zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om samen te werken met de vijand

26 november 2010 - Relaties op de werkvloer zijn niet altijd pais en vree. Soms moet u samenwerken met iemand die u niet uit kunt staan. Mike Leibling geeft op Management Today tien tips om uw hoofd koel en de werkrelatie zo harmonieus mogelijk te houden.

1. Houd het 100 procent professioneel


Spreek met elkaar af dat u uw persoonlijke kwesties erbuiten laat. U heeft dezelfde doelen, dus richt u beiden (of allemaal) daar op. 

2. Zie de vijand niet langer als ‘de vijand’
Door slecht over mensen te denken, gaat u er nog slechter over denken. Bovendien is het slecht voor uw innerlijke rust. Probeer in neutrale termen over deze personen te denken, zie ze als mensen net als alle anderen wiens manier van werken of gedrag toevallig net iets moeilijker te doorgronden is. 

3. Zoek manieren om hun vijandigheid te neutraliseren
Deze strategie is meestal effectief: neem de verantwoordelijkheid en vraag om samen tot een oplossing te komen. Vraag aan de ander wat u zelf kunt doen of zeggen om de situatie te verbeteren. Dit kan ook via de e-mail, dat is minder confronterend en geeft de ander de tijd om rustig na te denken. Geef die tijd ook. 

4. Wacht niet af
Niet alles komt vanzelf goed. Dat is een van de grootste dooddoeners aller tijden. Ziet u een patroon, wacht dan niet af maar kom in actie en kijk of het te doorbreken valt. 

5. Praat met anderen
Vraag mensen die u beiden kennen of juist helemaal niets weten van de situatie om input. Misschien hebben zij een goed idee. Bijkomend voordeel: u voelt zich minder alleen in de vervelende situatie. 

6. Probeer een andere benadering
Blijkt uw eerste benadering niet te werken, blijf die dan niet herhalen maar probeer iets geheel anders. Het tegenovergestelde bijvoorbeeld. Heeft u de ander de eerste keer uitgenodigd op uw kantoor, spreek hem dan de volgende keer aan als u hem tegenkomt op de gang. Dit is informeler en wellicht kunt u de kwestie zo op een iets luchtigere manier bespreken. (Heeft u het eerst luchtig geprobeerd, dan  kan een formele benadering weer openingen bieden.)

7. Vat het niet persoonlijk op
De ander speelt misschien op de man, maar dan nog is er geen reden het probleem persoonlijk op te vatten. Blijf focussen op uw gezamenlijke doelen. 

8. Ga rechtop zitten
Zit of sta rechtop en neem een zelfverzekerde houding aan. Doe desnoods of u een journalist bent die feiten noteert en alle emoties erbuiten laat. Niemand kan overtuigend zeggen dat hij gebukt gaat onder de situatie als hij rechtop staat. Probeer maar eens.

9. Doe een beroep op het beleid
Als u het gevoel heeft dat u gepest wordt, wordt u ook gepest. Of dit nu de bedoeling van uw tegenstander is of niet. Kijk of uw onderneming een beleid op dit gebied heeft, helemaal als de pester een leidinggevende is. Vraag hulp aan uw collega’s en eigen leidinggevende. Is er geen beleid, maak dan kenbaar dat dit hard nodig is omdat u zich nu in een situatie bevindt die dat vereist. Is uw leidinggevende de pester dan zal hij ofwel schrikken dat u zich zo voelt (als dit niet zijn bedoeling was), of tenminste weten dat de kwestie nu op tafel ligt. Hoe dan ook, er wordt nu iets gedaan en dat is een goed begin. 

10. Denk na over een andere baan
Goed, dit is de laatste optie en heeft grote consequenties, maar denk eens aan de stress die u zichzelf bespaart. Het kan een enorme opluchting zijn om toe te geven dat u niet op uw plek zit en nooit gelukkig zult worden in uw huidige bedrijf. Dat is geen schande. Al doende leert men.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwelijke carrièrejagers gunnen elkaar licht in de ogen niet
 Vijf tips om conflicten ten goede te keren
 Niet-escalerende conflicten vormen de basis voor groei
 Nederlander neemt conflict voor lief
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10