zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips om met onverwachte kritiek om te gaan

23 september 2010 - Elke vorm van kritiek kan even slikken zijn. Maar onverwachte kritiek kan extra hard aankomen, helemaal als u zelf geen idee had dat er iets mis was. Dat schrijft Peter Bregman, CEO van Bregman Partners op Harvard Business Review.

Onverwachte kritiek is een confrontatie met uzelf en daarom maakt het zoveel los én is het zo waardevol. Dat is ook waarom onze verdediging zo voorspelbaar en contraproductief is. De dingen waar we het meest aan hebben, zijn immers de dingen die we het minst graag willen horen. Om productiever om te gaan met onverwachte kritiek moet u er – paradoxaal genoeg – op voorbereid zijn. Krijgt u spontane kritiek te horen en begint uw bloed al te koken, haal dan even diep adem en doe het volgende:



1. Schakel uw gevoel uit
De meeste kritiek is opbouwende kritiek. Maar dat wil niet zeggen dat het niet tegelijkertijd pijnlijk, ontwrichtend en persoonlijk over kan komen. erken – voor uzelf – uw pijn, woed, schaamte, het gevoel gefaald te hebben, enzovoort. Erken die gevoelens, maar schakel ze vervolgens even uit zodat ze u niet doof maken voor wat er gezegd wordt. 

2. Luister naar de inhoud

Het is niet makkelijk om kritiek te geven en degene die u aanvalt is er misschien niet heel erg goed in. Maar zelfs als de boodschap slecht verpakt is, wil dat niet zeggen dat die niet waardevol en interessant kan zijn. Niet alle kritiek zal volgens het boekje geformuleerd worden in zinnen die beginnen met ‘ik’, zich alleen richten op uw gedrag om met compassie gepresenteerd worden. Verwar de verpakking niet met de inhoud. 

3. Vorm niet meteen een mening
Luister eerst alleen naar de feiten. Als u uw behoefte om te reageren loslaat, geeft u zichzelf de ruimte om echt te luisteren. Kritiek geeft waardevolle informatie over hoe anderen u zien. Zorg dus ook dat u exact begrijpt wat de ander bedoelt. Stel vragen, vraag door en vraag om voorbeelden. Bent u bang dat u te verdedigend over zult komen op deze manier, vraag dan iemand anders, iemand die u vertrouwt en eerlijk zal zijn, of hij/zij de kritiek herkent en aan u uit wil leggen. 

4. Beslis wat u ermee doet
Dit doet u pas een tijdje later. Laat het eerst bezinken. Het besluit of en wanneer u iets doet met de kritiek is helemaal aan u. Denk na over wat u te horen hebt gekregen en beslis dan of uw wel of niet wilt veranderen op basis van die informatie. Soms zult u ervoor kiezen uw gedrag aan te passen. Stel dat uw gedrag anderen onbewust kwetst en dit helemaal uw bedoeling niet is. Of dat uw boodschap verloren gaat door de manier waarop u die presenteert. U kunt net zo goed besluiten uw gedrag niet te veranderen, maar bijvoorbeeld van omgeving te veranderen. Dit kan het geval zijn als u helemaal achter uw acties en daden staat, maar de mensen om u heen die niet begrijpen of te verschillend zijn. Of misschien ontdekt u dankzij de kritiek wel dat uw baan eigenlijk helemaal niet bij u past.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In drie stappen naar opbouwende kritiek voor uw toppers
 28 mogelijke kritiekpunten van uw medewerkers
 Verbeter uzelf door beter om te gaan met kritiek
 Zes suggesties voor goede feedback
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10