zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf eigenschappen van super-CEO's

29 april 2011 - Wat kenmerkt uiterst effectieve CEO’s? De Amerikaanse journalist Adam Bryant interviewde meer dan 70 CEO's van 's werelds grootste bedrijven om het antwoord op die vraag te vinden en schreef zijn bevindingen op in het boek 'The Corner Office: Indispensable and Unexpected Lessons From CEOs on How to Lead and Succeed.'

Uit zijn gesprekken destilleerde Bryant de vijf kerneigenschappen van de super-CEO. Interessant is dat geen van deze eigenschappen genetisch bepaald zijn en dus aan te leren zijn. Express.be vertaalde.



1. Passionele nieuwsgierigheid
Succesvolle CEOs hebben twee dingen gemeen: enerzijds projecteren ze het zelfvertrouwen en de autoriteit die nodig is om aandeelhouders toe te spreken en te overtuigen, anderzijds willen ze alles te weten komen. Ze willen weten waarom het ene project of een product een succes werd en het andere niet. Ze vragen waarom iets op een bepaalde manier gedaan wordt en hoe het beter kan. Ze zijn nieuwsgierig naar mensen, naar wat ze doen en waarom ze het doen. Ze zijn nieuwsgierig over alles wat op hun pad komt. Door voortdurend vragen te stellen slagen ze er in de mensen die voor hen werken te begrijpen en uiteindelijk beter te laten functioneren. 

2. De capaciteit om met tegenslagen om te gaan

Sommige mensen omarmen moeilijkheden; ze houden ervan én kunnen we overwinnen. De beste CEOs zijn degenen die een probleem eigen maken en niet loslaten voor het opgelost is. Het is nooit iemand anders' schuld. Ze hebben een positieve attitude naar het probleem toe en combineren dat met doelgericht werken en vastberadenheid. 

3. Teamwijsheid

De beste CEO's zijn meer dan teamspelers. Ze begrijpen hoe teams werken en hoe ze het meest uit een team kunnen halen. Dat betekent dat ze begrijpen wie er in het team moeten zitten om te kunnen winnen en hoe ze die mensen achter een doel kunnen krijgen. Degenen die echt succesvol zijn in het zakenleven zijn diegenen die begrepen hebben hoe ze mensen kunnen motiveren en mobiliseren, zelfs mensen die niet eens rechtstreeks voor hen werken. 

4. Een focus op eenvoud

Alle succesvolle CEO's houden van korte en bondige presentaties die to the point zijn. Microsoft-CEO Steven Ballmer vraagt de presentaties van zijn managers van tevoren, neemt ze door en komt er dan op terug bij zijn managers met relevante vragen. Als iemand met een idee komt, moet die dat eerst in maximaal tien woorden kunnen samenvatten. 

5. Onbevreesdheid

Voelt u zich prettig in onprettige situaties? Houdt u van onbekende situaties? Wordt u zenuwachtig wanneer de zaken goed gaan? Bent u bereid verrassende carrièremoves te maken om nieuwe vaardigheden te leren? Voelt u zich als een vis in het water in chaotische omstandigheden? Met andere woorden: bent u onbevreesd? Ziet u altijd nieuwe kansen? Succesvolle CEO’s zijn niet alleen gek op verandering, maar weten die bovendien goed te managen.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf kenmerken van leiders die wél blijven zitten
 Prestatie ceo hangt af van achtergrond en beginsituatie
 Jobs is best presterende CEO ter wereld
 CEO moet integer zijn
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10