zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Baan wordt via steeds minder kanalen gezocht

21 april 2011 - Het aantal oriëntatiebronnen dat door de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking wordt gebruikt in de zoektocht naar een (nieuwe) baan blijft dalen. In 2010 werden gemiddeld 3,7 oriëntatiebronnen geraadpleegd ter oriëntatie op werk, terwijl in 2007 nog gemiddeld 5,4 bronnen werden gebruikt. In de afgelopen vier jaar is het aantal oriëntatiebronnen dus met 31 procent gedaald.

Dit blijkt uit het analyses van Intelligence Group - in opdracht van succesvolwerven.nl - uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarin in 2010 15.158 personen zijn ondervraagd. 



Daling aantal oriëntatiebronnen houdt aan

In 2010 gebruikte de gemiddelde Nederlandse werknemer wederom minder verschillende bronnen in haar oriëntatie op een nieuwe baan. De daling van het gebruik van oriëntatiekanalen was in 2010 sterker dan voorheen. Van de 22 oriëntatiebronnen die men mogelijk kan gebruiken in de arbeidsoriëntatie, gaf de Nederlandse werknemer in 2010 aan er gemiddeld 3,7 te gebruiken. In 2009 lag dit op gemiddeld 4,4, wat een daling van zestien procent ten opzichte van 2009 betekent. 

Veranderingen zijn tweeledig
De veranderingen zijn tweeledig. Nieuwe kanalen vervangen de traditionelere kanalen, maar desondanks daalt het totale aantal gebruikte bronnen. Ook de moderne kanalen, zoals vacaturesites, en de generieke bronnen, zoals bekenden/netwerk en open sollicitaties, worden gemiddeld genomen minder gebruikt. De (potentiële) Nederlandse Beroepsbevolking vertrouwd op minder bronnen en neemt gemiddeld genomen ook een meer afwachtende houding aan. 

Traditionele kanalen verliezen het van internet

Werknemers gebruiken tijdens hun oriëntatie op een nieuwe baan of werkgever steeds minder kanalen, terwijl het scala aan kanalen zich de laatste jaren alleen maar heeft uitgebreid. Nieuwe kanalen zoals social media en search engines hebben (sterk) aan belang gewonnen. Traditionelere kanalen verliezen hun rol als oriëntatiekanaal. De Gouden Gids, teletekst maar ook bedrijfspresentaties en open dagen verliezen aan belang, evenals bekenden/netwerk. 

Werven wordt complexer en tijdrovender
De trend is dat nagenoeg alle oriëntatiebronnen, ook de nieuwere en moderne bronnen, minder gebruikt worden. Deze algemene daling heeft tot gevolg dat werkgevers enerzijds nog doelgroep gerichter kanalen moeten inzetten en bovendien meerdere bronnen moeten gebruiken om dezelfde hoeveelheid baanzoekers te bereiken. "Nederland kent bijna 900 actieve vacaturesites en meer dan 10.000 sites waar twee of meer werkgevers hun vacatures aanbieden", aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group. "Waar het vertrouwen in internet erg groot is, maakt datzelfde internet ook dat baanzoekers steeds moeilijker een passende vacature weten te vinden tussen het enorme aanbod. Dit werkt afwachten in de hand en maakt werving voor werkgevers complexer en tijdsintensiever."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internet wint terrein bij banenjacht
 Werkzoekende gebruikt steeds minder kanalen om nieuwe baan te vinden
 Werk nog steeds het meest gezocht in krant
 Nieuwe baan vooral gezocht op internet
 
 
reacties
 
Frank Olsthoorn  |   | 
21-04-2011
 | 
14:23 uur
Ben wel benieuwd hoe de vraagstelling was. Via bekenden/netwerk wordt minder gebruikt voor de zoektocht naar een baan. Dit lijkt mij vreemd gezien alle (social) netwerkmogelijkheden en ontwikkelingen. Social media stijgt ook volgens dit onderzoek. Ben wel benieuwd naar de samenhang...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10