zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Het Nieuwe Werken doe je zelf'

14 september 2010 - U gaat niet meer naar uw werk, maar u doet uw werk. Werken waar en wanneer u maar wilt. Dat is de kern van Het Nieuwe Werken. Gisteren lanceerde een coalitie van bedrijven, overheid en Stichting Natuur en Milieu de campagne ‘Het Nieuwe Werken doe je zelf’.

De organisaties roepen werknemers en werkgevers op om te experimenteren met deze nieuwe manier van werken. Het hoogtepunt van de campagne is de Week van Het Nieuwe Werken van 8 tot en met 14 november 2010. 



Allemaal winnaars

Het resultaat staat voorop in de 21ste eeuw. Mensen afrekenen op het aantal uren dat ze op kantoor zitten is uit de tijd. Deze revolutie in de manier van werken geeft werknemers meer verantwoordelijkheid en maakt hen gemiddeld acht procent productiever.
Nieuwe technologieën als smartphones, mobiel internet en teleconferencing maken het mogelijk dat mensen veel flexibeler kunnen werken. Door daarnaast te kiezen voor een andere dagindeling (later of vroeger naar uw werk) en bewust te kiezen voor trein, auto of niet reizen, wordt veel tijdwinst geboekt. Het Nieuwe Werken biedt voordelen voor werkgevers, werknemers en het milieu. De 800.000 werknemers die al flexibel werken doen dit met meer plezier omdat ze zelf hun tijd kunnen indelen en werk en privé beter kunnen combineren.
Het Nieuwe Werken is ook een logisch antwoord op de wensen van professionals. Zij willen verantwoordelijkheid en weten hoe ze hun vakmanschap het beste kunnen inzetten. Voor werkgevers is deze nieuwe manier van werken een kans om talentvolle professionals aan zich te binden en zich te onderscheiden als aantrekkelijke werkgever. 

Resultaten tellen
"Het gaat bij het werk om resultaat en niet om uren maken," zegt Lodewijk de Waal, voorzitter van de Taskforce Mobiliteitsmanagement, een van de hoofdpartners van de campagne. Hij gaf tijdens 'De Experience', het congres over mobiliteitsmanagement, het startschot voor de campagne door de 400 deelnemers per mail op te roepen mee te doen aan Het Nieuwe Werken. "De voordelen voor werkgevers zijn aangetoond,' zegt De Waal. 'Efficiënter werken, minder reiskosten, minder kantoorruimte, minder administratieve rompslomp en tevredener medewerkers." 

Echte mannen staan in de file

Vanaf 15 oktober worden reizigers via prikkelende stellingen op billboards opgeroepen om na te denken over de manier waarop zij nu hun werk regelen. Door een test te doen op de campagnesite ontdekken ze hoe ver ze zelf zijn in hun denken over Het Nieuwe Werken. Vindt u diep in uw hart dat echte mannen in de file staan? Of zou u wel 'nieuw' willen, maar bent u bang voor uw collega's die nog graag 'oud' doen? Hoe ver bent u op het pad van het Oude naar het Nieuwe Werken? De campagne wordt ondersteund met radiospotjes, banners en social media. 

Gratis uitproberen
Door deze campagne gaan duizenden bedrijven en werknemers experimenteren met Het Nieuwe Werken. Via de campagnesite kunnen werknemers en werkgevers zich vanaf 15 oktober opgeven voor tal van activiteiten tijdens de Week van Het Nieuwe Werken, zoals symposia, workshops, masterclasses en excursies naar flexkantoren en bedrijven die Het Nieuwe Werken al volledig hebben ingevoerd. Via de website kunnen ze gebruik maken van tips & tools en in contact komen met adviseurs die hen op weg helpen. De Taskforce Mobiliteitsmanagement, het Telewerkforum, het Kenniscentrum Werk en Vervoer (van de vakbonden) en tal van andere organisaties spelen hierin een grote rol. 

Feiten en cijfers

Als één miljoen werknemers één dag per week gaan telewerken, scheelt dat per ochtend- en avondspits 140.000 auto's. Het aantal afgelegde kilometers in het woon-werkverkeer neemt dan af met zes miljoen, ofwel vijf procent. Als daarnaast 130.000 werknemers die nu nog met de auto reizen voor het openbaar vervoer kiezen, betekent dat circa twaalf procent minder files. 

Coalitie

'Het Nieuwe Werken doe je zelf' is een initiatief van Stichting Natuur en Milieu. Hoofdpartners zijn Microsoft, Centraal Beheer Achmea, NS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Taskforce Mobiliteitsmanagement (Platform Slim Werken Slim Reizen). Partners zijn ANWB, KPN, Rabobank, Vitae en Veldhoen+ Company.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale mobiliteit bestrijdt file
 Nieuwe Werken wordt geblokkeerd door werkgevers
 Manager moet werknemer los kunnen laten
 Het Nieuwe Werken’ vereist nieuwe gedragsregels
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
14-09-2010
 | 
09:28 uur
De een doet het al jaren en de ander noemt het ''het nieuwe werken'' en zo haal je de pers weer. Feit is dat er niets nieuws aan is, maar voor bepaalde beroepen ideaal en raakt langzaam ingeburgerd. Helaas kan niet ieder beroep in dit traject mee, maar we lossen veel op als meer werkgevers hierin meegaan en werknemers voldoende discipline hebben om op deze wijze te werken.

Werken vanuit vertrouwen helpt ook in dit proces, er niet vanuit gaan dat als iemand niet in het oog zit, hij of zij wel niets zal doen. Maar dat stukje is voor velen helaas nog de ver van hun bed show.
Het wordt tijd dat we een volgende stap in het zogenaamde ''nieuwe werken'' zetten en wie in de file wil moet dit vooral doen.
fritz  |   | 
14-09-2010
 | 
15:22 uur
Management dat nog altijd zijn eigen medewerkers niet vertrouwt zal dat ''nieuwe werken'' schier onmogelijk maken.

Verder is het natuurlijk gewoon de zoveelste holle frase van een of andere zelfvoldane slimmerd.
Rob  |   | 
27-09-2010
 | 
14:48 uur
Ben het met het eerste deel van Fritz eens; als het management niet meewerkt, kom je nergens. Maar juist daarom lijkt me dit een goede campagne!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10