zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Binden van medewerkers staat weer op de HR-agenda

31 januari 2011 - Onderzoek onder HR-managers laat een scherpe kanteling zien. Inkrimping en ontslag, arbeidsvoorwaarden en de kredietcrisis waren volgens HR-managers de belangrijkste onderwerpen die de agenda bepaalden in 2010. Inmiddels vindt er een scherpe kanteling plaats in het HR-beleid van bedrijven. In 2011 zien zij het binden van medewerkers als de grootste uitdaging.


Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Tempo-Team door TNS NIPO is uitgevoerd onder HR-managers in de industrie, handel en transport, zakelijke dienstverlening en de non-profit sector. 



Nieuwe focus
Ruim drie jaar na het begin van de kredietcrisis zien bedrijven dat de markt zich structureel herstelt. Met een aantrekkende economie ligt de focus voor de personeelsmanager in 2011 op het waarborgen van continuïteit en het behouden van kwaliteit en kennis. Ook blijkt uit het onderzoek dat HR-managers weer meer nadruk gaan leggen op de werving en selectie van medewerkers. Bedrijven zijn op zoek naar goed personeel en willen dat ook zeker behouden met oog op de te verwachten arbeidskrapte. "Natuurlijk zagen we het al aankomen, maar dat deze omslag op dit moment al zo scherp uit het onderzoek komt is opvallend," aldus Suzanne Jungjohann, HR-directeur bij Tempo-Team. "Je moet als HR-professional vandaag de dag snel kunnen schakelen tussen korte en lange termijn uitdagingen, maar dat maakt het vak juist boeiend". 

Actuele kennis arbeidswetgeving 
"Om deze uitdagingen aan te pakken is het van belang om alle kansen te benutten en je ruimte te kennen binnen de arbeidswetgeving," vervolgt Jungjohann. "Als brede HR-dienstverlener zien we het als onze verantwoordelijkheid om HR-managers ook hierin te adviseren en te helpen, bijvoorbeeld met onze jaarlijkse uitgave van het  gratis Rode Boekje met de 300 meest gestelde vragen en antwoorden over personeel." Uit het TNS NIPO onderzoek blijkt verder dat n op de drie HR-managers gemiddeld meer dan een uur per dag besteedt aan het zoeken naar antwoorden op HR-vragen. Bijna de helft maakt daarbij gebruik van internet en Google. Deze online zoekopdrachten resulteren veelal in extreem veel ‘hits’, waarvan bovendien de betrouwbaarheid en herkomst niet altijd duidelijk is.


Bron: Allepersberichten.nl
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
 Corona dwingt tot versneld digitaliseren
 De coronasituatie heeft ook effect op de relatiegeschenkensector
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Prestatiebeloning belangrijkste manier om talent te binden
 HR moet marketingtechnieken inzetten
 Zeven tips om ook ouderen te binden en te boeien
 HR cruciaal voor succes
 
 
reacties
 
Diana Russo  |   | 
31-01-2011
 | 
12:32 uur
De geschetste ontwikkelingen zijn zeer herkenbaar. Mede door het hele Medewerker Engagement onderwerp is ook Employer Branding weer terug op de agenda. Want wat is eigenlijk ons authentieke verhaal, waar staan wij voor en hoe willen wij de medewerkers dan 'binden & boeien'? Ik vind alleen de term 'binden & boeien' niet bij deze nieuwe ontwikkelingen passen en zou eerder gebruiken 'verbinden & verbondenheid'.
K J  |   | 
31-01-2011
 | 
15:53 uur
Bij veel beursgenoteerde bedrijven staat de korte termijn winst voorop. Met een relatief klein aantal vaste medewerers. soms is dit aantal slechts 20%.
Het resultaat is dat goede krachten inzien dat de kans op een vaste aanstelling nihil is, en vertrekken na een paar maanden weer. Jammer dat ze net ingewerkt zijn op hun werkplek.
De leidinggevenden zijn zo continu bezig om mensen in te werken, en worden slecht beoordeeld vawege het matige resultaat van zijn/haar afdeling.
De medewerkers die wel blijven zijn vaak ongemotiveerd en maken zich niet druk om de kwaliteit en kwantiteit die ze afleveren. ze worden na 3 jaarcontracten immers toch weer ingeruild.
Een betere oplossing is het maken van goede afspraken met de or. Als de omzet laag ligt, nemen medewerkers verplicht vakantiedagen op, is er een piek in de omzet, dan werkt iedereen 2 uur over per dag. Hier kun je de meeste schommelingen in de verkoop mee opvangen.

Als de markt structureel instort, wordt een ontslagvergunning nooit geweigerd. Dit kan dus nooit een reden zijn om alleen flexwerkers op de werkvloer te hebben.

Zelfs met de vele ontslagen die bij veel bedrijven zijn gevallen, kunnen wij geen personeel vinden die voldoende gekwalificeerd zijn.

Ik denk dat veel ondernemers op korte termijn met een groot personeelsprobleem komen te zitten. De gevolgen kunnen we zelf wel bedenken.
Plug C.S.  |   | 
31-01-2011
 | 
17:00 uur
Beetje laat,leerscholen bedrijven dicht,55+ laten flexen inplaats afbouwen,nu leegloop kennis omdat mensen met pensioen gaan,het grijze gebied wordt nu erg duidelijk,jammer dat HR dat nu pas zien!
Willem van Druten  |   | 
1-02-2011
 | 
22:13 uur
Weer een typisch voorbeeld van het feit dat organisaties op korte termijn denken en HR/P&O achter die feiten aanlopen. De manier waarop thema's als Binden & Boeien gezien wordt als instant acties voor hoger geschoolde jonge professionals in een soort ''war on talent'' zal menig bedrijf opbreken. Deze groepen laten zich niet verleiden door kort door de bocht acties. Ze hebben ook niets met een bedrijfscultuur, businessplan, visie & missie of zwevende organisatiedoelstellingen. Ze willen vrijheid & autonomie en alle faciliteiten en ondersteuning om hun vak (professie) te beoefenen. De onderneming is niets anders dan de hond als huisvader voor een vegeterende luis (in de pels); een platform om je eigen individuele ontwikkeling, vooruitgang en doelen te realiseren. Komt HR met het antigedateerde Binden & Boeien thema of programma?!
Uitzendbureau Tence  |   | 
11-05-2012
 | 
16:27 uur
Ik ook beetje laat, zoals Plug, maar ik deel die stelling van hem.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (1) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
OOBE maar dan wel PnP
Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
Pandemie versnelt de digitale transformatie
'Technologische innovaties mislukken nog voordat ze worden gelanceerd'
meer top 10