zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips om u te weren tegen politieke spelletjes

31 december 2010 - Sommige medewerkers en collega’s blijken ware ‘ratten’ en bedienen zich maar al te graag van destructieve politieke spelletjes om er zelf beter van te worden. Laat zien dat u niet voor niks de baas bent en krijg ze eronder met deze tips van Brisk Magazine.

1. Stel duidelijke doelstellingen op



2. Stel iedereen de benodigde middelen beschikbaar

3. Verminder de bureaucratie

4. Sta mislukkingen toe

5. Erken de belangen van uw werknemers

6. Bouw een groepje vertrouwelingen op 

Ga voor de complete checklist naar Briskmagazine.nl (eenmalige registratie verplicht).

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager houdt doorstroming talent vaak doelbewust tegen
 Vier tips om u effectief te mengen in de kantoorpolitiek
 Haantjesgedrag manager zit in de genen
 Kantoorrat gaat zich richten op relaties
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
31-12-2010
 | 
09:31 uur
Een heel kort en weinig zeggend artikeltje. Vooral de benoemde punten doen meer vragen rijzen dan ze beantwoorden. Als Project manager kom je altijd situaties tegen waar politiek een belangrijke rol speelt. Wat dat betreft heb je als extern manager altijd een extra stap te maken.

Waarom trekt men een extern manager aan terwijl men capaciteit genoeg intern blijkt/bleek te hebben? Een stelling die interim managers meer aanspreekt dan het artikel bijvoorbeeld.

1. Stel duidelijke doelstellingen op

Dit is een beetje als het intrappen van een open deur. Als er projectmatig geen heldere doelstellingen worden, of kunnen worden gedefinieerd, dan kun je wachten op kosten uitloop of veel erger, de weg naar een debacle.

2. Stel iedereen de benodigde middelen beschikbaar

Dit kan wel eens een lastige zijn. je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken. Buiten dat, soms moet er wel eens iets wijken voor een collectief doel. Deze stelling is m.i. veel te algemeen gesteld.

3. Verminder de bureaucratie

Ook dit is nu eenmaal een wederkerend onderdeel in alle projecten. Deze valt onder de op te stellen werkwijze. Ook een open deur dus.

4. Sta mislukkingen toe

Onder geen beding mag een projectmanager dit toestaan. Dat is namelijk ruimte geven aan de mogelijkheid dat je toestaat dat een [deel]project zou mogen falen. Je kunt hoogstens op een bepaalde manier met fouten of step outs om gaan, waarvan je overigens veel kunt incalculeren onder de noemer 'risico of onverwachte factoren' binnen de project beschrijving.

5. Erken de belangen van uw werknemers

Belangen van het individu in de projectsfeer is van ondergeschikt belang. Als die een rol spelen tijdens een project dan is daar in de voorfase iets niet goed gegaan. Consensus is een belangrijke voorwaarde voor het slagen van een project maar je mag er gevoegelijk van uit gaan dat er ook deelnemers zullen zijn die andere ideeën hebben. Je kunt als project manager zeker respect hebben voor die ideeen doch wanneer die een negatieve impact hebben op de verloop van een traject zal een manager in moeten grijpen. Uiteraard moet/mag er ruimte zijn voor verbeteringen door medewerkers aangedragen. Die kunnen dan juist weer wel heel belangrijk worden.

6. Bouw een groepje vertrouwelingen op

Van groot belang is de erkenning van de individuele medewerk[st]ers binnen een traject. Zij moeten het project mede dragen. Je zult als project manager er zorg voor moeten dragen dat er wederzijds respect en vertrouwen is. Een tip hier is er zorg voor te dragen dat een ieder zoveel mogelijk, binnen de gestelde kaders, vrijheid van bewegen en handelen krijgt om taken uit te kunnen voeren.

Dat getuigt van respect en op die manier kun je er zorg voor dragen dat taken goed op elkaar worden afgestemd.

Ik mis een bijzonder belangrijke.

7. Communicatie

In elk traject maakt Communicatie het meeste uit, soms zo niet Alles, waar het gaat om doelstellingen en consensus. Het is meer dan belangrijk de wijze van communicatie vast te leggen zonder dat die al te bureaucratisch word. In menig traject zien we de communicatie als factor of ondergesneeuwd, of leiden naar een vergadercultuur die goede project uitvoering in de weg staat.

Ik wens de lezer[es] een bijzonder voorspoedig en productief 2011.
Petra  |   | 
5-01-2011
 | 
08:44 uur
Ik ben het eens met deze reactie. Sta er geheel achter. Wel is het zo: Ga voor de complete checklist naar Briskmagazine.nl (eenmalige registratie verplicht).
Dus, de kritiek is m.i. juist, maar niet (geheel) terecht.
LF  |   | 
13-01-2011
 | 
18:41 uur
Beste mensen,
Ben het deels eens met de reacties die al geplaatst zijn. Echter: men ontkomt in iedere organisatie er niet aan dat er wel degelijk politieke spelletjes worden gespeeld!
Afgezien het feit of dit productief kan worden benoemd is maar de twijfel. Zoals in het artikel aangegeven wordt men als het ware een mes in de rug gestoken van juist van die mensen waarvan men het niet had verwacht.
Ik heb diverse ervaringen met deze mensen meegemaakt. Een goed boek om je hier o.a. tegen te weren is niet alleen : ''Hoe vang ik een rat?'' Maar zeker ook het vervolg: ''Hoe wordt ik een rat?''
Het laatste niet in de trant om er daadwerkelijk een te worden maar wel de spelletjes van je ''trouwe'' collega te herkennen. Mijn ervaringen tot nu toe zijn dat deze mensen zichzelf altijd zijn tegengekomen en dachten over de rug om van een ander of hun directe collega op één of andere wijze hogerop te komen? In de praktijk kom ik dit ook maar zelden tegen dat dit hen lukt, vaak hebben zij zichzelf uit de organisatie gewerkt. Dit kan kort of soms lang duren.
Mijn andere ervaringen zijn: Communicatie.
Van wezenlijk belang in welke organisatie dan ook. Zelfs docenten communicatie waarvan ik meerdere trainingen van heb mogen ontvangen gaven ook aan dat voor 80% van de gevallen de problemen worden veroorzaakt door niet efficient te communiceren. Mensen wees op uw hoede wanneer men u aangeeft dat er efficient wordt gecommuniceerd? In de praktijk kan dit nog wel eens anders uitpakken!

Met vr. gr
F. van de Weg

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10