zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stelt u uw medewerkers de juiste vraag?

27 april 2011 - Wilt u succesvol zijn als manager, dan moet u weten wat uw mensen nodig hebben om goed te functioneren. Toch stellen managers zelden die ene belangrijke vraag: wat ze kunnen doen om de medewerkers effectiever te laten zijn. Dit stellen Linda Hill en Kent Lineback in de Harvard Business Review.

De antwoorden kunnen ook nogal ontmoedigend zijn. Medewerkers weten bijvoorbeeld niet wat ze nodig hebben en vinden het allemaal wel goed zoals het is. Ook kunnen hun antwoorden betrekking hebben op zaken waar u als manager niets aan kunt doen, zoals persoonlijke problemen, bedrijfsprocessen die u niet kunt veranderen, klachten over collega’s of verzoeken om meer loon waar u geen gehoor aan kunt of wilt geven. 



Kritiek
U zult antwoorden krijgen die impliciet of expliciet kritiek omvatten op uw eigen functioneren. Antwoord hierop door uw handelswijze te verduidelijken, maar ga niet in de verdediging. Geef fouten toe indien dat gerechtvaardigd is. Laat in ieder geval weten dat u over de vraag na zult denken en de eerlijkheid en openheid van de medewerker waardeert. 

Luisteren
Overleg, luister, leg uit, begeleid en boven alles, begrijp wat de persoon of de groep u duidelijk wil maken. Als u de processen niet kunt veranderen en/of geen loonsverhoging toe kunt wijzen, leg dan uit waarom niet. Bent u het niet eens met wat u te horen krijgt, maak dit dan op een respectvolle manier duidelijk. Grijp de gelegenheid aan om van elkaar te leren. 

Aan de slag
U kunt natuurlijk ook antwoorden krijgen waar u wel mee aan de slag kunt om uw medewerkers effectiever te laten functioneren. Om deze toe te passen is overleg nodig, moet u goed luisteren en soms ook zelf dingen veranderen. Misschien moet u een stapje terug doen en de mensen hun werk laten doen of moet u juist meer de handen uit de mouwen steken. Misschien moeten sommige werkprocessen wel veranderen of moet u met collega’s gaan praten om een betere samenwerking mogelijk te maken. Al deze zaken zijn relatief eenvoudig te realiseren maar kunnen een groot verschil maken. Ook als u op echt grote problemen stuit waar u niet direct een oplossing voor heeft, zal het onderlinge  vertrouwen groeien dankzij dergelijke gesprekken, zal de samenwerking verbeteren en bent u in staat obstakels en remmingen te identificeren. 

Tweerichtingsverkeer
In heel wat organisaties wordt verondersteld dat de verwachtingen maar in één richting gaan en alleen betrekking hebben op ondergeschikten. De verwachtingen richten zich echter evengoed op leidinggevenden en daar wordt vaak te weinig aandacht aan besteed. Dat is jammer. Een manager bevindt zich in een tweerichtingsstraat. Medewerkers zullen beter aan uw verwachtingen voldoen wanneer ze weten wat zij op hun beurt van u kunnen en mogen verwachten.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie suggesties voor een andere kijk op competentieontwikkeling
 Werknemer begint weer over loonsverhoging
 Niet functioneren is belangrijkste reden voor ontslag
 Teams scoren beter met emotioneel intelligente leider
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10