zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

UWV begeleidt fors meer werkzoekenden naar werk

29 oktober 2010 - UWV heeft in de eerste acht maanden van dit jaar bijna 220.000 mensen naar een baan begeleid, ruim 35 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd steeg de klanttevredenheid. Dit staat in het Achtmaandenverslag dat UWV aan minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft gestuurd.

Ondanks het nog broze herstel op de arbeidsmarkt heeft UWV veel meer werkzoekenden naar werk begeleid dan vorig jaar. Tot en met augustus dit jaar vonden 212.400 werkzoekenden en 5.700 arbeidsongeschikten een baan. Dit is aanzienlijk meer dan in dezelfde periode vorig jaar toen 160.000 mensen werk vonden. Mede door extra inspanningen van UWV en gemeenten om de jeugdwerkloosheid te bestrijden, vonden 49.000 jongeren werk, waarvan 35.500 met een WW- uitkering. Via de mobiliteitscentra konden tot nu toe dit jaar 7.700 mensen van werk naar werk worden begeleid, zonder dat zij een beroep hoefden te doen op een uitkering. 



Participatieplan voor Wajongers
Op 1 januari 2010 werd de nieuwe Wet Wajong van kracht. Uitgangspunt van de regeling zijn de participatiemogelijkheden van jonggehandicapten. In de eerste acht maanden van dit jaar gaf UWV 8.200 beschikkingen af voor de nieuwe Wajong. Bij zestig procent werd de aanvraag toegekend. Voor het merendeel van de toekenningen geldt dat UWV samen met de Wajonger een participatieplan opstelt. Een klein deel van de beoordeelden is volledig en duurzaam arbeidsongeschikt. Eind 2009 zijn daarnaast veel aanvragen ingediend voor de oude Wajong. Voor een groot deel van deze aanvragen geldt dat ze dit jaar tot een beschikking leiden. Tot en met augustus gaf UWV in totaal 7.700 beschikkingen af op basis van de oude Wajong.
In de eerste acht maanden van 2010 gingen 1.800 Wajongers aan het werk, waarvan 1.000 met een dienstverband van twaalf maanden of meer. UWV heeft dit jaar dertig regionale werkgeversservicepunten Wajong ingericht waar werkgevers terecht kunnen met vragen over de Wajong. Vanuit de servicepunten worden ook afspraken gemaakt met grote werkgevers over het aan het werk helpen van jonggehandicapten. 

Klanttevredenheid gestegen
De klanttevredenheid onder werknemers en uitkeringsgerechtigden is in de eerste acht maanden van dit jaar gestegen naar een 7,1. In 2009 waardeerden klanten de dienstverlening van UWV met een 6,9. De waardering van werkgevers steeg dit jaar met tweetiende naar een 6,1. UWV ontving tot nu toe dit jaar 7.000 klachten, 300 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. UWV lost steeds meer klachten direct op met klanten. Het in gang zetten van een formele klachtprocedure kan dan worden vermeden.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkloosheid daalt licht
 Werkloze vaak aan de slag in andere sector
 Werkzoekende niet optimistisch over kansen
 Nieuwe baan vinden valt werkzoekende behoorlijk tegen
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
1-11-2010
 | 
09:00 uur
Wat leuk dat het UWV dit naar de minister Kamp kan sturen. Het lijkt heel wat, maar is dit wel zo.
Hoeveel ouderen boven de 55 jaar zijn aan het werk geholpen, want er is geen geld meer voor begeleiding of voor een re-integratiebureau, dit wordt hier in Zeeuws Vlaanderen aan de mensen medegedeeld. Vanuit Werkbedrijf is de enige ondersteuning zo af en toe het toezenden van een vacature en daar stopt het dan.
Dus denkelijk zijn het doelgroepen waar de maatschappij om zit te springen, want ouderen worden bij voorbaat (mits ze niet over heel specialistische kennis beschikken) met de vriendelijke woorden “u past helaas niet in ons profiel” of “helaas is de functie vervuld” , waarna je nog weken de vacature ziet staan op internet.
Dus dit soort rapporten, geschreven om de minister te behagen, zijn niet betrouwbaar daar er niets over in staat hoeveel mensen in welke leeftijdgroep echt door het UWV aan het werk worden geholpen.
Tevens voor de Wajongers jullie toekomst wordt nog slechter door de nieuwe maatregelen van het kabinet, misschien iets voor het UWV om mijn twijfels over hun prestaties mee op te krikken.
Richard  |   | 
1-11-2010
 | 
12:18 uur
Het UWV en het UWVwerkbedrijf moet volledig op de schop. Roep ik al jaren. Het is een instituut dat 10 jaar achterloopt. Ik reageer op een vacaturemail van het UWV, geen enkele reactie... en dan willen ze dat je alles accepteert. Ik bel naar het UWV, vanwege technische storing geen hulp vandaag. Dat is nu 1 november. Documenten via werkmap uploaden naar je Werkcoach niet mogelijk vanwege technische storing. Ze betalen de uitkering op de 31ste van de maand of in de nieuwe maand, terwijl alle lasten al eerder worden afgeschreven. Dat is toch niet klantvriendelijk. We stressen(mijn partner ook) om dit soort dingen. Ook in de Randstad geen IROtrajecten meer, geen geld wordt er gezegd. De sollicitatietraining is een in elkaar geflanst liflafje van twee werkcoachjes, die niet verder komen dan, 'ja jij moet het hebben van proefplaatsing, ze moeten het je gunnen he.' Het is genant. Iedere baan wordt immers gegund, ik ben daar geen uitzondering in. Ga eens voor de lol banen zoeken via werk.nl. Dat systeem is niet meer van deze tijd.
C. Sikken  |   | 
2-11-2010
 | 
09:39 uur
Helemaal eens met Ron. Hoeveel van die 220.000 hebben geheel op eigen kracht een baan gevonden? En hoeveel door aantoonbare bemoeienis van het UWV.
Het UWV moet inderdaad op de schop en zich herbezinnen op hun aanpak van ondersteuning werkzoekende en ondersteuning van kleine werkgevers die personeel zoeken.
Jochem  |   | 
4-11-2010
 | 
01:26 uur
Het feit dat ze zogenaamd meer mensen aan een baan hebben geholpen vergeleken met vorig jaar is te wijten aan het verschil in de hoeveelheid werkzoekenden.
R.R.  |   | 
5-11-2010
 | 
07:44 uur
De cijfers die het UWV aan minister Kamp heeft gezonden zijn cijfers die erg geflatteerd zijn. De Werkbedrijven van het UWV moeten er hoofdzakelijk op gericht zijn om moeilijk te bemiddelen werkzoekenden aan een baan te helpen. Ook ouderen van 50 jaar en ouder behoren inmiddels tot deze moeilijk bemiddelbare doelgroep. Helaas heeft het UWV er alleen baat bij om goed te moeten scoren. Men begeleidt hoofdzakelijk jonge en goed opgeleide (beginnende werknemers) naar werk. M.i. is dit ook weer een onderdeel van het verkeerde beleid wat het UWV de afgelopen jaren (na fusering) heeft ingezet.Er moeten komend jaar ca. 2000 fte. het UWV gaan verlaten, veelal contractanten die voor de toestroom WW aanvragen zijn binnengehaald. Helaas geeft dit aantal ook weer, dat vaste krachten geen baanzekerheid meer hebben. Hetzelfde UWV bedient zich nog steeds van overbetaalde externe krachten. Deze externen leggen beslag op een groot deel van de door de minister ter beschikking gestelde financiën. Zelfs medewerkers die al tientallen jaren voor het UWV en haar rechtsvoorgangers hebben gewerkt zijn niet veilig voor de perikelingen van deze oubollige top-down organisatie. Een organisatie die doet voorkomen alsof zij wil veranderen en wil vernieuwen. Helaas. Niets is minderwaar. Er zijn binnen de UWV organisatie teveel ''vastgeroeste'' managers die niet kunnen en niet willen veranderen. Het is immers niet voor iedereen weggelegd om je oprecht met je personeel bezig te houden. Iets wat de moderne manager toch zeker in zijn rugzak moet hebben. De tijd van...ik bepaal...en zo zal het gebeuren is passé. Goedwillende en vernieuwende managers die de klant en de medewerker centraal stellen, worden uit de organisatie geweerd en komen; zelfs na 30 jaar; niet meer aan de bak. Solliciteren op beschikbare interne vacatures heeft geen enkele zin. Zelfs met een flinke hoeveelheid goede beoordelingen en kwalificaties worden zij aan de kant gezet. Zij; die de kennis hebben; worden keihard afgeserveerd. In beperkte schaal lijkt e.e.a. op France Telecom, waar het hogere (vaak ingehuurde of vastgeroeste) management de meest ongenuanceerde beslissingen neemt en de menselijke maat in communicatie bewust wil vergeten. Het zou het UWV sieren als zij alle externen met onmiddellijke ingang van de loonlijst gaan verwijderen. Vastgeroeste managers die niet kunnen of willen veranderen zullen omwille van de klant en de medewerkers op zoek moeten naar andere werkzaamheden. Er is binnen dit bedrijf genoeg potentie om deze werkzaamheden op te vangen. Het geld wat hierdoor wordt uitgespaard kan besteed worden aan het reïntegreren van met name de oudere werknemer, uiteraard eerst binnen het eigen UWV. Het is nu te makkelijk scoren; zeker in een markt waar de werkloosheid flink is afgenomen. Ook zonder inmenging van het UWV zouden de ''bemiddelingsscijfers'' er beter hebben uitgezien. Het UWV ziet ten onrechte deze vorm van afname als een persoonlijk succes.
Ron  |   | 
5-11-2010
 | 
11:49 uur
R.R. een verhaal naar mijn hart.
Letterlijk de spijker op zijn kop geslagen, een instituut waar oude regenten de dienst uitmaken en met hulp van externe mensen, die deze regenten elke dag lof toe zingen. Belasting geld gaat in een groot gat en slechts de top verrijkt zich ermee. Personeelsbeleid intern gericht op het handhaven van de oude orde en niet op vernieuwingen. Rapport geschreven zo gunstig mogelijk, zodat de buitenwacht denkt dat het goed gaat. Laat nu rechts eens de kans grijpen om deze geldverterende niet functionerende organisatie eens op de schop gaat. Hard ingrijpen, de top flink uitdunnen en doeners op de belangrijke plekken zetten.
Vanaf dat de fusie UWV/GAK tot stand kwam, was deze een mislukking, niet het goede van beide bedrijven samengevoegd, nee slechts het slechte is overgebleven. Mijn grote respect en waardering gaat naar de werkvloer daar, waar mensen proberen nog iets voor anderen te doen, ondanks de constante tegenwerking van hun management.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10