zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale netwerken (nog) geen invloed op koopbeslissing

14 januari 2011 - Voor Nederlandse consumenten is internet verreweg het meest invloedrijke medium. Internet wordt vooral gebruikt voor onderzoeksdoeleinden om beslissingen te onderbouwen en te staven. Opvallend is dat sociale netwerken vooralsnog geen rol van betekenis spelen bij het nemen van (aankoop)beslissingen.


Dit blijkt uit onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat communicatiebureau Fleishman-Hillard jaarlijks internationaal uitvoert. De observatie dat sociale netwerken zoals Facebook nog geen belangrijke rol spelen bij consumentenbeslissingen is verklaarbaar: sociale netwerken dienen vooralsnog overwegend een ontspannings- en entertainmentfunctie waarbij merken hoogstens een faciliterende rol vervullen. "Met de toename van trends zoals social shopping waarbij sociale netwerken aanbevelingsfuncties zullen gaan integreren, zal de invloed van sociale netwerken op besluitvormingsprocessen waarschijnlijk sterk stijgen," zegt David Wolff, Associate Director Digital bij Fleishman-Hillard Amsterdam



Zoekmachines
Op dit moment spelen zoekmachines wel een essentiële rol bij besluitvorming. Vooral in beslissingen rondom luxe artikelen zoals consumenten-elektronica en reizen is internet dominant. 

Advies van anderen
Indien mensen afgaan op advies van anderen, dan is het vertrouwen in vrienden, familie en collega's enorm. Opvallend genoeg blijkt de meerderheid opinies van vreemden maar deels te vertrouwen terwijl de bruikbaarheid hiervan wel een stuk hoger ingeschat wordt. Daarop aansluitend is het vertrouwen in informatie afkomstig van gesponsorde of betaalde bloggers nihil. 

Twitter
Opvallend is dat consumenten over het algemeen weinig waarde hechten aan het traditionele 'zenden' van boodschappen door bedrijven via microblogs zoals Twitter. Het wordt pas relevant voor consumenten zelf als bedrijven rechtstreeks de conversatie met hen aangaan: dan wordt de inzet van dergelijke microblogs hoog gewaardeerd. Veel bedrijven lijken de kracht en mogelijkheden van dergelijke één op één communicatie nog te onderschatten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 Uitdagingen en gebruik van sociale media in cross-channel marketing
 Tien tips om sociale media slim in te zetten
 Sociale media nog lang niet volledig benut
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10