zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om uw to-do lijst effectief te managen

26 januari 2011 - Of u hem nu bewaart op uw mobiel, op een briefje of op uw computer, een goede to-do lijst kan uw efficiency flink verhogen. Choosewhat geeft vijf tips voor het beheren en uitvoeren van deze takenlijst. Het is even wennen, maar dankzij een goede organisatie van uw werkdag kunt u aanzienlijk meer bereiken in minder tijd.



1. Schrijf het op


Opschrijven is essentieel. Het maakt niet uit of u dit op papier of digitaal doet. Dit geeft u namelijk veel meer houvast dan een lijstje bijhouden in uw hoofd. De kans dat u iets vergeet, wordt zo gereduceerd tot vrijwel nul. 

2. Houd alles bij op één plek
Gebruik hoogstens twee media om uw taken en afspraken bij te houden. Schrijf uw afspraken bijvoorbeeld in uw (digitale) agenda en uw taken op een notitieblok of in uw telefoon. Zo kunt u zich concentreren op wat u te doen staat en hoeft u niet ook nog eens te onthouden waar u alles opgeslagen heeft. 

3. Zorg dat u uw lijst altijd bij u heeft
U kunt uw lijst niet effectief beheren als u die niet bij u heeft op op ieder gewenst moment op kunt roepen. U kunt dan meteen noteren welke taken erbij komen en welke u afgehandeld hebt. Als u iemand tijdens een afspraak belooft iets te doen en dat naderhand op wilt schrijven, is de kans aanwezig dat u dat vergeet. 

4. Update uw lijst continu
Als u dan toch besloten hebt een to-do lijst bij te houden en die ook altijd bij u hebt, schrijf dan ook alles op wat u zich voorneemt te gaan doen en schrap alles wat u afgerond heeft. Maak er een gewoonte van en voor u het weet gaat het vanzelf. 

5. Begin en eindig uw dag met uw lijst
Begin uw dag met een blik op uw to-do lijst van de vorige dag. Zijn er dingen die u nog niet gedaan heeft, verplaats ze dan naar uw to-do lijst van vandaag. Eindig uw dag eveneens met een evaluatie van uw lijst. Streep de dingen weg die u afgemaakt hebt en schrijf op wat u de volgende dag moet doen. Nu weet u de details van die taken nog, morgen bent u die misschien alweer vergeten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Multitasken is helemaal niet zo slim
 Zet niet meer dan vijf dingen to do op uw lijstje
 Apple en timemanagement: waar ligt de kracht?
 Twee manieren om uw werkdag te vereenvoudigen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10