zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om uw to-do lijst effectief te managen

26 januari 2011 - Of u hem nu bewaart op uw mobiel, op een briefje of op uw computer, een goede to-do lijst kan uw efficiency flink verhogen. Choosewhat geeft vijf tips voor het beheren en uitvoeren van deze takenlijst. Het is even wennen, maar dankzij een goede organisatie van uw werkdag kunt u aanzienlijk meer bereiken in minder tijd.



1. Schrijf het op


Opschrijven is essentieel. Het maakt niet uit of u dit op papier of digitaal doet. Dit geeft u namelijk veel meer houvast dan een lijstje bijhouden in uw hoofd. De kans dat u iets vergeet, wordt zo gereduceerd tot vrijwel nul. 

2. Houd alles bij op één plek
Gebruik hoogstens twee media om uw taken en afspraken bij te houden. Schrijf uw afspraken bijvoorbeeld in uw (digitale) agenda en uw taken op een notitieblok of in uw telefoon. Zo kunt u zich concentreren op wat u te doen staat en hoeft u niet ook nog eens te onthouden waar u alles opgeslagen heeft. 

3. Zorg dat u uw lijst altijd bij u heeft
U kunt uw lijst niet effectief beheren als u die niet bij u heeft op op ieder gewenst moment op kunt roepen. U kunt dan meteen noteren welke taken erbij komen en welke u afgehandeld hebt. Als u iemand tijdens een afspraak belooft iets te doen en dat naderhand op wilt schrijven, is de kans aanwezig dat u dat vergeet. 

4. Update uw lijst continu
Als u dan toch besloten hebt een to-do lijst bij te houden en die ook altijd bij u hebt, schrijf dan ook alles op wat u zich voorneemt te gaan doen en schrap alles wat u afgerond heeft. Maak er een gewoonte van en voor u het weet gaat het vanzelf. 

5. Begin en eindig uw dag met uw lijst
Begin uw dag met een blik op uw to-do lijst van de vorige dag. Zijn er dingen die u nog niet gedaan heeft, verplaats ze dan naar uw to-do lijst van vandaag. Eindig uw dag eveneens met een evaluatie van uw lijst. Streep de dingen weg die u afgemaakt hebt en schrijf op wat u de volgende dag moet doen. Nu weet u de details van die taken nog, morgen bent u die misschien alweer vergeten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vermoeidheid en concentratieverlies door kantoortuin leidt tot verzuim
 Meer beveiligingslekken in 2019 ondanks toename security-uitgaven
 Vier tips om het vertrouwen van de klant te winnen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Multitasken is helemaal niet zo slim
 Zet niet meer dan vijf dingen to do op uw lijstje
 Apple en timemanagement: waar ligt de kracht?
 Twee manieren om uw werkdag te vereenvoudigen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s eigenlijk?
reacties
Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers (1) 
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
top10
Vier HR-trends voor 2020
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Hoe kun je dít nu relativeren?!
Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
Vijf tips om afval te reduceren in productie
Toename personeelskosten leidt tot hogere zorgkosten
Hoogste aantal nieuwe motorrijders sinds 2002
Interne datalekken grote zorg voor IT-leiders
meer top 10