zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfscultuur belangrijkste oorzaak falen Agile project

3 december 2010 - De bestaande bedrijfscultuur is de belangrijkste oorzaak van falende Agile projecten. Dit blijkt uit onderzoek van Xebia onder bedrijven die de Agile manier van werken hebben ingevoerd. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat de bedrijfscultuur haaks staat op de kernwaarden van Agile en dat dit een belangrijke oorzaak is voor een onsuccesvol Agile project.

Agile is een kortcyclische manier van samenwerken tussen business en ICT-domeinen. De door veel bedrijven gebruikte ‘waterval methode’ zorgt juist voor een strikte scheiding in functie en processen. Agile betekent een heel nieuwe manier van samenwerken en kent andere overlegstructuren. De overgang van de 'oude' naar deze nieuwe cultuur is een niet te onderschatten proces. 



Verantwoordelijkheid en plezier
"Agile is een manier van werken die gepassioneerde en getalenteerde mensen aantrekt. Onder andere door de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf te leggen, brengt het plezier in werken naar een hoger niveau en zijn de resultaten vele malen beter. Maar Agile werken gaat altijd gepaard met een cultuurverandering," licht Marcel van Benthem, Manager Agile Consulting & Training bij Xebia de onderzoeksresultaten toe. "Weerstand is er altijd bij een cultuurverandering en een succesvolle cultuurverandering is daardoor niet eenvoudig door te voeren. Het is dan ook niet verrassend dat dit duidelijk uit het onderzoek naar voren komt. Men heeft vaak wel de wil om de cultuur te veranderen alleen verzand men snel in oude gewoonten. Een succesvolle invoering van Agile valt of staat met een succesvolle borging van deze nieuwe werkmentaliteit ofwel cultuur. Vooraf in kaart brengen en benoemen van bestaande cultuurelementen die in de omslag naar agility vooral versterkt en/of verzwakt moeten worden om tot de gewenste cultuur te komen, zijn de eerste stappen in een succesvol veranderingsproces." 

Hoge betrokkenheid
Agile is een effectieve en flexibele methode die uitgaat van een iteratief ontwikkelproces, waarbij de betrokkenheid van ontwikkelaars en gebruikers groot is. De methode focust zich op realisatie van waarde. Hiermee verkort het de time-to-market, verlaagt het de kosten en maakt deze beter beheersbaar.  Het onderzoek wordt gepresenteerd op het Xebia Agile Event op 8 december aanstaande en is vanaf dan ook online beschikbaar.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cloud: vooral om time-to-market en kosten te beperken
 Succes ICT-projecten stijgt, tevredenheid daalt
 Goed contract is voorwaarde welslagen IT-project
 ICT-projecten scoren steeds beter
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
3-12-2010
 | 
07:07 uur
Het artikel stelt het slechts ten dele juist. Het is niet alleen de bedrijfscultuur die soms tegenwerkt. Het feit dat dit als 'hanger' hier word neergezet is jammer. Het zou ook kunnen zijn dat agile als methodiek wellicht niet zo 'scalable' is waardoor er zaken in transitie niet helemaal verlopen zoals beoogt.

Vanuit een IT programma management point of view zal men eerst weer eens terug naar de basics van IT moeten om te begrijpen hoe processen moeten worden opgezet en ingeregeld. it gebeurd nog steeds niet voldoende, ook al roept men vaak van wel.

Om dan te maken te krijgen met een 'nieuwe' methodiek kan het maken dat die nieuwe methodiek het niet haalt, met alle gevolgen van dien. Het kan heel goed zijn dat agile een prettige 'nieuwe' manier van werken is maar dat men niet beseft hoe rigide en lineair de IT als discipline en materie functioneert.

Jammer dan te lezen dat men falen dan aan bedrijfscultuur ophangt.
Edwin  |   | 
3-12-2010
 | 
07:48 uur
Mensen willen veranderen maar niet veranderd worden. Hierarchisch (re)organiseren werkt niet. Organisch organiseren is dynamisch. Aanpassingsvermogen zit in het concept ingebakken. Check maar eens hoe veranderlijk Organisaties 3.0 als Finext zijn. Ook op hetr gebied van cultuur.
Marcel van Benthem (Xebia)  |   | 
6-12-2010
 | 
17:36 uur
Hi Civile,

Bedrijfscultuur is zeker niet de enige reden/oorzaak indien Agile mocht falen inderdaad. Vele factoren zijn van belang maar bedrijfscultuur is wel de meest prangende. Zo is het door jou genoemde 'basic' IT vakmanschap ook van wezenlijk belang en veelal een onderschatte factor. Op woensdag 8 december a.s. presenteren wij de resultaten van dit eerste Nederlandse Agile Survey en zullen meer factoren aan bod komen. Deze bijeenkomst is kostenloos bij te wonen, inschrijven is wel noodzakelijk en kan nog tot dinsdagavond 7 december via www.agilesurvey.org
Civile  |   | 
7-12-2010
 | 
09:08 uur
Beste Marcel,

Eens. de reden dat ik IT benoemde is omdat ik daar zelf uit voort kom en wat dat betreft mijn stelling even zo zeer op zal gaan als voor andere disciplines. Als je er weinig tot geen binding mee hebt, loop je zeker tegen zaken aan.

Ik had zeker de tijd en moeite willen nemen in te schrijven doch door drukte zal ik die zeker niet gaan halen. Niettemin de interesse is gewekt en me dunkt andere mogelijkheden om op de hoogte te worden gehouden? :O)

Succes.
Marcel van Benthem (Xebia)  |   | 
7-12-2010
 | 
10:10 uur
Goedenmorgen Civile,

Uiteraard zijn de resultaten na de presentatie woensdagavond a.s. beschikbaar als gratis download via onze website www.agilesurvey.org.
Deze zullen in de loop van donderdag 9 december op de site worden gezet. En dat 'basic' IT vakmanschap staat niet voor niets tussen quotes. Dat is helemaal niet zo eenvoudig en vanzelfsprekend namelijk...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10