zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips voor de net aangestelde manager

5 mei 2011 - Daar staat u dan, op uw eerste dag in de functie van manager. Nu is het aan u een hele afdeling te runnen. De meeste beginnende managers maken fouten als gevolg van zenuwen, ego of gebrek aan ervaring. Dat hoort er allemaal bij, maar met onderstaande tips kunt u alvast een aantal voorkomen.

1. Zorg voor een goede relatie met uw superieuren


Zorg dat u zo snel mogelijk toegang krijgt tot de managementlagen boven u om er zeker van te zijn dat u kunt beschikken over de middelen die u en uw mensen nodig hebben. Of u het leuk vind of niet, nu bevindt u zich midden in het politieke spel. De manager die het meeste succes boekt, is de manager die weet hoe het werkt en hoe hij dingen gedaan krijgt. Hij weet niet alleen dat de directeur uiteindelijk beslist over het budget maar ook dat hij een goede relatie met diens secretaresse op moet bouwen om die directeur überhaupt te spreken te krijgen. 

2. Begrijp de behoefte aan balans

U bent in het stadium beland dat u naam begint te maken en uw carrière gaat voor alles. Besef echter dat dat niet voor iedereen geldt. Sommige van uw medewerkers vinden het veel belangrijker tijd met hun gezin door te kunnen brengen of willen alleen maar genoeg verdienen om hun hobby uit te kunnen oefenen. Beperk uw verzoeken om ’s avonds en in het weekend over te werken dus. Dit zal u absoluut in dank worden afgenomen en uw mensen zullen vervolgens graag voor u klaar staan als dat echt een keer nodig is. 

3. Houd afstand

Nieuwe managers maken vaak de fout dat ze vrienden willen blijven of worden met iedereen. Niet doen. Uw medewerkers hebben iemand nodig die de baas is en richting geeft en dat is niet altijd te combineren met een al te vriendschappelijke houding. Uw mensen hebben behoefte aan uw eerlijke feedback om zichzelf te verbeteren, en dat is nu eenmaal niet altijd alleen maar positieve. U moet zo nu en dan hard kunnen zijn. 

4. Leer delegeren
U hebt uw nieuwe functie dan misschien te danken aan het feit dat u de beste op uw vakgebied was, maar nu is het tijd een stapje terug te doen. Met micromanagen maakt u zich niet geliefd en bovendien doet u zichzelf er ook geen plezier mee. Of wilt u uw nieuwe baan als manager soms combineren met uw vorige functie? Leer delegeren, laat los, vertrouw op anderen. Ook nadat ze een keer iets fout hebben gedaan of anders dan u het zou hebben gedaan. 

5. Zet anderen in een goed daglicht

Nu u de baas bent, zijn alle ogen natuurlijk op u gericht. Daar kunt u van genieten en dat moet u zeker doen, maar als u bovendien respect van uw team wilt, gun uw medewerkers dan ook een plekje in de spotlights. Echte leiders laten ook anderen schitteren. Spreek openlijk uw waardering uit voor goed werk. 

6. Vertrouw uw mensen

Dat u nu een belangrijke positie hebt, wil niet zeggen dat dat altijd zo blijft. Luister naar uw medewerkers als ze u waarschuwen over de politieke spelletjes die er rondom u gespeeld worden. Vertrouw erop dat uw medewerkers er voor u zijn en voor u op zullen komen, tot u bewijs heeft dat dit niet het geval is. Zoek ook even uit waarom uw voorganger vertrokken is. is hij of zij ontslagen? Maak dan niet dezelfde fouten.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leiderschapsstijl jonge manager van grote invloed op rendement
 Jonge manager heeft moeite met oudere werknemer
 Toekomstige topmanager stelt nieuwe prioriteiten
 Jonge manager is minder ethisch dan oudere
 
 
reacties
 
Erik  |   | 
5-05-2011
 | 
11:30 uur
Goed artikel waar veel mensen wat uit kunnen leren!
Gertjan  |   | 
5-05-2011
 | 
13:21 uur
waardeloos artikel. Dit zijn juist punten waardoor het oude regentengedrag in een fout systeem blijft bestaan.
werken volgens een boekje met punten is ''not done'' en uit de tijd.
Lizanne  |   | 
5-05-2011
 | 
16:39 uur
Ik vind datgene wat er staat duidelijk en ik kan me daarin vinden. Ik mis wel dat stukje organisatiecultuur dat heel belangrijk is voor een manager, wil hij of zij geaccepteerd voelen in zijn/haar nieuwe baan.
Stella  |   | 
9-05-2011
 | 
10:59 uur
@Gertjan, hoe zou het volgens jou dan wèl moeten?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10