Aandeelhouder heeft geen invloed op mission statement
18 januari 2011 -
Aandeelhouders hebben nauwelijks invloed op het mission statement van bedrijven. Uit onderzoek van KPMG onder de 200 grootste bedrijven ter wereld blijkt dat van de bedrijven die over een mission statement beschikken aandeelhouders en investeerders slechts in dertien procent van de gevallen een rol spelen bij de totstandkoming.
Van de onderzochte ondernemingen heeft bijna de helft haar missie op papier gezet. De bedrijven die een mission statement kennen, doen dat vooral om hun ambities kenbaar te maken, duidelijk te maken welke producten en diensten ze verlenen en om werknemers te motiveren. De bedrijven blijken hun ‘credo’ regelmatig aan te passen. Van de onderzochte bedrijven heeft bijna 40 procent haar mission statement het afgelopen jaar herzien en acht op de tien bedrijven heeft haar missie de afgelopen vijf jaar aangepast. Vooral wijzigingen in de doelstellingen en strategie van de onderneming vormen aanleiding om het mission statement aan te passen. Daarnaast heeft bijna twintig procent van de bedrijven haar missie als gevolg van de financiële crisis aangepast. Eén op de drie bedrijven evalueert het mission statement op regelmatige basis.
Opvallend gebrek
"Gezien het belang van een missiestatement als basis voor de strategie en cultuur van een onderneming is het bijzonder dat de helft van de ondernemingen geen missiestatement heeft," constateert Muel Kaptein, partner bij KPMG Integrity en hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit. Kaptein: "Juist nu de doelen en drijfveren van veel bedrijven de laatste jaren onder vuur hebben gelegen, is het zaak dat bedrijven zonder missie statement zich afvragen of zij wel zonder kunnen en dat bedrijven met een missie statement dit kritisch tegen het licht houden. Verder valt op dat bedrijven zeer wisselend hun missiestatement ontwikkelen en invoeren. In de helft van de ondernemingen doet de top het alleen, in de andere helft van de ondernemingen wordt het middenmanagement en de werkvloer erbij betrokken. In weinig gevallen worden klanten en aandeelhouders gevraagd naar hun ideeën. Door aandeelhouders meer te betrekken wordt een beroep gedaan op hun verantwoordelijkheid als eigenaren van de onderneming om de missie te steunen, een missie die vaak verder gaat dan het louter dienen van de aandeelhouder. Want slechts zes procent van de missies beschrijft de aandeelhouder als enige ultieme doelgroep van de onderneming."
Actieve communicatie
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat ruim de helft van de ondernemingen aangeeft haar missie statement actief te communiceren. De bedrijven doen dit onder meer via hun website, het jaarverslag en toespraken van het management. In minder dan twintig procent van de bedrijven wordt het missiestatement gecommuniceerd via de gedragscode, het functioneringsgesprek en trainingprogramma’s. Kaptein: "De communicatie van missiestatements is dan ook duidelijk voor verbetering vatbaar. Een missie levert pas resultaat op als deze gedragen wordt door iedereen in de organisatie en medewerkers betrokken worden bij de samenstelling van het ‘bedrijfscredo’. Iedere werknemer zou het mission statement eigenlijk paraat moet hebben. Immers, als een helder gemeenschappelijk doel ontbreekt, kan het met de onderneming alle kanten op gaan. Door de bedrijfsmissie goed en helder te communiceren worden niet alleen de medewerkers enthousiaster, maar krijgen stakeholders, zoals klanten, leveranciers en aandeelhouders, meer vertrouwen in de onderneming."
Maar het zit wel in het achterhoofd van degene die de mission statements maken (als die er al zijn). En de aandeelhouders moet je tevreden houden, dus ...
Niets mis mee, maar ben er dan wel ook zo eerlijk over.