zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf technische voorspellingen voor de komende jaren

24 december 2010 - Uit onderzoek in opdracht van Progress Software blijkt dat veertien procent van de topbestuurders een sterk economisch herstel verwacht in 2011. Onderzoeksbureau Vanson Bourne hield onderzoek onder 300 beslissingnemers bij organisaties in Europa - waaronder in Nederland en België - en vroeg naar hun visie op de toekomst op het gebied van IT, sales en innovatie.


De resultaten wijzen verder uit dat 36 procent van de respondenten denkt dat het aanzienlijk zwaarder wordt om beter te presteren met minder middelen. Toch geeft 72 procent aan dat ze momenteel investeren in technologie als voorbereiding op economisch herstel. 



Jaar van verandering
"2011 wordt een periode van verandering voor organisaties die de efficiency en flexibiliteit willen vergroten om zo te overleven en de klanttevredenheid te verbeteren," zegt Dr, John Bates, CTO bij Progress Software. "Organisaties realiseren zich dat het herstel eraan zit te komen, maar in de meeste gevallen gaat het nog erg moeizaam. Technologie is de manier om organisaties hierbij te helpen. Van de ondervraagden zegt 68 procent dat in 2011 meer investeringen in technologie wenselijk zijn." 

Vijf voorspellingen
Op basis van de onderzoeksresultaten en de feedback van klanten, heeft John Bates technologische voorspellingen geformuleerd voor het komende jaar en de jaren daarna. 

1. De noodzaak van dynamische bedrijfsprocessen
Slechts elf procent van de ondervraagde beslissingnemers is momenteel in staat om hun bedrijfsprocessen aan te passen direct wanneer dit nodig is. Toch wordt het wenselijk gevonden om processen snel aan te kunnen passen. Zo geeft 62 procent aan dat dit de klantenservice aanzienlijk zou verbeteren en 42 procent zegt dat het voor kostenbesparingen zou zorgen. In 2011 zullen organisaties nieuwe technologieën inzetten om de flexibiliteit en wendbaarheid te vergroten. Real-time bedrijfsprocessen die snel kunnen worden aangepast, worden voor de bedrijven essentieel om te overleven. 

2. Zakelijk gebruik van sociale netwerken
Organisaties willen steeds beter tegemoet komen aan de behoeften van klanten. Sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en LinkedIn spelen hierbij een belangrijke rol en betekenen het begin van het einde van e-mail, zoals we het nu gebruiken. Continue verbetering van bedrijfsprocessen gericht op onderdelen als klantenservice worden steeds belangrijker. Zo is 62 procent van de beslissingnemers van mening dat het direct kunnen wijzigen van processen de dienstverlening zou verbeteren. Klantsentimenten kunnen direct worden doorgevoerd naar een intern sociale netwerken zodat klanten snel geholpen kunnen worden en de kwaliteit van producten en dienstverlening wordt verbeterd. 

3. De evolutie van datasilo-applicaties naar unified real-time inzicht
Bijna 90 procent van de respondenten stelt dat het in real-time kunnen reageren op kansen en bedreigingen belangrijk of zeer belangrijk is. Bovendien zegt 50 procent van de respondenten dat de hoeveelheid informatie voor beslissingnemers aanzienlijk is gestegen. Echter, veel managers blijven keuzes maken op basis van onderbuikgevoel. Dit doordat historische bedrijfsgegevens ontbreken en informatie zich verspreid binnen de organisatie bevindt. Zo gebruiken applicaties vaak ieder een eigen Graphical User Interface (GUI) om data inzichtelijk te maken. Daardoor beschikken ze niet over het real-time inzicht in hun bedrijfsprocessen. 2011 is het begin van een nieuw tijdperk met nieuwe technieken die worden ingezet om volledig inzicht te krijgen in bedrijfsprocessen en andere belangrijke gebeurtenissen die de business beïnvloeden. Bovendien zullen steeds meer bedrijven bepaalde beslissingen gaan automatiseren. Ook dit moet worden ondersteund door diezelfde business interface. 

4. Breder uitrollen van locatiegebaseerde diensten
Het gebruik maken van locatie als extra dimensie in de dienstverlening zal in 2011 een belangrijk onderdeel worden in het vergroten van de omzet en het versterken van de positie tegenover concurrenten. Slechts 59 procent van de organisaties geeft aan dat ze de mogelijkheid hebben om aan up- of cross selling te doen. Data over locaties biedt de mogelijkheid om het aanbod af te stemmen op de locatie. Bedrijven zullen steeds meer technologieën uitrollen die het mogelijk maken om informatie over locatie in relatie tot gebruikers te monitoren. 

5. Nieuw niveau van process intelligence in de cloud
In 2011 zal cloud computing een belangrijkere rol krijgen in het vergroten van wendbaarheid en inzicht. Nieuwe diensten zullen beslissingnemers de mogelijkheid bieden om bedrijfsprocessen te modeleren, uit te rollen en zo het inzicht te vergroten in processen binnen de cloud. 

Betere customer experience
"Organisaties die deze trends omarmen zullen de concurrentie voor zijn in 2011", vervolgt John Bates. "85 procent van de organisaties stelt dat het verbeteren van de customer experience een belangrijke focus wordt voor 2011. Beslissingnemers hebben een responsieve en intelligente aanpak voor customer experience bovenaan hun lijstje staan. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om bedrijfsprocessen direct aan te kunnen passen om zo de business continu te verbeteren."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes trends voor het komende decennium
 Ict in 2010: netbooks, cloud en iPad
 Tien tips tegen technostress
 Bedrijven slecht voorbereid op nieuwe IT-risico's
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
24-12-2010
 | 
10:24 uur
Prachtige cliffhanger doch ik hang er soms graag even contra tegen aan.

Voor 2011?

Simplificatie

De kracht heeft hem altijd in de eenvoud gezeten, een wetmatigheid die des te harder op gaat binnen de wereld van de IT. Nieuw wil niet altijd zeggen beter en ik hoop at menig manager zich dat dan ook ter dege wil realiseren.

Communicatie

Communicatie is nog steeds een zorgenkind binnen de IT vs het gebruikers segment. Daar kan nog steeds enorme winst worden gehaald waar het gaat om beter begrip en gebruik van de IT.

Reduceer

IT heeft altijd gestaan voor verhoging van productie enerzijds, reductie anderzijds. Helaas was het voorbije decennium het net even andersom. De crisis is een goede maat geweest aan te tonen dat het met minder ook heel goed kan.

Dat wil zeggen dat er geen bedrijven zijn omgevallen omdat er in de It is gesneden of een status quo gehandhaafd. Daar zit hem dan ook een goede verdeel sleutel om naar kosten reductie te kijken.

Cloud technologie

Ik heb vanaf het begin gewaarschuwd deze techniek voorlopig te laten voor wat het is. Wanneer met cloud zou willen implementeren is dat het besten binnen het eigen afgeschermde intranet.

IT en Security

Men hyped het 'nieuwe werken' iets wat als concept geenszins nieuw is. Het is een opmaat om te zien of de productiviteit kan worden gehandhaafd nu de druk toeneemt door toenemende uittreding.

Werken op afstand wordt niet als ideaal gezien of beschouwd maar kan deels een toegevoegde waarde hebben om bijvoorbeeld files te omzeilen en productief te blijven.

Wellicht verder te gaan nadenken over een verbeterd gebruik van encryption technology en een duidelijker inrichting van mobiel werkplek?

Back up

Het kan niet vaak genoeg worden gepropageerd. Het maken van back ups, op elk niveau, zou mandetoir moeten zijn. Dit is gewoon een routinematige discipline die geen extra investering kost doch tussen de oren zit.

Op dienst verlenend niveau zie je nog steeds het nodige mis gaan waar het back ups van klanten betreft. Klanten zouden op hun beurt een scenario in het leven moeten roepen back ups te testen periodiek.

CITO

Organisaties moeten meer nog dan voorheen gaan nadenken over de aanstelling van een Corporate IT officer. IT is namelijk al lang niet meer ondersteunend maar strategisch. Deze CITO zou dat als propaganda in e portefeuille moeten krijgen.

In 2011 zullen we te maken krijgen met een toename van uittreden, iets wat oog en zorg verdient. Het goed bemensen van posten en investeringen zal grotere moeite vergen.

IJken

Wellicht dat periodieke ijken van de totale stand van zaken van IT binnen de organisatie
een noodzaak is. Wil je besparen moet je stroomlijnen en dat gebeurd soms nog veel te weinig.

Ik wens alle IT-ers, dienstverleners en afnemers een bijzonder voorspoedig 2011

Rene Civile
Rotterdam

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10