zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

In acht stappen naar een betere balans tussen werk en privé

20 april 2011 - Voor de meesten onder ons is en blijft het een uitdaging om werk en privé goed te combineren. Vooral nu in veel irganisaties het personeelsbestand uitgedund is en er meer verwacht wordt van de overblijvers. Forbes geeft acht tips om de balans toch terug te vinden en bovendien te behouden.

1. Ken het beleid van uw werkgever


Is er een beleid omtrent flexibel werken en thuis werken? Maak er gebruik van! Bent u iemand die goed presteert, dan staat u natuurlijk des te sterker tijdens uw onderhandelingen over meer flexibiliteit. 

2. Communiceer

Als u enkele uren per dag of in het weekend niet bereikbaar bent, omdat u dingen aan het doen bent met uw gezin, laat dit dan weten aan uw collega’s. Dit voorkomt wederzijdse irritatie.

3. Gebruik technologie in uw voordeel

Zorg dat de beschikbare technologie uw leven vereenvoudigt, niet beheerst. Zet uw mobiel en laptop zo nu en dan uit zodat u ongestoord kunt genieten van uw tijd met vrienden en familie. 

4. Werk thuis

Thuis werken kan u extra tijd opleveren. U kunt zich beter en langer achtereen concentreren op uw werk, en houdt bovendien tijd over voor uzelf. 

5. Zeg eens nee

Niemand zal het u kwalijk nemen als u niet plaats neemt in elke commissie die opgericht wordt, let maar eens op. Doe geen dingen uit schuldgevoel of omdat u geen nee durft te zeggen. Alleen dan houdt u tijd over voor de dingen waar u wel blij van wordt. 

6. Voel u niet schuldig

Niemand kan zich altijd en overal duizend procent voor inzetten. Voel u dus niet schuldig als u eens een afscheidsfeestje van een collega of een voetbalwedstrijd mist. U bent Superman (of –vrouw) niet. 

7. Stel uw beeld van ‘opgeruimd' bij

Als u eens uw bed niet opmaakt of afstoft, bent u heus geen minder mens. Geniet liever en accepteer dat het soms een beetje rommeliger is in huis. Als u het zich kunt veroorloven, huur dan een schoonmaakster in. 

8. Geniet van het moment

Droom eens weg als u in de trein zit, geniet van het mooie weer tijdens de wandeling naar uw werk. Deze kleine momenten voor uzelf voorkomen dat u opbrandt en zo gestresst raakt dat u nergens meer van kunt genieten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede voornemens op werkgebied: ontwikkeling en opleiding
 Balans werk en privé moet worden aangepast aan levensfase
 Kenniswerker voelt zich thuis in het Nieuwe Werken
 Privéleven gaat steeds vaker voor carrière
 
 
reacties
 
EK artikelen  |   | 
16-03-2012
 | 
09:20 uur
Punt 8 is een goed punt. De meeste mensen vergeten te genieten van de kleine dingen, vaak omdat ze er met hun hoofd niet bij zijn. Door even aandacht te schenken aan deze kleine momenten kun je je stukken beter voelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10