zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumenten willen meer inzage in BKR-status

5 mei 2011 - Steeds meer consumenten vragen hun gegevens op bij BKR. Vorig jaar steeg het aantal inzagen voor het tweede jaar op rij. Dat blijkt uit het onlangs verschenen jaarverslag van BKR. Voor dit jaar wordt een verdere stijging verwacht.

Het aantal inzagen bedroeg vorig jaar 119.200, 1,2 procent meer dan in 2009 en bijna zes procent meer dan in 2008. De groei zet zich voort: in het eerste kwartaal van dit jaar waren er al 4.000 meer inzagen dan in hetzelfde kwartaal in 2010. "Consumenten hebben een groeiende behoefte aan inzicht," zegt Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR. "BKR wil een transparante organisatie zijn. Inmiddels loopt er een pilot die ertoe moet leiden dat iedere Nederlander snel en makkelijk zijn of haar BKR-gegevens op kan vragen." 



Transparantie
BKR kondigde in januari aan meer op de consumentenbehoefte in te gaan spelen door inzage via internet mogelijk te maken. Van den Bosch: "Transparantie is van belang om fraude in het financiële verkeer te helpen voorkomen. Een consument die inzicht heeft in zijn gegevens en veranderingen daarin kan volgen, is zelf in staat om te beoordelen of deze veranderingen terecht zijn. En zo kan hij bijvoorbeeld identiteitsfraude vroegtijdig ontdekken."

Omvang CKI gedaald
Het aantal personen in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) daalde in 2010 tot 9,2 miljoen. Ultimo 2009 stonden nog 11,5 miljoen mensen bij BKR geregistreerd. De daling is grotendeels het gevolg van het vertrek van de telecombedrijven. BKR betreurt deze stap, omdat zij juist pleit voor een meer integrale schuldenregistratie. "Een huishouden dat een serieuze betalingsachterstand heeft bij de Belastingdienst, het Centraal Justitieel Incassobureau of de sociale dienst is nu niet in beeld," stelt Van den Bosch. "Ook betalingsachterstanden op de huur en energierekening onttrekken zich nu aan het zicht. Kredietverstrekkers hebben hierdoor geen goed zicht op de werkelijke financiële situatie van een huishouden. Dat komt de consument niet ten goede, want het maakt geldverstrekkers extra huiverig om geld uit te lenen. De meeste mensen, ruim 93 procent, staan bij BKR juist als goede betaler te boek. Bovendien kan integrale schuldenregistratie een opeenstapeling van schulden voorkomen."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander steekt zich in de schulden voor fiscus
 Explosieve stijging schuldsaneringen aan het eind van het jaar
 Nederlandse bedrijven hebben relatief lage schuldenlast
 Plekje in telefoonboek zorgt voor afbetaling schulden
 
 
reacties
 
Hans  |   | 
5-05-2011
 | 
11:29 uur
Het is best vreemd om te weten dat bepaalde instellingen je om niks kunnen aanmelden bij het BKR.

Eigenlijk zou het verplicht moeten zijn dat ik op een snelle en makkelijke manier achter deze data kan komen.
van rooy  |   | 
5-05-2011
 | 
11:31 uur
Wel weer typisch, dat de digid niet mag worden gebruikt.Een volgend gevalletje: ''waarom makkelijk als het ook moeilijk kan''.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10