zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek

1 december 2010 - Ze komen er weer aan en ook zult er hoogstwarschijnlijk aan moeten geloven: beoordelingsgesprekken voeren met uw team. Geen gemakkelijke opgave, maar met deze tips van Brisk Magazine slaat u zich er ook dit jaar goed door heen.


1. Bereid u voor


Bedenk van tevoren wat u wilt bespreken, wat u gaat zeggen en hoe u dat gaat zeggen. Een goede voorbereiding is het halve werk.

2. Begin met de positieve aspecten
Het is heel belangrijk om de sterke kanten van uw medewerker meteen ter sprake te brengen. Aangezien de meeste mensen veel belang hechten aan baanzekerheid, moet u meteen duidelijk maken hoe waardevol uw werknemer is voor uw onderneming. Is de angst voor ontslag eenmaal weg, dan is de werknemr de rest van het gesprek veel relaxter en opener.

3. Wees niet te confronterend
Val uw medewerker niet (persoonlijk) aan. Bespreek de werkprestaties, niet de persoon.

4. Spreek in begrijpelijke termen
Gebruik geen veel te moeilijke woorden of ingewikkelde termen. Uw werknemer is een mens, geen computer!

5. Wees consistent
Voer ieder gesprek op dezelfde manier. Vertel toppers wat ze goed gedaan hebben, vertel zwakkeren wat beter kan. Evalueer de werkzaamheden op basis van meetbare criteria, zowel in kwalitatieve als kwantitatieve termen. Laat ook de werkhouding, de bereidheid anderen te helpen en de manier waarop uw medewerker omgaat met zijn collega’s niet buiten beschouwing.

6. Maak er tweerichtingsverkeer van
Een effectief beoordelingsgesprek is een interactieve discussie met een open agenda. Vraag de ander naar zijn ideeën en input. Op deze manier geeft u uw medewerker het gevoel dat u zijn mening waardeert. Het beoordelingsgesprek moet mensen tevens de kans geven te vertellen waar ze mee zitten en waar ze tegenaan lopen.

7. Bespreek dingen die uw medewerker aangaan
Aangezien werktevredenheid in grote mate van invloed is op de inzet van mensen moet u zeker niet nalaten zaken te bespreken die belangrijk zijn voor uw teamleden.

8. Bespreek de balans tussen werk en privé
Het beoordelingsgesprek is een goed moment om te laten merken dat u het belangrijk vindt dat uw medeewerker lekker in zijn vel zit en dus werk en privé goed kan combineren. Bespreek manieren om de balans eventueel te verbeteren. Ook is het gesprek de ideale gelegenheid om de doorgroeimogelijkheden en promotiekansen te bespreken.

9. Luister goed
Luister actief. Let goed op verbale en non-verbale signalen en spring erop in.

10. Beoordeel regelmatig
Beschouw beoordelingsgesprekken als manieren om de motivatie en productiviteit te handhaven en te verbeteren. Door ze regelmatig te voeren, voorkomt u dat u medewerkers alleen op het matje hoeft te roepen als er iets mis gaat en kunt u sneller bijsturen indien nodig.


Bron: Brisk Magazine
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
 Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
 Een inclusieve werkplek: vier tips om de volgende stappen te zetten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips voor een goed functioneringsgesprek
 Crisis leidt tot kritisch functioneringsgesprek
 Heeft beoordelen eigenlijk wel zin?
 Prestatieloon staat of valt met goed beoordelingssysteem
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Tips voor een veilige werkplek, ook tijdens de vakantieperiode
Vier tips voor meer werknemersbetrokkenheid in de zorg in tijden van hybride werken
Bedrijven worstelen met innoveren omdat ze data niet effectief kunnen gebruiken
Toptalent aantrekken en behouden met een ‘employee first’ bedrijfscultuur
Wekelijkse aantal cyberaanvallen wereldwijd gestegen met 32 procent
De grootste frustraties en uitdagingen voor IT-systeembeheerders
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
meer top 10