zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Talent weg? Doe er uw voordeel mee!

4 februari 2011 - Vertrekken uw beste medewerkers naar een andere organisatie nu de economie aantrekt? Niet getreurd. Volgens INSEAD-onderzoekers kunt u hier zelfs uw voordeel mee doen. 6Minutes.be zet drie manieren op een rij hoe u dat aanpakt.


1. Inzicht in de concurrentie


Als u contact houdt met uw vertrekkers, krijgt u beter inzicht in wat de concurrentie doet. 

2. Meer invloed in uw branche
Door de ‘bagage’ die uw ex-medewerker meeneemt, kan uw invloed in de branche vergroten. Het zijn immers uw methodieken die wellicht zo succesvol zijn. 

3. De kans om intern te reorganiseren

Als een werknemer vertrekt, geeft dat u de kans interne reorganisaties door te voeren die wellicht heel effectief blijken.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Talentmanagementplanning is vaak ondergeschoven kindje
 Prestatiebeloning belangrijkste manier om talent te binden
 Betrokkenheid medewerkers belangrijkst bij talent management
 India en China zoeken Europees talent
 
 
reacties
 
Lodi Planting  |   | 
4-02-2011
 | 
10:05 uur
Persoonlijk vind ik alle drie reinste onzin.

1. hiervoor is intensief contact nodig met de vertrokken werknemer. Maar waarom zou een werknemer vertrekken als er intensief contact is?

2. dit zie ik echt niet gebeuren. Alsof een vertrokken werknemer zoveel reclame voor uw organisatie zal gaan maken. Maar misschien mis ik een stuk context?

3. hier zit wel iets in, maar het zou slecht zijn moest een organisatie enkel in deze gevallen veranderingen durven doorvoeren. Niet?
Helma van Wanrooij  |   | 
4-02-2011
 | 
13:24 uur
Het wordt gebracht alsof ieder nadeel zijn voordeel heeft ... en dat is ook wel zo. Maar het ligt allemaal iets genuanceerder dan het hier wordt weergegeven.
Investeren in nieuwe mensen kost veel tijd en geld en goede medewerkers houden wil nog niet zeggen dat er geen georganisatie plaats kan vinden. Goede medewerkers kan je immers altijd plaatsen.
NumoQuest  |   | 
4-02-2011
 | 
17:42 uur
Met enig fronsen belees ik het artikeltje. Gelukkig kunnen we dat in verschillende conexten plaatsen.

1. Intensief contact
Ware die daar in het begin geweest en duidelijk, dan had men allang begrepen waarom een talent weg zou willen. Het enige positieve dat ik me kan bedenken, vanuit de perceptie van dat talent dan, is dat deze niet verder meer kan groeien en wellicht in goede harmonie verder gaat. De praktijk is heel vaak anders me dunkt.

2. Uitbreiding naam en faam
Het is niet te negatief te denken dat de kennis die verloren is gegaan, ook niet meer terug komt. Ook hier geld hoe de betreffende vertrokken is. Als het namelijk allemaal goed is gegaan, uw methode of anderszins, en succesvol, dan zal een talent echt niet opstappen. Een beetje contradictie hier me dunkt.

3. Ehmmm reorganiseren...
Als een talent weg gaat reorganiseren. Ik mis een verband hier. Als er talent de deur uit gaat is dat meestal al een signaal dat er ergens iets niet helemaal goed loopt. Dat betekend dat je i.p.v. reorganisatie, moet gaan kijken wat er precies schort en waarom dat talent weg gaat.

Het lijkt mij een volkomen te kort schietend stukje meet veel open eindjes. Of ik moet er verkeerd tegenaan kijken. Ook dat is mogelijk natuurlijk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10