zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven lopen omzet mis door gebrek aan draagvlak voor E-Business

26 oktober 2010 - Doordat het topmanagement van Nederlandse bedrijven onvoldoende investeert in E-Business lopen zij extra inkomsten mis. Zo blijkt dat bedrijven die op dit gebied een zekere mate van volwassenheid hebben bereikt een hogere omzet genereren.

Deze bedrijven onderscheiden zich bovendien door een sterk naar buiten gerichte focus: ze weten niet alleen beter wat klanten beweegt, maar volgen ook hun concurrenten op de voet. Dat blijkt uit de tweede E-Business Maturity Benchmark die het Atos Consulting Trends Institute in samenwerking met eFocus heeft verricht onder het management van Top 500 bedrijven uit verschillende sectoren. 



Online klantcontacten
Als we praten over E-Business bedoelen we daarmee alle processen waarbij we via internet in contact staan met de klant. Het kan dus gaan om online sales, online dienstverlening, maar ook om het online stroomlijnen van processen. Het onderzoek geeft inzicht in de huidige mate van volwassenheid van E-Business in Nederland. Ook biedt het handvaten in de ontwikkelingsroute die bedrijven moeten inslaan om op dit gebied succesvol te worden of te blijven. Ruim 130 topmanagers van uiteenlopende bedrijven werkten aan het onderzoek mee. 

Nieuwe inkomsten
Uit de benchmark blijkt dat voor een meerderheid geldt dat de E-Business een verantwoordelijkheid is van de afdeling Marketing. Veel bedrijven hebben hun E-Business echter niet optimaal georganiseerd, terwijl dit een voorwaarde is voor het creëren van nieuwe inkomstenstromen. Bedrijven waar sprake is van een volwassen E-Business-organisatie blijken meer online omzet genereren. Ze hebben bovendien een hogere klantfocus en kijken beter naar de concurrent. Meer volwassen bedrijven reserveren daarnaast een groter percentage van hun marketingbudget aan online activiteiten. Zo zijn sociale media bij een meerderheid van deze organisaties integraal onderdeel van de marketingmix. 

De weg naar volwassenheid
"Een goede organisatie van E-Business en draagvlak bij de bedrijfstop zijn belangrijke voorwaarden voor zakelijk succes. Uit de benchmark blijkt dat veel bedrijven hierbij nog een lange weg te gaan hebben," zegt Rob Jorg, Principal Consultant bij Atos Consulting en deskundig op het gebied van Online Customer Management. "Een integrale holistische benadering van E-Business is noodzakelijk om resultaten te bereiken. Het E-Business Maturity Model van Atos Consulting kan hierbij handvatten bieden. Het biedt organisaties duidelijkheid over waar zij staan in hun weg naar volwassenheid en welke drijfveren hierbij een rol spelen. Ook wordt duidelijk met welke uitdagingen zij per volwassenheidsniveau worden geconfronteerd. Bovendien krijgen organisaties instrumenten in handen waarmee zij E-Business binnen en buiten de organisatie handen en voeten kunnen geven." 

Groei naar volwassenheid
Het onderzoek doet aanbevelingen die bedrijven in hun groei naar volwassenheid kunnen ondersteunen. Want als online een onderdeel is van de bedrijfsstrategie dan is een volwassen E-Business-afdeling noodzakelijk. Zo moet de verantwoordelijkheid voor het E-Business-beleid eenduidig worden belegd. Ook is het van belang initiatieven van de concurrentie op de voet te volgen en de behoeften en verwachtingen van klanten in kaart te brengen. Tevredenheidsonderzoeken en een gerichte inzet van social media kunnen de dialoog met klanten versterken.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 E-business heeft nauwelijks management-aandacht
 Klantinteractie is inmiddels een kritische succesfactor
 Klant vraagt om marketing met betekenis
 Bedrijven besteden meer aandacht aan klantbehoud
 
 
reacties
 
Jan Takke  |   | 
26-10-2010
 | 
11:40 uur
Tja, dat begint al met je e-Mail niet serieus te nemen....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10