zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe betaalt de consument nu echt het liefst?

18 april 2011 - G4S start binnenkort met een periodiek marktonderzoek om in kaart te brengen wat de favoriete betaalmethoden van consumenten zijn. Tijdens een Ronde Tafel bleek opnieuw dat hierover eigenlijk nauwelijks betrouwbare informatie voorhanden is. En dat terwijl alle bij het Nederlandse geldverkeer betrokken partijen erkennen dat het de consument is die bepaalt hoe er nu, maar ook in de toekomst betaald wordt.

Het was voor het eerst dat cash solution suppliers, Nederlandse grootbanken, Consumentenbond, DNB, politie en vertegenwoordigers uit retail en horeca in deze brede samenstelling spraken over de toekomst van cashgeld en het veiliger en efficiënter maken van de cash-cycle. 



Consument bepaallt
Alle bij het Nederlandse geldverkeer betrokken partijen zijn het met elkaar eens: de consument bepaalt hoe er betaald wordt en voorlopig is dat nog vooral met contant geld. Dat blijkt uit de door G4S geïnitieerde bijeenkomst. Het overleg bracht aan het licht dat alle stakeholders erkennen dat een samenleving zonder contant geld nog ver weg is en dat kosten- en veiligheidsissues de komende decennia onverminderd actueel zullen blijven. Met name detaillisten en horecaondernemers bleken gevoelig voor de wens van de consument om op verschillende manieren te kunnen betalen. Ook voor de banken en DNB blijft contant geld voorlopig een gegeven. Al met al bleek er grote behoefte te zijn aan een integrale benadering van het betalingsverkeer, waarbij zowel de voor- als nadelen van contante en elektronische betalingen mee worden genomen. "De ‘war on cash’ is over," aldus G4S-directeur Gert Askes. "Het is duidelijk dat alle partijen erkennen dat we in gezamenlijkheid moeten optreden en niet de ene betaalmethode moeten verguizen ten faveure van de andere. Uiteindelijk is het de consument die beslist hoe hij betaalt - en het is duidelijk dat we daar nog maar weinig over kunnen zeggen." 

Structurele overlegstructuur

Naar aanleiding van de succesvolle Ronde Tafel die G4S organiseerde, is er onder de noemer ‘Visie op Cash’ een speciale community opgericht. Alle aanwezigen, maar ook andere instanties en personen die een elementaire rol spelen binnen het Nederlandse geldverkeer, zullen worden uitgenodigd om aan dit online platform deel te nemen. Bovendien is de bijeenkomst het startpunt voor een structurele overlegstructuur tussen de bancaire wereld en overige marktpartijen, om zo meer energie te kunnen steken in het minimaliseren van de aan contant geld verbonden nadelen. Volgens het bedrijf kunnen alleen dan de maatschappelijke kosten en de kosten voor de afzonderlijke belangengroepen zo laag mogelijk worden gehouden én kan de veiligheid van de gebruikers van cash worden gewaarborgd.
Het Cash Report 2011 krijgt een vervolg en zal een tweejaarlijkse update worden rondom het gebruik van en behoefte aan contant geld in Nederland, afgezet tegen de ontwikkelingen binnen Europa. Op korte termijn zal ook het eerste marktonderzoek onder consumenten van start gaan.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Contant geld nog veruit belangrijkste betaalmiddel
 'iDEAL webwinkels' nemen wetgeving niet serieus
 Helft acceptgiro’s wordt weggegooid
 Klanten betalen steeds slechter
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10