zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een derde van de bedrijven is niet klaar voor toekomst

8 september 2010 - Ruim 30 procent van de Nederlandse organisaties is niet klaar voor de toekomst. Het wordt voor hen steeds moeilijker om personeel te werven met de juiste expertise. Organisaties realiseren zich onvoldoende dat door demografische en structurele veranderingen, zoals vergrijzing, in de toekomst een blijvende en steeds krappere arbeidsmarkt ontstaat.

 Noodzakelijke aanpassingen in HR-beleid en strategie blijven uit. Dat concludeert Randstad Nederland naar aanleiding van een onderzoek naar de arbeidsmarkt. 



Flexibele schil is van levensbelang
Algemeen directeur Chris Heutink van Randstad Nederland: "Strategische personeelsplanning en het hebben van een flexibele schil, oftewel ver doorgevoerde flexibiliteit is geen luxe, maar van levensbelang. Als organisaties hier niet over nadenken, heeft dit directe invloed op de kwaliteit en mogelijk op het voortbestaan van hun organisatie. Kan mijn organisatie meebewegen met de markt? En minstens zo belangrijk; kan ik wel de juiste mensen vinden en binden om mijn bedrijf draaiende te houden? Om dit te voorkomen moeten we nu aan de slag, anders is het te laat." 

Belang van flexibilisering

Uit de Randstad Arbeidsmarktverkenning 2010 blijkt dat bijna tweederde van de Nederlandse werkgevers wel het belang van flexibilisering onderkent. Deze werkgevers erkennen dat de personeelsopbouw van hun organisatie structureel anders moet zijn. Zij geven aan in 2013 te beschikken over een flexibele schil, die hen beter in staat stelt mee te bewegen op de economie. Deze schil bestaat naast uitzendkrachten ook uit zzp'ers, freelancers en mensen met kortlopende contracten.
Afgelopen jaar heeft 38 procent van de organisaties (veel) meer gebruik gemaakt van flexibel personeel. De zorg sector, industrie en onderwijs gebruiken flexibel personeel vaak om de kosten te beheersen. De industrie heeft het beste ontwikkelde beleid met betrekking tot flexibilisering en personeelsplanning. 

Strategische personeelsplanning
Volgens Randstad Nederland is meer nodig om klaar te zijn voor de toekomst. Strategische personeelsplanning is een voorwaarde voor goede bedrijfsvoering. Dit betekent dat organisaties het begrip flexibiliteit zo ruim mogelijk moeten invullen. Een organisatie beschikt niet alleen over flexibiliteit door de aanwezigheid van een flexibele schil. Flexibiliteit houdt ook in: contracten op maat, thuiswerken of een flexibele invulling van werktijden zodat ouders hun kinderen van school kunnen halen. Kortom; een aantrekkelijke werkgever zijn voor al die werknemers die een organisatie voor kortere of langere tijd wil inhuren. 

Niet voorbereid op de toekomst
De Arbeidsmarktverkenning 2010, die gehouden is onder 1.346 vertegenwoordigers van organisaties, laat verder zien dat een derde van de werkgevers géén relatie legt tussen de huidige situatie op de arbeidsmarkt en de gewenste samenstelling, de opbouw van en omgang met het toekomstig personeelsbestand. Juist bedrijven in de zorg, onderwijs en techniek die nu tijdens de laag conjunctuur moeite hebben de juiste mensen te vinden, bereiden zich het minst voor op de toekomst.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Flexibiliteit biedt win-winkansen voor werknemer én werkgever
 Kiest Genenatie Y voor flexibele of vaste arbeid?
 Vrouwen gaan meer werken als dat flexibeler kan
 Zes manieren om ouderen aan boord te houden
 
 
reacties
 
Leo Salazar  |   | 
8-09-2010
 | 
15:42 uur
En over ruimer denken om gekwalificeerde werknemers van verschillende achtergronden aan te semen? Allochtonen, bijvoorbeeld?
Helma van Wanrooij  |   | 
8-09-2010
 | 
16:14 uur
Toen ik de koptekst lag dacht ik als eerste ''breek me de bek niet open''. Zo relatief weinig ondernemingen zijn echt met de toekomst bezig, althans vanuit mijn relferentiekader.
Als ik het ter tafel breng zie je managers/directeuren wel opveren en er mee aan de slag gaan, of vragen of wij daar een rol in kunnen spelen (graag zelfs!).
Soms oogt het als een bepaalde gelatenheid, maar het besef hoe belangrijk het is lijkt vaak niet door te dringen. Tot ik vragen begin te stellen en er hard nagedacht wordt.
Goed dat er weer eens wat meer aandacht voor is.
Edwin  |   | 
9-09-2010
 | 
07:51 uur
Veel organisaties zijn helemaal niet leuk om voor te werken. Dat komt door de hiërarchische en bureaucratische manier waarop ze ingericht zijn. Er zijn organisaties die helemaal geen probleem hebben om de juiste mensen aan te trekken. Dat zijn organisaties die professionals zelfgestuurd in netwerken laat werken, zoals Finext.
Maikel  |   | 
9-09-2010
 | 
17:13 uur
De innovatiekracht binnen gezonde bedrijven is m.i. groot genoeg om dit issue tijdig op te lossen.

Voor het grootste deel van de bedrijven in Nederland speelt dit totaal niet. MKB is bezig met hier en nu. Toekomst scenario's maken voor 10 tot 30 jaar vooruit is voorbehouden aan instituten. Waarbij ik naast zeer grote bedrijven ook overheden in non-profit instellingen reken.

Wel vreemd om te lezen dat tijdens laag conjunctuur overheidssectoren als zorg en onderwijs moeite hebben met vinden van personeel. Hoe moet dit dan gaan bij hoogconjunctuur?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10