zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Overhead publieke organisaties kan beter en goedkoper

26 januari 2011 - De bedrijfsvoering van veel publieke organisaties kan worden verbeterd door de overheadfuncties beter in te richten. Dat levert lagere overheadkosten op en een hogere waardering door de interne klanten. Dit stelt Mark Huijben in zijn proefschrift ‘Overhead Gewaardeerd’.

Huijben is hier op 20 januari jongstleden gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij werkt momenteel bij Berenschot.  Huijben onderzocht sinds 2001 de overhead bij ruim 1.300 organisaties in 27 verschillende sectoren. Daaronder vallen alle functies die gericht zijn op de sturing en ondersteuning van de medewerkers op de werkvloer. Het gaat daarbij om directie en management, personeel en organisatie, automatisering en zaken als communicatie en juridische zaken. 



Vet of spieren
Overhead wordt vaak gezien als het ‘vet’ van de organisatie, maar volgens Huijben is ‘spieren’ een betere metafoor, vanwege het belang van deze functies. Huijben concentreerde zich op de overhead bij overheids- en semi-overheidsorganisaties zoals ministeries, gemeenten en zelfstandige bestuursorganen als de Kamer van Koophandel, de Nederlandsche Bank en de Politieacademie. Daarnaast is een vergelijking gemaakt met bedrijven uit de sector zakelijke dienstverlening. Huijben stelt vast dat het overheadpercentage bij de ministeries het hoogst scoort: daar is 41,9 procent van het totaal aantal arbeidsplaatsen gericht op sturing en ondersteuning van de eigen organisatie. Daarna volgen woningcorporaties (34,6 procent) en gemeenten (33,6 procent). Sectoren met weinig overhead zijn de zorg (13,2 procent), het onderwijs (14,4 procent) en de industrie (13,6 procent). "Tussen de sectoren bestaan grote verschillen," aldus Huijben. "Zelfs bij organisaties in dezelfde sector kan de overhead een factor twee verschillen." Dat is niet wenselijk, zegt Huijben, want uit zijn onderzoek blijkt tevens dat een hogere overhead niet leidt tot een hogere productie. 

Centraal de omvang vaststellen
Eerder onderzoek door Huijben naar de overheadpercentages wees al in dezelfde richting. Huijbens nieuwste resultaten versterken die eerdere conclusies. Voor zijn proefschrift heeft hij ook gekeken naar de oorzaken van de verschillen tussen organisaties en sectoren. "Die verschillen hebben voor een belangrijk deel te maken met aansturing en inrichting van de overhead," licht Huijben toe. "De ene organisatie heeft deze functies veel strakker ingericht dan de andere." Wat volgens Huijben vooral goed werkt is het centraal vaststellen van de omvang van de overheadafdelingen, gecombineerd met heldere werkafspraken over de omvang en de kwaliteiten van de dienstverlening aan overige organisatieonderdelen. Bij veel organisaties zijn die afspraken echter niet helder. Een andere methode, het intern doorbelasten van kosten, blijkt lang niet altijd zinvol te zijn. Een overweging om de kosten door te belasten is dat lijnmanagers daar kostenbewust van zouden worden. In de praktijk worden de managers echter vaak vooral op andere organisatiedoelen aangesproken. Ook kan het leiden tot onwenselijke verschillen in de dienstverlening aan afdelingen. 

Centralisering
"Centralisering van overheadfuncties binnen de organisatie kan goed werken," stelt Huijben. "Waar overhead verspreid zit over de organisatie, is het heel moeilijk te achterhalen wie waar mee bezig is. Dat is bijvoorbeeld sterk het geval bij veel gemeenten." Het kan ook anders, blijkt uit Huijbens onderzoek. Een organisatie als de Raad voor de Kinderbescherming heeft vrijwel alle overheadfuncties geconcentreerd in één centraal kantoor. "Voordeel hiervan is dat de overhead goed zichtbaar is, wat tegendruk creëert en de overhead laag houdt," verklaart Huijben. "Het maakt een organisatie minder complex. Bij veel andere grote organisaties, zijn de stafafdelingen vaak verspreid over de hele organisatie, waardoor ze niet goed zichtbaar zijn." 

Bezuinigingen
Vanuit de onderzoeksresultaten zijn vraagtekens te plaatsen bij de aangekondigde reorganisaties bij ministeries en bezuinigen in de zorg en het onderwijs: "Ministeries zijn druk bezig met het inrichten van Rijksbrede shared service-centra. Ik twijfel aan het effect daarvan, want schaalvergroting leidt niet tot schaalvoordelen in de overhead, met uitzondering van een beperkt aantal heel uitvoerende taken." Het is volgens Huijben beter de omvang van de overheadfuncties goed zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door ze zoveel mogelijk te centraliseren, niet buiten maar binnen elk van de ministeries. Daarnaast zou er een norm vastgesteld moeten worden voor de omvang en voor het dienstverleningsniveau. Over de bezuinigingen in onderwijs en de zorg zegt hij: ‘Daar is het aandeel overhead al bijzonder laag. Onder financiële druk is de hoeveelheid vet al enorm teruggedrongen. Dat betekent dat in die sectoren verdere ingrepen nadelige gevolgen zullen hebben voor het primair proces.’

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Overhead: vaak teveel of juist te weinig
 Geen verband tussen overhead en kwaliteit bij overheid
 Acht manieren om de mensen te behouden die er toe doen
 Raad van Bestuur trekt de teugels weer aan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10