelden van signalen, die duiden op het verliezen van respect van de uitvoerenden voor het middenmanagement.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10