zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Advies wordt met name gevraagd aan collega

5 november 2010 - Ondanks hun wijdvertakte netwerken, gaan professionals voor het inwinnen van advies vooral naar directe collega's. Zelfs vakgenoten bij andere organisaties worden vrijwel nooit geconsulteerd. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de structuur en dynamiek van sociale netwerken van professionals.


De studie is op verzoek van Bureau Zuidema uitgevoerd door de leerstoel Strategisch Talent Management van Nyenrode Business Universiteit, onder leiding van professor Lidewey van der Sluis. 



Professioneel advies
De adviezen die deze hoogopgeleide professionals in de zakelijke dienstverlening aan directe collega's vragen, zijn vooral professioneel en werkgerelateerd. Bij moeilijke beslissingen legt hij in de eerste plaats vooral contact met de direct leidinggevende. 

Vrienden
Het onderzoek is uitgevoerd onder een dwarsdoorsnede van de arbeidspopulatie. Er werden daarin drie generaties vertegenwoordigd: babyboomers, generatie X en generatie Y. Generatie Y (30 - minners) bleek voor professioneel advies en moeilijke beslissingen eerst naar collega's te gaan en dan naar vrienden. De oudere generaties stappen voor professioneel advies eerder af op hun collega's of leidinggevenden. Dit betekent dat jongere werknemers hun vrienden bij hun werk en loopbaan betrekken en ouderen niet, of in elk geval minder. Voor specifieke werk gerelateerde problemen gaan alle professionals hoofdzakelijk naar collega's en leidinggevenden. Vriendennetwerken spelen in deze organisatiespecifieke situaties (nog) geen rol van betekenis. 

Sociale media
Voor het onderzoek werden de gegevens van in totaal 372 respondenten gebruikt, verdeeld over tien verschillende dienstverlenende profit-organisaties. De resultaten geven inzicht in de invloed van werk-gerelateerde social media, zoals LinkedIn en Twitter. Daarnaast bevestigen zij de relevantie van interne collegiale offline netwerken voor de ontwikkeling en effectiviteit van professionals. Organisaties zouden bij het zoeken naar talent op de arbeidsmarkt daarom aandacht moeten besteden aan het bouwen en onderhouden van beide typen communities van professionals. 

Leidinggevende
Bovendien komt de leidinggevende in het onderzoek naar voren als iemand die professionals zinvol zou kunnen adviseren over werkgerelateerde keuzes en besluitvormingsprocessen. Aan deze eigenschap zouden toekomstige managers en leidinggevenden dus moeten voldoen.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Bumperklevers en smartphonegebruik bron van ergernis
 Versleutelen van WAN-verbinding gebeurt te vaak niet
 Is drukwerk de sleutel naar succes in het reclamegeweld tijdens de feestdagen?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketeer mist kennis van online marketing
 Winst stijgt aanzienlijk met betrokken werknemers
 Bent u een conversationalist op LinkedIn?
 Hoe gebruikt u LinkedIn optimaal?
 
 
reacties
 
Ronald  |   | 
8-11-2010
 | 
11:37 uur
Onze ervaring is dat als er een goed platform word gecreŽerd dat wordt gedragen door haar gebruikers, professionals ook nu al advies vragen en ervaringen delen met vakgenoten.
Zilvervis  |   | 
21-11-2010
 | 
22:57 uur
In essentie is netwerken vrienden maken, zegt bestuurder Walther Kok in het interview dat ik herpubliceerde op mijn blog. Dat geldt evengoed voor online als voor offline, lijkt me.
Ergens moet er een offline equivalent zijn, anders blijven contacten ook letterlijk in de lucht hangen. En hoe deed je dat ook al weer, vrienden maken? Lees:
(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
reacties
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken (1) 
Sligro rondt overname Horeca Totaal Sluis af (1) 
Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart (1) 
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers (1) 
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
top10
Tijdsregistratie op het werk: Nederland meest digitale leerling van de klas
Vrouwelijke professionals en leidinggevenden weinig zelfverzekerd
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
70 procent financiŽle professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie
Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond
HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risicoís bij gebruik van SaaS-oplossingen
De grootste cyberdreigingen voor de financiŽle sector in 2020
Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk
meer top 10